لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

تهدید دولت ایران به از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی در صورت خروج اروپا از برجام


محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت حسن روحانی
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت حسن روحانی

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل اصلاح برجام را «توهم آمریکایی‌ها» خواند و سخنگوی دولت حسن روحانی نیز تهدید کرد که ایران در صورت خروج از این توافق، غنی‌سازی ۲۰ درصدی و بالاتر را از سر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،محمد باقر نوبخت روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت گفت که در صورت خروج اروپا از برجام،ایران به سال ۹۲ بازخواهد گشت و غنی سازی را از سر خواهد گرفت.

وی تاکید کرد که ایران در صورت خروج از برجام، غنی سازی چهار درصد را به ۲۰ درصد و بالاتر می رساند.

ایران تا پیش از برجام اورانیوم را تا سه‌ونیم درصد و در مقطعی تا ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده بود که ایران در فردو ابتدا اورانیوم را با غلظت ۲۰ درصد غنی می‌کرد و در دوره‌ای غلظت اورانیوم را به ۲۷ درصد نیز رسانده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس،نیز پیش از این اعلام کرده بود کهذخایر ۲۰ درصدی اورانیوم ایران که تا زمان توافق ژنو درسال ۹۲، حدود ۲۰۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شد تنها یک مرحله تا تبدیل به مواد لازم برای ساخت حداقل یک بمب اتمی فاصله داشت.

طبق توافق اتمی وین، ایران متعهد شده است که فعالیت غنی‌سازی بالای سه‌ونیم درصد خود را متوقف کند.

در همین حال علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت،گفته بود که تهران توانایی این را دارد کهدرصد غنی‌سازی اورانیوم را حتی بالاتر از میزانِ قبل از توافق هسته‌ای دنبال کند.

وی پیش از آن نیز اعلام کرده بود که در صورت برهم خوردن توافق اتمی وین، جمهوری اسلامی می‌تواند غنی‌سازی ۲۰ درصدی در سایت فردو را در مدت چهار روز دوباره از سر بگیرد.

با این حال بهروز بیات کارشناس فیزیک هسته‌ای، در وین در گفت‌وگو با رادیو فردا، گفته‌های آقای صالحی را «گزافه‌گویی» خوانده بود.

به گفته آقای بیات، از نظر فنی غنی‌سازی ۲۰ درصدی غیرممکن نیست، اما این اقدام در پنج روز ممکن نیست.

او تأکید کرده بود که دستگاه‌های از کارافتاده باید دوباره آماده بهره‌برداری شوند و یک دوران آزمایشی را پشت سر بگذارند که چنین کاری دست کم به دو سال وقت نیازدارد.

در همین حال رضا تقی زاده تحلیل‌گر سیاسی روز سه شنبه در یادداشتی در رادیو فردا نوشت که ایران در صورت اعلام خروج از توافق اتمی، برای دست یافتن به ظرفیت انجام یک انفجار اتمی آزمایشی (فرار اتمی - نوکلیر بریکوت ) ، به بیش از یکسال زمان نیازمند است.

هشتم آبان ۹۶ بیش از ۹۰ کار‌شناس علوم هسته‌ای آمریکا درنامه‌ای اعلام کرده بودند که توافق اتمی در مسدود کردن راه دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتم مؤثر واقع شده است.

با این حال مقامات دولت دونالد ترامپ از جمله جان بولتونمشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا،معتقدند که برجام در شکل فعلی «نقائص بنیادی» دارد و «راه ایران به سوی بمب اتمی را سد نمی‌کند».

مقام‌های آمریکا می گویند، امیدوارند با تشدید فشار‌های علیه جمهوری اسلامی، متحدان آمریکا ایران را به سر میز مذاکره برگردانند.

دونالد ترامپ نیز یک روز پس از خروج از برجام بار دیگر جمهوری اسلامی را تهدید کرد و گفت که «ایران یا باید مذاکره کند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد».

با این حال علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل روز سه شنبه گفت که مذاکره مجدد و اصلاح برجام «توهم آمریکایی‌ها است».

وی تاکید کرد که «فرصت کوتاهی در اختیار کشورهای اروپایی» است تا «برجام را قبول و اجرا کنند».

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز در گفت و گوی تلفنی با ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، از محدود بودن زمان مذاکره با کشورهای اروپایی سخن گفته است.

درهمین حال عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، گفته است که «اروپایی‌ها تا ۶۰ روز فرصت دارند که تضمین‌های لازم را در خصوص تأمین منافع ایران و جبران خسارات خروج آمریکا را به ایران بدهند»

وزیران خارجه کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشوری که توافق هسته‌ای را امضاء کرده‌اند، روز سه شنبه با تاکید مجدد بر حفظ توافق هسته‌ای از تهران خواستند که همچنان در این توافق باقی بماند.

XS
SM
MD
LG