لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

مکرون جنگ تجاری با آمريکا درباره توافق هسته ای با ایران را منتفی دانست


 امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه
امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه

همزمان با آمادگی بسیاری از شرکت های اروپایی برای خروج از ایران به دلیل هراس از تحریم های آمریکا، امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه جنگ تجاری بین اروپا و آمریکا به خاطر تصمیم واشینگتن برای خروج از توافق هسته ای با ایران، برجام را منتفی دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران اتحادیه اروپا متحدانه از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران حمایت می کنند و اتحادیه اروپا اعلام کرد با به جريان انداختن یک روند حقوقی تبعیت از تحریم هایی که دونالد ترامپ علیه ایران از سرگرفته است را برای شرکت های اروپایی ممنوع خواهد کرد.

اما شرکت های بزرگ اروپایی با یک انتخاب دشوار روبرو هستند: معامله با آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان است و یا ادامه معامله با ایران و پذیرش خطر جریمه های سنگین و از دست دادن حق دسترسی به بازار مالی آمریکا.

حتی مسئول خدمات تجاری و مالی اتحادیه اروپا گفت با توجه به گستره جهانی فعالیت های مالی و بانکی استفاده از قدرت سیاسی و حقوقی اتحادیه برای ممنوع کردن بانک ها از تبعیت از تحریم هایی که دونالد ترامپ روز ۸ مه اعلام کرده نتیجه چندانی نخواهد داشت.

آقای مکرون اذعان کرد که شرکت ها و بانک ها برای معامله با ایران دشواری های فراوانی دارند بخصوص شرکت های چند ملیتی که روابط آنها با آمریکا در هم تنيده است. ولی تاکید کرد مسائل مهم تری در میان است.

او هنگام ورود به بلغارستان برای دومین روز جلسه سران اتحادیه اروپا گفت:«ما در مورد ایران یک جنگ تجاری استراتژیک با آمریکا را شروع نمی کنیم. ما شرکت های آمریکایی را تحریم متقابل نخواهیم کرد. این بی معنا است.»

توتال، شرکت انرژی فرانسوی روز چهارشنبه گفت ممکن است طرح چندین میلیارد دلاری توسعه میادین گاز در ایران را رها کند مگر آنکه بتواند استثنا از تحریم های آمریکا را تضمین کند. حکومت ایران همواره این طرح را بعنوان نمادی از موفقیت توافق هسته ای جلوه داده است.

آقای مکرون افزود:«رییس جمهور فرانسه مدیرعامل شرکت توتال نیست. اولویت من تجارت یا فعالیت مالی در ایران نیست. اولویت های من مسایل سیاسی، پرهیز از تنش و انجام تمامی اقدامات برای بازتر شدن اقتصاد و جامعه ایران است.»

خبرگزاری رویترز می افزاید اتحادیه اروپا می کوشد برجام را نجات دهد و این توافق را عامل مهمی در حفظ امنیت بین المللی می داند. اما دونالد ترامپ آنرا «بدترین توافقی که صورت گرفته» خوانده است که نتوانسته برنامه ها ی موشکی ایران و دخالت آن کشور در سوریه، یمن، عراق و لبنان را محدود کند.

مقامات اروپایی می گویند راه ساده ای برای حفاظت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم هایی که دونالد ترامپ دوباره به اجرا گذاشته وجود ندارد و برخی از شرکت های بزرگ اروپایی از هم اکنون خروج از ایران را آغاز کرده اند.

همزمان با سخنرانی امانوئل مکرون شرکت کشتیرانی مولر-مرسک دانمارک بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی اعلام کرد فعالیت در ایران را تعطیل خواهد کرد.

با این وجود رهبران اروپایی هنوز با اعتماد به نفس صحبت می کنند. آنگلا مرکل صدراعظم در یک کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اروپا گفت:«با وجودیکه آمریکا از برجام خارج شده تمامی اعضای اتحادیه هنوز از این توافق حمایت می کنند و ما به گفتگو با آمریکا ادامه خواهیم داد.»

مقررات اتحادیه اروپا برای ممنوع کردن تبعیت شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا تاکنون هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته و علاوه بر مهم بودن اجرای آن نیز بسیار دشوار است.

همزمان شرکت ایتالیایی فولاد سازی دانیلی اقدامات برای یافتن پشتوانه مالی برای قراردادهای یک میلیارد و پانصد میلیون یورویی خود در ایران را متوقف کرده است.

شرکت فنلاندی فناوری معادن به نام اوتوتک نیز گفت تحریم های آمریکا مناسبات آن با ایران و فعالیت در آن کشور را پیچیده و کند خواهد کرد ولی هنوز برای اعلام خروج کامل از ایران زود است.

حسن روحانی رییس جمهور ایران گفته است اگر سایر امضا کنندگان توافق هسته ای (چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان) تضمین کنند که ایران در برابر تحریم ها امن خواهد بود آن کشور در توافق باقی خواهد ماند.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG