لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۳:۳۸

روزنامه آلمانی: مذاکرات اروپا، روسیه و چین در مورد توافق جدیدی با ایران


در این تصویر از فوریه ۲۰۱۵، وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اروپا در جریان دیدارها در سوئیس
در این تصویر از فوریه ۲۰۱۵، وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اروپا در جریان دیدارها در سوئیس

«ولت ام سونتاگ»، به‌نقل از «منابع اروپایی» می‌گوید دیپلمات‌های اروپا، روسیه و چین در حال مذاکره بر سر توافق تازه‌ای با ایران هستند که برپایه آن تهران، در مقابل محدودیت‌ها در مورد برنامه موشکی‌ و توقف «دخالت» در منطقه، از کمک‌های اقتصادی بهره‌مند شود.

خبرگزاری رویترز، ۳۰ اردیبهشت، به نقل از «ولت ام سونتاگ» می‌گوید مقام‌های قاره اروپا، روسیه و چین، در هفته پیش‌رو در وین دیدار خواهند کرد. ریاست جلسات برعهده هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواهد بود. این مذاکرات پس از خروج آمریکا از «برجام» صورت می‌گیرد و یکی از اهداف مهم آن -آن‌طور که روزنامه آلمانی گفته‌است- زنده نگه‌داشتن توافق اتمی با ایران است.

«ولت ام سونتاگ» به نقل از «منابع ارشد اروپایی» می‌گوید نمایندگان بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه، در دیدار هفته پیش‌رو شرکت خواهند کرد، اما ایالات متحده در آن شرکت نمی‌کند. مشخص نیست آیا نماینده یا نمایندگانی از ایران، کشوری که همواره بر حفظ و توسعه برنامه موشکی خود تاکید کرده، در مذاکرات حضور خواهند داشت یا نه.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به «ولت ام سونتاگ» گفته است «ما باید نام 'توافق اتمی وین' را کنار بگذاریم و موارد تازه‌ای به آن اضافه کنیم». اشاره این مقام اروپایی به توافقی‌ست که میان تهران، دولت باراک اوباما و پنج قدرت جهانی دیگر در تیر ماه ۱۳۹۴ در وین، پایتخت اتریش، به‌دست آمد.

دونالد ترامپ از منتقدان سرسخت توافق اتمی با ایران بود و خواستار اصلاحاتی در آن شد تا جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به‌طور برگشت‌ناپذیر و بدون محدودیت زمانی بگیرد و به بازرسی‌های گسترده‌ای از تاسیسات ایران بیانجامد و مانع از توسعه برنامه موشکی ایران شود. ایالات متحده از اقدامات ایران در منطقه نیز شدیدا انتقاد کرده‌است. تهران با مذاکره دوباره بر سر برجام مخالفت کرده و می‌گوید برنامه موشکی‌اش با اهداف دفاعی توسعه پیدا کرده و حاضر به توقف آن نیست.

دیگر طرف‌های توافق اتمی خواستار حفظ آن شده بودند، اما آقای ترامپ در نهایت از آن خارج شد. از آن زمان تا کنون دیدارها و گفت‌وگوهایی میان مقام‌های ارشد دولت جمهوری اسلامی و مقام‌های اروپایی، مسکو و پکن، صورت گرفته‌است.

طرف‌های باقی‌مانده در توافق اتمی خواستار ادامه حضور تهران هستند و ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوان به اجرای «برجام» ادامه داد، اما مشخص نیست با بازگشت تحریم‌های ایالات متحده و فشارهای واشینگتن چنین چیزی تا چه حد عملی باشد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی طرف گفت‌وگو با «ولت ام سونتاگ» می‌گوید تنها در صورت تغییر نام توافق اتمی و افزودن موارد تازه به آن است که شاید بشود رئیس‌جمهوری آمریکا را قانع کرد به آن عمل کند و از بازگرداندن تحریم‌ها منصرف شود.

«ولت ام سونتاگ» این احتمال را مطرح کرده که مشکلات پیش‌روی شرکت‌های اروپایی برای درگیر نشدن با تحریم‌های آمریکا است که مقام‌های اروپایی را به‌سوی یافتن رویکردی تازه سوق داده‌است. به گفته «ولت ام سونتاگ» توافق تازه می‌تواند دربرگیرنده میلیاردها دلار کمک‌های اقتصادی برای ایران باشد؛ شبیه کمک‌هایی که اتحادیه اروپا به ترکیه کرد تا میزبان میلیون‌ها پناهجوی سوری شود و جلوی عبور آن‌ها به اروپا را بگیرد.

وزارت خارجه آلمان هنوز واکنشی به گزارش «ولت ام سونتاگ» نشان نداده‌است.

«ولت ام سونتاگ»، نسخه روزهای یک‌شنبه روزنامه آلمانی «دی‌ولت» است.

با استفاده از گزارش رویترز|ت.ت
XS
SM
MD
LG