لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

ترزا می: تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد ما هم به آن متعهدیم


ترزا می (راست) بر اختلاف بریتانیا با اسرائیل بر سر برجام تاکید کرد.
ترزا می (راست) بر اختلاف بریتانیا با اسرائیل بر سر برجام تاکید کرد.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در دیدار با همتای اسرائیلی خود بنیامین نتانیاهو در لندن بر پایبندی بریتانیا به برجام تاکید کرد و نگرانی‌اش را از کشته شدن شماری از فلسطینی‌ها در اعتراضات روز انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس ابراز داشت.

نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه ۱۶ خرداد در سومین و آخرین مرحله از سفر اروپایی خود در لندن با همتای بریتانیایی‌اش دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، خانم می در آغاز دیدار با بنیامین نتانیاهو، در برابر خبرنگاران گفت که دولت بریتانیا پایبندی به برجام، توافق هسته‌ای با ایران، را در راستای حفظ امنیت و ثبات منطقه می‌داند و تا هنگامی که ایران به آن متعهد باشد، بریتانیا نیز حامی آن خواهد بود.

وی همچنین گفت که کشته شدن شمار زیادی از فلسطینیان در تظاهرات مرزی اخیر در غزه را با نتانیاهو مورد مذاکره قرار می‌دهد زیرا «بریتانیا از این کشتار نگران است».

نخست‌وزیر بریتانیا در همین حال گفت که کشورش حق اسرائیل برای دفاع از خود را محفوظ می‌داند اما افزود: «ما با از دست رفتن جان انسان‌ها و وخامت وضع غزه روبرو هستیم» و باید در مورد بهبود شرایط غزه و تحقق راهکار دو کشوری گفت‌وگو کنیم.

اشاره خانم می به راهکار دو کشوری، طرح مورد حمایت جامعه جهانی برای استقلال فلسطین در کنار اسرائیل است؛ طرحی که گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها برای تحقق آن عملا از یک دهه پیش راکد مانده است.

در عین حال، کشته شدن بیش از یکصد فلسطینی در تظاهرات اخیر در هفتادمین سالروز تاسیس اسرائیل و اعتراض فلسطینی‌ها به اقدام آمریکا در انتقال سفارت آن کشور به اورشلیم، چشم‌انداز مناسبات اسرائیل و فلسطینی‌ها را تیره‌تر کرده است.

نخست‌وزیر بریتانیا در همین حال گفت که کشورش با اسرائیل در مسائلی مانند بازداشتن ایران از «تجاوزات منطقه‌ای» و محدود کردن فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران اشتراک نظر دارد و او بخشی از مذاکرات با نخست‌وزیر اسرائیل را به این امور اختصاص می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو با گفتن اینکه کشورش با «خشونت‌های فلسطینیان در تظاهرات مرزی روبرو بوده است» افزود: «ما هر کار لازم را انجام می‌دهیم که شمار آسیب‌دیدگان در این تظاهرات کاهش یابد».

نخست‌وزیر اسرائیل بلافاصله موضوع را متوجه ایران کرد و گفت: به اینجا آمده‌ام تا در‌باره جلوگیری از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه گفت‌وگو کنیم.

تاکید نخست‌وزیر بریتانیا بر اختلاف نظر کشورش با اسرائیل درباره برجام، شبیه اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، بود که روز سه‌شنبه در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ الیزه گفت فرانسه خروج از برجام را به زیان امنیت و ثبات منطقه و جهان می‌داند.

آقای مکرون افزود دستورات روزهای گذشته رهبر جمهوری اسلامی ایران به سازمان انرژی اتمی کشورش برای آماده کردن مقدمات افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم، نشان‌دهنده آن است که فروپاشی برجام می‌تواند اوضاع را وخیم کند.

بنیامین نتانیاهو در نشست خبری مشترک با آقای مکرون، با گفتن اینکه او از رئیس‌جمهوری فرانسه «نخواسته که از برجام خارج شود»، با خشنودی تلویحی افزود که تشدید فشارهای اقتصادی ناشی از بیرون رفتن آمریکا از برجام، خود به خود وضعی را ایجاد کرده که برجام دارد به سوی فروپاشی می‌رود.

نخست‌وزیر اسرائیل به رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که هدف اول هم‌پیمانان غربی باید اکنون این باشد که ایران از سوریه بیرون برود زیرا «در آن جا کاری ندارد».

وی این نظر را تکرار کرد که ادامه حضور ایران در سوریه به تشدید بحران در منطقه می‌انجامد و شمار پناهندگانی را که از خاورمیانه راهی اروپا خواهند شد بیشتر می‌کند و بر مشکلات اروپا می‌افزاید.

وی همین نظرات را نیز روز دوشنبه در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بیان کرده بود.

سفر اروپایی نتانیاهو با دو هدف روشن «متقاعد کردن سران اروپا به پیروی از آمریکا و خروج از برجام» و «جلب نظر آنها نسبت به اقدامات بیشتر علیه حضور نظامی ایران و هم‌پیمانان آن در سوریه» صورت گرفت.

این سفر از یک‌سو برای نتانیاهو موفقیت‌آمیز بود زیرا همزمانی آن با بازنشر یک توئیت در حساب کاربری منتسب به رهبر جمهوری اسلامی در روز یکشنبه در مورد «غده سرطانی» نامیدن اسرائیل و نیز دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای در روز دوشنبه به سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص آماده کردن شرایط برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو، مورد بیشترین بهره‌برداری نخست‌وزیر اسرائیل قرار گرفت.

به گفته نتانیاهو، رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه گفت که «می‌خواهد شش میلیون یهودی دیگر را نابود کند» و یک روز بعد نیز «توضیح داد چگونه می‌خواهد اسرائیل را نابود کند».

اما از سوی دیگر، حضور بنیامین نتانیاهو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در پاریس و لندن با تظاهرات ضد اسرائیلی از سوی فلسطینی‌ها و حامیان آنها همراه شد، هرچند که دولت آلمان اجازه برگزاری تظاهرات مشابه در برلین را نداده بود.

XS
SM
MD
LG