لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۵

صالحی: تاسیسات ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته ماه آینده تکمیل می‌شود


علی اکبر صالحی می‌گوید، فعلا ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و خلاف آن اقدامی انجام نمی‌دهیم
علی اکبر صالحی می‌گوید، فعلا ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و خلاف آن اقدامی انجام نمی‌دهیم

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، چهارشنبه ۱۶ خرداد گفته است، تاسیسات لازم برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در مرکز هسته‌ای نطنز٬ تا یک‌ماه دیگر آماده می‌شود.

این خبر پس از آن اعلام می‌شود که بدنبال خروج آمریکا از برجام٬ رهبر جمهوری اسلامی به سازمان انرژی اتمی دستور داد مقدمات دست‌یابی ایران به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را «فعلا در چارچوب برجام» آماده کند.

ظرفیت غنی‌سازی ایران در حال حاضر حدود شش هزار سو است و نیاز ایران به داشتن ۱۹۰ هزار سو (واحد جداسازی ایزوتوپ‌های اورانیوم) یکی از خط قرمزهای آیت‌الله علی خامنه‌ای پیش از دستیابی به توافق اتمی برجام بود.

آقای خامنه‌ای همچنین از سازمان انرژی اتمی خواسته بود «برخی مقدمات دیگر» که رئیس‌ جمهوری ایران پیش از آن دستور آن را داده بود٬ از ۱۵ خرداد آغاز شود.

اشاره وی به اظهارات حسن روحانی دقایقی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام بود که به سازمان انرژی اتمی دستور داده تا آمادگی لازم را برای «غنی‌سازی صنعتی بدون محدودیت داشته باشد».

وی در عین حال گفته بود که ایران برای اجرایی کردن این تصمیم چند هفته صبر می‌کند تا با کشورهایی که پای برجام را امضا کرده‌اند و به آن وفادار مانده‌اند، مذاکره کند.

«فعلاخلاف برجام اقدامی انجام نمی‌دهیم»

علی‌اکبر صالحی نیز روز چهارشنبه (۱۶ خرداد) با حضور در مرکز مونتاژ سانتریفیوژ در سایت نطنز٬ ابراز امیدواری کرده که تا یک‌ماه آینده کل سالن‌های این مرکز آماده باشد.

آقای صالحی، چهارشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری که در محل سایت نطنز انجام شد، افزود که پس از دستور رهبر جمهوری اسلامی برای آماده‌سازی مقدمات کار در این مرکز٬ «فعالیت‌ها به‌طور سریع و جدی آغاز شد و ظرف ۴۸ ساعت محلی که الان مشاهده می‌کنید به این شکل درآمد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یک روز پس از دستور علی خامنه‌ای نیز اعلام کرده بود که «زیرساخت ایجاد چند صدهزار سو» در نطنز آماده است و اقدامات جدید ایران «خلاف برجام» نیست.

صالحی افزوده بود که «اگر بخواهیم در شرایطی که برجام به هم بخورد سانتریفیوژ جدید مونتاژ کنیم قطعا نسل جدید را مونتاژ می‌کنیم اما فعلا ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و خلاف آن اقدامی انجام نمی‌دهیم.»

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران٬ جمهوری اسلامی در صورت خروج از برجام، ظرف مدت یک سال و نیم یا دو سال آینده می‌تواند به ظرفیت غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو برسد.

وی همچنین انجام اقدامات یاد شده از سوی ایران به مفهوم شکست مذاکرات سیاسی برای حفظ برجام میان ایران و اروپا ندانست.

در واکنش به اقدامات اخیر اعلام شده از سوی ایران برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی، سخنگوی فدریکا موگرینی٬ مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته با آنکه این تصمیم٬ ناقض برجام نیست٬ اما در «مقطع حساس» کنونی کمکی به اعتمادسازی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران نمی‌کند.

ژان ایو لودریان٬ وزیر خارجه فرانسه که یکی از کشورهای وفادار به برجام است نیز دستور رهبر جمهوری اسلامی به سازمان انرژی اتمی را نزدیک به «خط قرمز»٬اما هنوز «کاملا» در چارچوب برجام عنوان کرده است.

به گفته وی٬ «این راه خوبی نیست. این اقدام نشان‌دهنده نوعی تحریک است...بازی با خط قرمز همواره خطرناک است.»

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است این دستور علی خامنه‌ای٬ اقدامی برای «غنی‌سازی نامحدود برای تولید زرادخانه‌ای از بمب‌های اتمی» و «نابودی اسرائیل» است.

رضا نجفی٬ نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز امروز با انتقاد شدید از آمریکا به دلیل خروج این کشور از برجام، هشدار داد که جمهوری اسلامی نمی‌پذیرد به اجرای تعهداتش مطابق برجام ادامه دهد درحالی که تحریم شده باشد.

با آنکه فرانسه٬ بریتانیا و آلمان اعلام کرده‌اند به تعهدات خود در برجام پایبند می‌مانند و تلاش می‌کنند تدابیری مقابل تحریم‌های آمریکا بیندیشند٬ اما در روزهای اخیر چندین شرکت بزرگ اروپایی اعلام کرده‌اند بدلیل تحریم‌های ایالات متحده٬ به روابط تجاری خود با ایران خاتمه می‌دهند.



با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب
XS
SM
MD
LG