لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

سازمان ملل: خشکسالی‌های خاورمیانه وخیم‌تر خواهد شد، آماده باشید


سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۵ خرداد هشدار داد که به نظر می‌آید وضعیت کمبود آب در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا قرار است وخیم‌تر شود.

این نهاد به این خاظر هشدار داد که کشورهای این منطقه باید خود را برای مقابله با خشک‌سالی بهتر آماده کنند.

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، فائو، اعلام کرده است که در ۴۰ سال گذشته هم تعداد بروز خشکسالی در منطقه بیشتر شده و هم مدت زمان آنها طولانی‌تر شده است.

این گزارش می‌گوید مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا که صحراهایی گسترده دارد،‌ با توجه به شرایط اقلیمی، با مشکلات جدی‌تری در خصوص آب روبرو خواهند شد.

فائو گفته کشورهای منطقه باید از راه‌های معمول پاسخ دادن به تاثیرات بحران خشک‌سالی گذر کنند و به جای آن، طرح‌هایی جدی و چندمنظوره پیش بگیرند.

دفتر تغییرات اقلیمی فائو در بیانیه‌ای گفت: «باید مدیریت خشک‌سالی را عوض کنیم و به جای پاسخ اضطراری به آن، بیشتر به سمت سیاست‌های فعالانه و طولانی‌مدت رفته تا بتوانیم خطرها را کاهش داده و انعطاف‌پیری بیشتری داشته باشیم.»

گزارش فائو پیشنهاد کرده کشاورزی به سمت محصولاتی برود که برای رشد به آب زیاد نیاز ندارند، از سامانه‌های بهتر آبیاری استفاده شود و یا این که آمار احشام را کمتر کرد تا از چرای بی‌رویه خودداری شود.

این گزارش می‌گوید برخی روستاهای جنوب غربی مراکش در کناره صحرای بزرگ آفریقا، پروژه‌ای برای جمع‌آوری مه و تبدیل آن به آب استفاده می‌کنند تا با بحران کم‌آبی روبرو کنند.

در این گزارش آمده رشد زیاد جمعیت و تقاضا برای غذا در کنار کمبود منابع آبی ممکن است به دو برابر شدن قیمت غذا و بروز ناآرامی‌های داخلی در برخی از کشورهای در حال رشد منتهی شود.

به گزارش سالانه گسترش آب جهان در سال ۲۰۱۸، کمبود منابع آبی در حال حاضر ۴۰ درصد جمعیت جهان را تهدید می‌کند.

این گزارش می‌گوید با توجه به گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، انتظار می‌رود این آمار بالاتر برود و پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۱۵، از هر چهار نفر یک نفر با کمبود حاد و یا کمبود مکرر منابع آب روبرو شود.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران پیشتر گفته بود در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض «بی‌آبی» قرار دارند و سرانه آب در سال جاری خورشیدی٬ از شرایط بحرانی نیز عبور کرده است.

رضا اردکانیان وزیر نیرو هم سال ۹۷ را سخت‌ترین سال از نظر تامین آب در کشور طی نیم قرن اخیر دانسته و هشدار داده است که ۳۳۴ شهر ایران با جمعیت ۳۵ میلیون نفر امسال در وضعیت تنش آبی قرار دارند.

نخست وزیر اسرائیل چندی پیش و در یک پیام ویدئویی با استناد به آمار ارائه شده از سوی نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد معضل جدی خشک‌سالی و بحران آب در ایران، گفت اسرائیل دانش و تجربه رویارویی با این بحران‌ها را دارد و آن را از طریق وب‌سایتی به زبان فارسی در اختیار مردم و کشاورزان ایران می‌گذارد.

مقام‌های رسمی ایران به این اقدام دولت اسرائیل واکنش نشان داده و آن را «شعبده‌بازی فریبکارانه» خوانده‌اند.

به استفاده از خبرگزاری رویترز، رادیو فردا /ک.ت / پ.پ

XS
SM
MD
LG