لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

۱۴۳ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه رای دادند؛ ایران غایب بود


سخنرانی سفیر اوکراین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در روز دوشنبه.
سخنرانی سفیر اوکراین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در روز دوشنبه.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه قطعنامه محکومیت الحاق بخشی از خاک اوکراین به روسیه را با ۱۴۳ رای موافق تصویب کرد.

پنج کشور به این قطعنامه رای مخالف و ۳۵ کشور دیگر رای ممتنع دادند.

روسیه به همراه چهار کشور بلاروس، کره شمالی، سوریه و نیکاراگوئه به این قطعنامه رای منفی دادند. این در حالی است که چین به این قطعنامه رای ممتنع داد.

جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان ترکمنستان و ونزوئلا از جمله کشورهایی بودند که در جلسه رای گیری غایب بودند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ در واکنش به تصویب این قطعنامه در توییتی نوشته است: «سازمان ملل متحد به صراحت الحاق غیرقانونی اراضی اوکراین به روسیه را رد کرد که نقض آشکار منشور این سازمان است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرده است: ۱۴۳ رای موافق برای (تصویب این قطعنامه) انزوای بین المللی روسیه را تایید می‌کند.

جوزپ بورل با تاکید برای این که روسیه در برابر اقدام خود «پاسخگو »خواهد شد٬ نوشته است: « اتحادیه اروپا تا زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهد بود.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه دو هفته پیش رسما الحاق چهار منطقه اشغالی دونتسک، خرسون، خارکیف و لوهانسک به خاک روسیه، در پی رفراندومی که کشورهای غربی و اوکراین آن را ساختگی و غیرقانونی خواندند، امضا کرد. این مناطق در حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

این اقدام روسیه بزرگترین الحاق خاک یک کشور به کشور دیگر در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون است. این اقدام به شدت از سوی کشورهای غربی و حتی بسیاری از متحدان نزدیک روسیه رد شده است.

مسکو هشتم مهرماه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و آلبانی به شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت الحاق بخشی‌هایی از اوکراین به روسیه را «وتو» کرد. این در حالی بودکه چین به این قطعنامه هم رأی ممتنع داد.

تحت تاثیر الحاق مناطق اشغالی اوکراین و تهدید ولادیمیر پوتین به استفاده از جنگ‌افزارهای تخریب گسترده برای دفاع از قلمرو آن کشور، جنگ وارد مرحله جدیدی شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز هفته گذشته در واکنش به این تحولات خواستار پیوستن سریع اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو شد.

روسیه از اسفندماه سال گذشته تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرده است. اما نیروهای روسی طی هفته‌های اخیر در مقابل ضدحملات نظامیان اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی گسترده‌ای شده‌اند.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG