لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۵

کارشناسان سازمان ملل: حکم اعدام رامین حسین‌پناهی لغو شود


رامین حسین‌پناهی، از اعضای کومله
رامین حسین‌پناهی، از اعضای کومله

کارشناسان ویژه سازمان ملل متحد بار دیگر از جمهوری اسلامی درخواست کردند حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، فعال کُرد، را که بر اساس گزارش‌ها قرار است با پایان ماه رمضان اجرا شود، لغو کند.

رامین حسین‌پناهی، تیرماه سال گذشته به اتهام عضویت در «حزب کومله» و «بَغی» یا شورش مسلحانه علیه حکومت اسلامی، بازداشت و در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد.

به‌دنبال رد درخواست تجدیدنظر در حکم وی از سوی دیوان عالی کشور در سوم ماه مه، حکم وی به اداره اجرای احکام ارسال شده‌است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه ۲۸ خرداد ضمن درخواست برای توقف حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، از مقام‌های قضایی ایران خواسته‌اند که به‌طور کلی حکم اعدام وی را لغو کنند.

درخواست اخیر سازمان ملل پس از گزارش ماه گذشته گزارشگر ویژه در امور اعدام‌های خودسرانه» سازمان ملل منتشر می‌شود که اعلام کرده بود حسین‌پناهی در دوران بازداشت مورد «بدرفتاری و شکنجه» قرار گرفته‌است.

خود حسین‌پناهی نیز پیشتر به قاضی پرونده گفته بود در زندان شکنجه شده و با او بدرفتاری شده و در زمان وقوع درگیری تیراندازی نکرده‌است.


آن‌طور که کارشناسان سازمان ملل اعلام کرده‌اند در این پرونده، «نقض‌های قانونی» چون «شکنجه»، ایزوله‌کردن و نیز خودداری از دسترسی به وکیل و مراقبت‌های پزشکی وجود دارد.

به گفته آنها حکم آقای پناهی فاقد «استانداردهای بین‌المللی» است که می‌گوید مجازات اعدام تنها باید به موارد قتل عمد محدود شود.

آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل، نیز ماه گذشته از رد درخواست تجدیدنظر رامین حسین پناهی، خودداری مقام‌های جمهوری اسلامی از برگزاری یک دادگاه عادلانه برای وی و قصد ایران برای اعدام او، ابراز تاسف کرده‌است.

با آنکه سازمان عفو بین‌الملل پیش از این گزارش داده بود که حسین‌پناهی به همراه سه عضو دیگر کومله، پس از زخمی شدن در جریان «تبادل آتش» با نیروهای سپاه پاسداران دستگیر شده، وکیل مدافع او این موضوع را رد کرده‌است.

حسین احمدی‌نیاز در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته که موکلش دست به «اسلحه» نبرده و صرفاً عضو حزب کومله بوده‌است و به همین دلیل، «بی‌گناه» است.

خانوده رامین حسین‌پناهی نیز در واکنش به اطلاعیه دادگستری کردستان که مدعی شده او هنگام دستگیری «مسلح به سلاح کلاشنیکف، اسلحه کمری و نارنجک بوده» و به «درگیری با مأموران اقرار کرده‌است»، اتهام‌های مطرح شده علیه او را «دروغین» توصیف کردند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه با انتشار اطلاعیه دادگستری استان کردستان، نوشته بود که این فعال کرد، در جریان «درگیری با نیروهای نظامی» دستگیر شده و سه فرد همراه او کشته شده‌اند.

این در حالی است که امجد حسین‌پناهی، برادرش رامین را «یک فعال سیاسی و مدنی» معرفی کرده و خواستار برگزاری دادگاه علنی برای وی شده‌است.

هفته گذشته نیز ۴۰ نفر از وکلای دادگستری ایران در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار توقف حکم اعدام رامین حسین پناهی شدند.

XS
SM
MD
LG