لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

انتقاد از سرکوب و شکنجه مخالفان در آخرین گزارش عاصمه جهانگیر درباره ایران


آخرین گزارش عاصمه جهانگیر از وضعیت حقوق بشر در ایران سه هفته پس از درگذشت او منتشر شده است
آخرین گزارش عاصمه جهانگیر از وضعیت حقوق بشر در ایران سه هفته پس از درگذشت او منتشر شده است

گزارش سازمان ملل متحد از وضعیت حقوق بشر در ایران عنوان می‌کند که جمهوری اسلامی علی‌رغم وعده‌هایی که برای انجام اصلاحات داده همچنان ضمن نقض حق آزادی بیان، به بازداشت فعالان و مخالفان سیاسی مبادرت می‌کند و آنها را تحت شکنجه قرار می‌دهد.

این گزارش آخرین متنی است که عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با شرایط حقوق بشر در ایران تهیه کرده و اکنون حدود سه هفته پس از درگذشت او در خبرگزاری رویترز بازتاب یافته است.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک خود می‌نویسد که خانم جهانگیر علی‌رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ممانعت از انتشار گزارش وی، آن را جهت ارائه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد آماده کرده بود.

ایران دی ماه امسال شاهد اعتراضاتی سراسری بود که در جریان آن بر اساس اعلام مقام‌های رسمی ۲۵ تن کشته شدند. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی همچنین حدود پنج هزار نفر را بازداشت کردند که دست‌کم سه نفر آنها در بازداشتگاه به دلایل مشکوک جان باختند.

عاصمه جهانگیر در گزارش خود به رویدادهای دی ماه ایران پرداخته خواستار تحقیقات مستقل در رابطه با سرکوب‌ها و جان باختن معترضان در بازداشتگاه شده است. او همچنین نوشته که در مقایسه با تابستان امسال، زمانی که آخرین گزارش خود را درباره حقوق بشر در ایران نوشته بود، اکنون شرایط نگران‌کننده‌تر شده است.

گزارش خانم جهانگیر می‌گوید که جمهوری اسلامی آزادی بیان، آزادی تشکل‌ها و آزادی تجمعات مسالمت‌جویانه را محدودتر کرده و برای گرفتن اعتراف از بازداشت‌دگان آنها را تحت شکنجه و رفتارهای خشونت‌آمیز قرار می‌دهد.

به گفته خانم جهانگیر، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به بازداشت‌های خودسرانه مخالفان و فعالان ادامه می‌دهند و بازداشت‌شدگان از حق محاکمه منصفانه نیز برخوردار نیستند.

او در ادامه همچنین جمهوری اسلامی رابه تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های اقلیت‌های قومی و مذهبی و جنسی متهم ساخته است.

صدور احکام قطع عضو و شلاق در ایران نیز موارد دیگری است که عاصمه جهانگیر در گزارش خود به آن پرداخته و خواستار توقف آن شده است. وی نوشته که در سال گذشته میلادی بیش از صد مورد جکم شلاق در ایران صادر شده که نیمی از آنها به اجرا درآمده است. همچنین ۱۹ مورد نیز احکام قطع عضو اجرا شده است.

خانم جهانگیر در ادامه نمونه‌هایی از نقض آزادی گردش اطلاعات در ایران ارائه کرده و عنوان کرده که جمهوری اسلامی حدود هفت میلیون آدرس اینترنتی را مسدود ساخته و به بازداشت فعالان اینترنتی ادامه می‌دهد. همچنین خانواده کارکنان رسانه بی‌بی‌سی فارسی در ایران به وی اطلاع داده‌اند که تحت آزار و اذیت جمهوری اسلامی قرار دارند.

عاصمه جهانگیر روز یکشنبه ۲۲ بهمن به دلیل سکته قلبی در سن ۶۶ سالگی درگذشت. او از آبان ماه سال ۱۳۹۵ با پایان مأموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران فعالیت می‌کرد.

XS
SM
MD
LG