لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

بازگشت آرامش نسبی به مرزهای اسرائیل و لبنان


سربازان اسرائیلی در مرز لبنان بازمانده راکت‌های حزب‌الله را بررسی می‌کنند
سربازان اسرائیلی در مرز لبنان بازمانده راکت‌های حزب‌الله را بررسی می‌کنند

نیروهای سازمان ملل متحد مستقر در جنوب لبنان موسوم به قوای یونی‌فیل می‌گویند، پس از درگیری چند ساعته ارتش اسرائیل و حزب‌الله در عصر یکشنبه، آرامش به مرزهای اسرائیل و لبنان بازگشته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سرتیپ استفانو دل‌کول سرفرماندهی قوای یونی‌فیل در همین حال در بیانیه خود، حوادث عصر یکشنبه را «تخطی جدی» از قطعنامه شورای امنیت نامید.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت مصوب تابستان ۲۰۰۶، به عملیات نظامی ۳۴ روزه آن سال میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله پایان داده و طرفین متعهد به رعایت آن شده بودند.

یونی‌فیل با تأکید بر این‌که درگیری جدید فعلاً خاتمه یافته، طرفین را به شکیبایی فراخواند تا بحران تکرار نشود.

سرتیپ دل‌کول در همین حال افزود که هر دو طرف به او «اطمینان» داده‌اند که به تعهدات خود پایبند بوده و اقدامات خصمانه را متوقف کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز یکشنبه شب در نیویورک، با گفتن این‌که تبادل اخیر آتشباری مرزی، او را «عمیقاً نگران کرده»، اسرائیل و حزب‌الله را به نشان دادن «بیشترین سطح از شکیبایی» فراخواند.

پس از هفته‌ها تهدید و هشدارهای متقابل سران اسرائیل و حزب‌الله، با اقدام چریک‌های حزب‌الله در عصر یکشنبه در شلیک سه فروند راکت ضد تانک از نوع «کورنِت» به سوی نظامیان اسرائیلی در خاک اسرائیل و در فاصله‌ای نزدیک به مرز لبنان، توپخانه ارتش اسرائیل به مناطق مارون الراس و بنت جبیل گلوله‌های توپ شلیک کرد.

اسرائیل از شلیک یک‌صد گلوله توپ سخن گفت اما فرماندهی ارتش لبنان شمار گلوله‌ها را ۴۰ توپ برآورد کرد.

ارتش لبنان تأیید کرد که آتشباری اسرائیل جز آتش‌سوزی جزیی در برخی مزارع و فضای باز، آسیب جانی در طرف لبنانی نداشته‌است. حزب‌الله در حالی اقدام به حمله با راکت ضد تانک کرد که ارتش اسرائیل در آماده‌باش بود و قوای خود را در مرز تقویت کرده بود.

حزب‌الله مدعی شد که «همه نظامیان سرنشین در یک تانک اسرائیل که هدف راکت‌ها قرار گرفتند، کشته یا زخمی شدند».

سخنگوی ارتش اسرائیل ابتدا از «آسیب جانی» وارده سخن گفته بود، اما رسانه‌های اسرائیل بعد از ساعاتی اعلام کردند که فرستادن بالگرد به محل و خارج کردن «سربازان زخمی»، برای گمراه کردن حزب‌الله بوده‌است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز یکشنبه شب گفت هیچ نظامی «حتی خراش برنداشته است». ولی افزود که نظامیانش برای مقابله با «هر سناریویی» در آماده‌باش می‌مانند.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که راهکار ارتش در «گمراه کردن عامدانه حزب‌الله» برای این بوده که این گروه تصور کند که به نظامیان اسرائیلی تلفات وارد کرده و از ادامه حملات دست بردارد.

هواداران حزب‌الله در شبکه‌های اجتماعی مدعی بودند که این گروه ژنرال آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل را «کشته است». اما حزب‌الله خود چنین ادعایی را عنوان نکرد.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، یکشنبه شب گفت برای این گروه احیای توان بازدارندگی اهمیت داشته‌است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، دو بار در روزهای گذشته «سوگند» خورده بود که گروه او به «حملات پهپادی» اسرائیل به آسمان بیروت واکنش نشان دهد تا اسرائیل «شهامت تکرار این تجاوزات را از سر بدر کند».

حزب‌الله همچنین تأیید کرده بود که در حمله هوایی اسرائیل در یکشنبه سوم شهریور به منطقه «عقربا» در حومه دمشق در سوریه، دو مهندس عضو یگان پهپادی حزب‌الله کشته شده بودند.

اسرائیل مسئولیت حملات پهپادی بامداد یکشنبه سوم شهریور به بیروت را بر عهده نگرفت اما تأیید کرد که برای جلوگیری از حملات پهپادی ایرانی به اسرائیل، سوم شهریور به سوریه حمله کرده بود.

حزب‌الله حمله راکتی یکشنبه دهم شهریور به اسرائیل را به نام دو عضو کشته شده خود نام‌گذاری کرده بود.

بنیامین نتانیاهو عصر یکشنبه در گفت‌وگوهای تلفنی با مقامات ارشد آمریکا از آنها خواست از دولت لبنان بخواهند که حزب‌الله را زیر فشار بگذارد.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، نیز با نگرانی از مبدل شدن آتشباری‌های مرزی به یک بحران جدی که لبنان را به کام جنگ ببرد، با بلندپایگان آمریکا و فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرده و آنها را به اعمال نفوذ بر اسرائیل فراخوانده بود.

در بخش‌های شیعه‌نشین بیروت و جنوب لبنان مردم شامگاه یکشنبه به خیابان‌ها آمدند تا «پیروزی حزب‌الله بر اسرائیل» را جشن بگیرند.

در طرف اسرائیلی با وجود بازگشت آرامش نسبی به شمال این کشور پس از روزهای پیاپی تنش و نگرانی مردم از احتمال درگرفتن یک جنگ، رسانه‌ها و سیاستمداران رقیب نتانیاهو از جمله ژنرال موشه یعلون دو هفته مانده به انتخابات این کشور، از عملکرد نتانیاهو در رویدادهای عصر یکشنبه انتقاد کرده و «افشای ترفند» ارتش در «گمراه کردن حزب‌الله» را دارای پیامدهایی ناگوار در آینده برای اسرائیل دانستند.

در این میان، دولت بحرین شهروندان‌اش را از سفر به لبنان برحذر داشت تا جان‌شان در معرض خطر نباشد. بحرین ظاهراً از انتقام هواداران حزب‌الله از شهروندان خود نگران است.

خالد بن حمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین یکشنبه «بی‌عملی» دولت لبنان در قبال حزب‌الله را رفتاری به‌دور از مسئولیت در قبال مردم لبنان نامید. سخنان وزیر خارجه بحرین به حمایت دوباره او از اسرائیل تعبیر شده بود.

XS
SM
MD
LG