لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

سازمان ملل: نیروهای دولتی و شورشیان سوریه غیرنظامیان را هدف می‌گیرند


پائولو سرجیو پینیرو، رئیس کمیسیون تحقیق بین‌المللی درباره سوریه
پائولو سرجیو پینیرو، رئیس کمیسیون تحقیق بین‌المللی درباره سوریه

سازمان ملل متحد روز سه شنبه، دوم تیر، با انتشار گزارش ویژه خود در مورد جنگ سوریه، نیروهای دولتی و شورشیان را متهم ساخت که با هدف قرار دادن غیرنظامیان باعث «مصائب شدیدی برای مردم» این کشور شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هدف از تهیه این گزارش که توسط کمیسیون تحقیق بین‌المللی و مستقل در مورد سوریه تهیه شده است، جلب توجه به مصائب غیرنظامیان است و این گزارش هشدار می‌دهد «هر روز که می‌گذرد مناطق امن کمتری در سوریه باقی می‌ماند».

در بخشی از گزارش سازمان ملل متحد گفته می‌شود که نیروهای دولتی در جریان حملات خود به مناطق مسکونی با عدم دقت در تیراندازی، باعث مرگ شمار زیادی از غیرنظامیان شده‌اند.

این گزارش همچنین به استفاده از بمب‌های بشکه‌ای در حملات هوایی نیروهای دولتی اشاره دارد و آن را «از موارد نقض مقررات بشردوستانه بین‌المللی» و «مصادیق جنایات جنگی» می‌نامد.

گزارش سازمان ملل در عین حال می‌گوید گروه‌های مسلح شورشی نیز «مناطق مسکونی تحت کنترل حکومت را بدون ملاحظه و به شکل بی‌مهاری هدف می‌گیرند».

در همین زمینه پائولو سرجیو پینیرو، دیپلمات برزیلی و رییس این هیات تحقیق، گفت: «در هیچ موردی طرف‌های درگیر در جنگ سوریه تعهدات بین‌المللی در مورد تفکیک اهداف غیرنظامی و نظامی را رعایت نکرده‌اند».

در طول جنگ داخلی سوریه که از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده طبق آمارهای سازمان ملل متحد بیش از ۲۲۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

در گزارش مجزایی که روز سه‌شنبه توسط مرکز پژوهشی چتم هاوس در لندن منتشر شد تصویر بسیار تیره‌ای از اقتصاد سوریه ترسیم شده و گفته می‌شود حجم اقتصاد این کشور طی چهار سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

طبق تحقیقات این مرکز پژوهشی، ارزش برابری پول سوریه ۸۰ درصد کاهش یافته و نرخ متوسط تورم طی سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵ از مرز ۵۰ درصد عبور کرده است.

گزارش مرکز پژوهشی چتم هاوس با عنوان «پیامدهای سقوط اقتصاد سوریه» می‌افزاید میزان تولید نفت که قبل از شروع جنگ حدود ۳۹۰ هزار بشکه در روز بود اکنون به ۱۰ هزار بشکه در کل مناطق تحت کنترل حکومت رسیده است و ایران، متحد نزدیک رژیم سوریه، بخش اعظم نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌های این کشور را تأمین می‌کند.

XS
SM
MD
LG