لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

شورای امنیت خواستار آزادی آنگ سان سوچی شد


اعتراض هواداران میانماری آنگ سان سوچی در ژاپن به کودتای ارتش میانمار
اعتراض هواداران میانماری آنگ سان سوچی در ژاپن به کودتای ارتش میانمار

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ضمن ابراز نگرانی در مورد اعلام وضعیت فوق‌العاده در میانمار خواستار آزادی آنگ سان سوچی، رهبر و سایر مقامات غیرنظامی کشور شد ولی کودتا در میانمار را محکوم نکرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پانزده عضو شورای امنیت روز سه شنبه ۱۴ بهمن، یک روز پس از بازداشت مقامات غیرنظامی میانمار توسط نیروهای مسلح، اولین جلسه خود برای بررسی اوضاع میانمار را تشکیل داده بود.

ارتش میانمار اعلام کرد که مقامات غیرنظامی کشور را به دلیل «تقلب در انتخابات» پارلمانی ماه نوامبر بازداشت کرده و ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده ارتش با اعلام وضعیت فوق‌العاده به مدت حداقل یک سال قدرت را به دست خواهد گرفت.

کودتای نظامی روند انتقال قدرت به غیرنظامیان و حرکت به سوی دمکراسی را که از پنج سال پیش آغاز شد متوقف کرده است.

دولت‌های غربی ضمن رد ادعای ارتش در مورد تقلب انتخاباتی، کودتا را محکوم کرده‌اند.

در متن بيانيه پیشنهادی بریتانیا کودتای نظامی محکوم شده بود ولی در قطعنامه نهایی که در شورای امنیت به تصویب رسید به کودتای نظامی هیچ اشاره‌ای نشده است. از قرار معلوم برای جلب حمایت چین و روسیه که همواره مخالف محکومیت میانمار بوده‌اند لحن این قطعنامه نرم‌تر شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه وعده داد که با جلب حمایت بین‌المللی و اعمال فشار بر نیروهای مسلح، «شکست کودتا» را تضمین خواهد کرد.

متن بیانیه‌ای که روز پنجشنبه در شورای امنیت تصویب شد بر «ضرورت احترام به نهادها و روندهای دمکراتیک، پرهیز از خشونت و احترام به حقوق بشر، آزادی‌های اساسی و حاکمیت قانون» تاکید می‌کند.

این بیانیه در عین حال «گفت‌وگو و مصالحه بر اساس اراده و منافع مردم میانمار» را توصیه می‌کند.

سخنگوی نمایندگی چین در سازمان ملل گفت که این کشور امیدوار است احترام همه طرف‌ها به متن بیانیه شورای امنیت به نتایج مثبتی منجر شود.

وی افزود: «چین به عنوان یکی از همسایگان میانمار امیدوار است که همه طرف‌ها خواست‌ها و منافع مردم را در اولویت قرار دهند و اختلافات موجود را با گفت‌وگو در چارچوب قانون اساسی، احترام به قانون و حفظ ثبات سیاسی واجتماعی کشور حل کنند. جامعه بین‌المللی نيز باید در خارج فضای مناسبی برای میانمار فراهم کند تا این اختلافات را به شکل درستی حل کند.»

اولین تظاهرات در میانمار پس از کودتا

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد روز پنجشنبه برای اولین بار یک تظاهرات دسته‌جمعی کوچک علیه کودتا در میانمار برگزار شد.

ویدئویی که در شبکه فیسبوک منتشر شد نشان می‌دهد که حدود ۲۰ نفر از معترضان در بیرون ساختمان دانشگاه پزشکی ماندالای، دومین شهر بزرگ میانمار تجمع کرده‌اند.

آنها پلاکاردی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «اعتراض مردم علیه کودتای نظامی» و شعار می‌دادند «رهبران زندانی ما را آزاد کنید».

در سایر شهرهای کوچک میانمار نیز اعتراضات پراکنده و کوچکی برگزار شده و مخالفان کودتا می‌گویند روز پنجشنبه حداقل ۳ نفر بازداشت شده‌اند.

با توجه به سوابق خونین حکومت‌های نظامی میانمار تاکنون نشانه‌ای از اعتراضات خیابانی گسترده دیده نمی‌شود.

مسدود شدن فیسبوک

روز پنجشنبه حاکمان نظامی شبکه فیسبوک را که یکی از مجاری اصلی اعتراض به کودتای نظامی است مسدود کردند. وزارت ارتباطات میانمار اعلام کرد شبکه فیسبوک که حدود نیمی از جمعیت ۵۳ میلیونی کشور از آن استفاده می‌کنند تا روز شنبه مسدود خواهد ماند. علاوه بر فیسبوک، شبکه پیام‌رسان واتس‌اپ نیز مسدود شده است.

ارتش میانمار روز دوشنبه با بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی میانمار و گروه کثیری از سیاستمداران و مقامات دولتی قدرت را به دست گرفت.

ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده نیروهای مسلح و رهبر کودتای میانمار قصد دارد به سرعت حاکمیت خود بر کشور را تثبیت کند. او روز چهارشنبه در جمع گروهی از سرمایه‌گذاران گفت تا زمان برگزاری یک انتخابات عادلانه وضعیت اضطراری حاکم خواهد بود و پس از آن ممکن است ۶ ماه دیگر قدرت را حفظ کند.

همزمان، حدود ۱۰ نفر نمایندگان بازداشت شده پارلمان به نشانه اعتراض به کودتا در محل بازداشت دسته‌جمعی خود یک جلسه پارلمانی نمادین برگزار کردند.

ارتش ميانمار حزب خانم سوچی را به تقلب در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر متهم کرده ولی مخالفان کودتا با رد اين ادعا می گويند هدف ارتش از به دست گرفتن قدرت جلوگيری از فعاليت پارلمان جديد است که قرار بود روز دوشنبه افتتاح شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG