لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

آمریکا بازداشت رهبران غیرنظامی میانمار را «کودتا» نامید


ارتش میانمار در خیابان‌ها
ارتش میانمار در خیابان‌ها

مقامات وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن بازداشت رهبران غیرنظامی میانمار را «کودتا» توصیف کرده و گفتند که واشینگتن در واکنش به این اقدام، «حلقه کوچک فرماندهان ارتش میانمار» را از طریق تحریم و اقدامات دیگر هدف قرار خواهد داد.

دولت آمریکا در روزهای گذشته از به کاربردن عنوان «کودتا» برای حوادث میانمار پرهیز کرده بود ولی روز سه‌شنبه مقامات وزارت خارجه گفتند از نظر آنها بازداشت رهبران غیرنظامی میانمار مصداق مفهوم حقوقی کودتاست.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که ترجیح داد نامش در گزارش قید نشود به خبرنگاران گفت مجازات‌هایی که دولت تصویب خواهد کرد روی کمک‌های بشردوستانه به مردم میانمار تاثیر نخواهد گذاشت.

ارتش میانمار روز یکشنبه آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی کشور و برنده جایزه صلح نوبل همراه با گروه کثیری از مقامات دولتی را بازداشت کرد. فرماندهان ارتش می‌گویند این بازداشت‌های گسترده به دلیل تقلب اتحادیه ملی برای دمکراسی به رهبری آنگ سان سوچی در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر صورت گرفته است. حزب خانم سوچی در آن انتخابات با کسب حدود ۸۰ درصد از آرا به پیروزی رسید.

روز سه‌شنبه شماری از مردم بزرگ‌ترین شهر میانمار در واکنش به کودتا بوق اتوموبیل خود را به صدا درآوردند یا با زدن به تابه‌ها و قابلمه‌ها اعتراض خود را نشان دادند.

آن سانگ سوچی که کودتا را پیش‌بینی کرده بود در یادداشتی از مردم خواسته بود که در صورت وقوع کودتا به خیابان‌ها بیایند. از این رو شهر یانگون روز سه‌شنبه برای دقایقی صحنه اعتراضاتی از این دست بود.

بازداشت رهبران غیرنظامی میانمار روند بازگشت دمکراسی به این کشور را که مورد حمایت جامعه بین‌المللی است به خطر انداخته است.

نیروهای مسلح میانمار حدود نیم قرن بر این کشور حکومت کرده که علاوه بر سرکوب شدید مخالفان در داخل موجب انزوای بین‌المللی کشور شد. پس از سال‌ها اعتراضات گسترده بالاخره در سال ۲۰۱۵ ارتش میانمار برگزاری انتخابات را پذیرفت و اتحادیه ملی برای دمکراسی به رهبری خانم سوچی به پیروزی رسید.

مقامات وزارت خارجه آمریکا گفتند برخلاف ادعای فرماندهان ارتش هیچ مدرکی حاکی از تقلب در انتخابات اخیر وجود ندارد و هدف اصلی بازداشت‌ها جلوگیری از تشکیل جلسه پارلمان منتخب در روز دوشنبه ۱۳ بهمن بوده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت برخلاف دیدگاه‌هایی که تلاش بین‌المللی برای تقویت دمکراسی در میانمار را عقیم می‌دانند این کشور و جامعه مدنی آن در سال‌های اخیر در بسیاری از زمینه‌ها دستاوردهای مهمی داشته است.

کاخ سفید برای کمک‌های بشردوستانه به میانمار در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۹ میلیون دلار بودجه درخواست کرده است.

بعید است که تصویب اقدامات تنبیهی بیشتر علیه مقامات نظامی میانمار روی این کمک‌ها تاثیری داشته باشد. دولت آمریکا در گذشته تعداد زیادی از مقامات ارشد نیروهای مسلح و نهادهای نظامی میانمار را تحریم کرده است. یکی از دلایل اصلی وضع این تحریم‌ها حملات مرگبار به اقلیت مسلمان روهینگیا بود که باعث شد صدها هزار نفر از آنها از میانمار به بنگلادش بگریزند.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه اقدام ارتش میانمار را حمله به دمکراسی و حاکمیت قانون توصیف کرد و افزود: «ایالات متحده از دمکراسی در هر کشوری که مورد حمله قرار بگیرد دفاع خواهد کرد.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG