لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

شورای امنیت از طالبان خواست که به مردم اجازه خروج از افغانستان را بدهد


شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۸ شهریور با تصویب قطعنامه‌ای از طالبان خواست که به کسانی که در پی خروج از افغانستان هستند، اجازه دهد تا در امنیت این کشور را ترک کنند.

این قطعنامه اما شامل پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر ایجاد یک منطقه امن در کابل نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قطعنامه مورد اشاره با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید در حالی که چین و روسیه به آن رای ممتنع دادند. این قطعنامه همچنین بر اهمیت اجازه کمک‌رسانی به مردم افغانستان، رعایت حقوق بشر، دستیابی به یک توافق سیاسی با گروه‌های دیگر و مبارزه با تروریسم تاکید می‌کند.

ایالات متحده روز دوشنبه آخرین نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج ساخت تا به جنگی که ۲۰ سال قبل در پی حملات ۱۱ سپتامبر آغاز شده بود، پایان دهد. نیروهای مخالف طالبان که آن زمان با پشتیبانی ایالات متحده حکومت طالبان را برانداخته بودند، اکنون شاهد بازگشت طالبان به قدرت هستند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز یکشنبه گفته بود که فرانسه و دیگر کشورها در حال کار بر روی قطعنامه‌ای هستند که یک منطقه امن در کابل به وجود می‌آورد و مسیر امنی را برای کسانی که سعی دارند از افغانستان خارج شوند، ایجاد می‌کند.

با این حال قطعنامه روز دوشنبه به این موارد اشاره ندارد و به جای آن می‌گوید که «انتظار می‌رود» طالبان به تعهدات خود در رابطه با خروج امن افغان‌ها و خارجی‌ها از افغانستان عمل کند.

این قطعنامه همچنین مشخص نمی‌کند که چه تمهیداتی برای اجرای آن وجود دارد و چگونه طالبان را در صورت عدم رعایت تعهدات خود مجازات می‌کند.

روز پنج‌شنبه یک انفجار انتحاری در مقابل دروازه‌های فرودگاه کابل که گروه موسوم به حکومت اسلامی مسئولیت آن را بر عهده گرفت، به کشته شدن چندین افغان و سیزده نیروی آمریکایی انجامید.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG