لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

دیپلمات‌ها: بعید است شورای امنیت سازمان ملل درباره ترور فخری‌زاده اقدام کند


مراسم تشییع محسن فخری‌زاده روز دوشنبه ۱۰ آذر در تهران برگزار شد
مراسم تشییع محسن فخری‌زاده روز دوشنبه ۱۰ آذر در تهران برگزار شد

دیپلمات‌ها روز سه شنبه ۱۱ آذرماه گفته‌اند٬ بعید است که شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست ایران را برای محکوم کردن ترور محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های وزارت دفاع ایران، بررسی کند.

محسن فخری‌زاده مهابادی در روز جمعه هفتم آذر ماه در «منطقه آبسرد» دماوند مورد سوءقصد قرار گرفته و کشته شد. ساعاتی پس از کشته شدن این مقام هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی، سفیر ایران در سازمان ملل از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواست، ترور محسن فخری‌زاده را محکوم کنند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند روز جمعه جلسه‌ای برگزار کند و در جلسه‌ای غیرعلنی موضوع ترور محسن فخر‌ی‌زاد را بررسی کند. اما برای چنین اقدامی، باید یکی از اعضای شورای امنیت درخواست خود را برای صدور یک بیانیه مطرح کند.

جری ماتجیلا ، سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل و رئیس شورای امنیت در ماه دسامبر گفته است، هیچ یک از اعضای این شورا تاکنون درخواستی برای بررسی کشته شدن محسن فخری‌زاده یا موضوع ایران مطرح نکرده است.

در همین زمینه، دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند، بحثی در خصوص بیانیه در این زمینه مطرح نشده است.

هرگونه اقدام شورای امنیت نیازمند حمایت ۹ عضو این شورای ۱۵ نفره است و می‌بایست از سوی هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین وتو نشود.

هنوز هیچ کشور یا گروهی مسئولیت ترور محسن فخری زاده رابه عهده نگرفته است اما مقام‌های ایران می‌گویند ٬ «نشانه‌های جدی مسئولیت اسرائیل» در این ترور محسن فخری‌زاده وجود دارد.

اسرائیل که مظنون به ترور شماری از دانشمندان هسته‌ای ایران در دهه گذشته است، تاکنون در مورد ترور محسن فخری‌زاده سکوت کرده است.

این در حالی است که دبیرکل سازمان ملل پیشتر در واکنش به ترور این مقام برنامه هسته‌ای ایران، خواهان خویشتن‌داری شده و گفته بود، می‌بایست از هرگونه اقدامی که موجب تشدید تنش در منطقه می‌شود، خودداری کرد.

آنیس کالامار، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل هم در یک رشته توییت در ارتباط با ترور محسن فخری‌زاد نوشته بود، اما به یاد داشته باشیم٬ این یک قتل هدفمند فراسرزمینی خارج از منطقه درگیری‌های نظامی نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است که محروم کردن عامدانه یک انسان از حق زندگی را منع می‌کند، و همچنین نقض منشور ملل متحد است که استفاده از زور در زمان صلح را در فراسرزمین منع می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۱۳۹۰ در گزارشی نوشته بود که محسن فخری‌زاده، مقام اجرايی برنامه موسوم به «آماد» در ايران است که در حيطه مواد منفجره و فنون تجهيز موشک برای سوار کردن کلاهک‌های جنگی فعال بوده است.

این گزارش اضافه کرده بود، کليه فعاليت‌ها «آماد»به شکلی تقريبا ناگهانی در اواخر سال ۸۳ به حالت تعليق درآمد و محسن فخری‌زاده نیز از نظرها پنهان شد.

XS
SM
MD
LG