لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

کشورهای جهان تعهد کردند «یک میلیارد دلار» به مردم افغانستان کمک کنند


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در حال سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی کمک مالی به افغانستان
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در حال سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی کمک مالی به افغانستان

در کنفرانس بین‌المللی کمک مالی به افغانستان که از روز دوشنبه ۱۲ شهریور در ژنو آغاز شد کشورهای جهان متعهد شدند که بیش از یک میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه در اختیار مردم افغانستان قرار دهند.

از زمان روی به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان در ماه گذشته، فقر و گرسنگی در این کشور بیشتر شده و کمک‌های بین‌المللی نیز به شدت کاهش یافته است. این امر نگرانی‌ها از بابت مهاجرت گسترده مردم افغانستان را تشدید کرده است.

تعهد کشورها به کمک یک میلیارد دلاری در حالی است که سازمان ملل خواستار ۶۰۶ میلیون دلار بودجه برای سال جاری شده بود، با این حال هنوز معلوم نیست که چه میزان از این تعهد برآورده خواهد شد.

در پی سقوط حکومت مورد حمایت غرب در کابل و قدرت‌گیری طالبان نگرانی‌ها در مورد وضعیت مردم افزایش یافته است. نهادهای امدادرسان در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که به دلیل تداوم خشکسالی و از بین رفتن تمامی امکانات حمایتی، افغانستان ممکن است با خطر قحطی روبرو شود.

نتایج این کنفرانس برای دولت‌های غربی و سایر کشورهایی که همیشه در فهرست اهداءکنندگان کمک به افغانستان بوده‌اند سنجش مهمی است و باید دید آن‌ها بین کمک به مردم عادی افغانستان بدون مشروعیت بخشیدن به حاکمیت طالبان و يا کمک مالی به این گروه چگونه تعادل ایجاد خواهند کرد.

به گفته سازمان ملل، علاوه بر پیامدهای خشکسالی امسال که چهارمین خشکسالی شدید طی چهار سال اخیر بوده است، تشدید درگیری‌های نظامی در شش ماه گذشته حدود نیم میلیون به آوارگان و بی‌جا شدگان در داخل افغانستان افزوده است که تعداد آن‌ها حدود ۳.۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد که این نهاد برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به حدود ۱۱ میلیون نفر به سرعت به حدود ۶۰۰ میلیون دلار نیاز دارد. بخش عمده این بودجه به برنامه جهانی غذا اختصاص خواهد یافت.

همزمان با شروع اين کنفرانس فیلیپو گرندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان، روز دوشنبه وارد کابل شد. آقای گرندی در توئیتی نوشت که در این سفر نیازهای حدود ۳.۵ میلیون آواره را بررسی خواهد کرد.

مقامات دفتر امور پناهجویان سازمان ملل هشدار داده‌اند که بخش وسیعی از این جمعیت و افرادی که احساس خطر و ناامنی می‌کنند ممکن است در ماه‌های آینده تلاش کنند به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان بروند که مقصد همیشگی اکثر مهاجران و پناهجویان افغان بوده است.

طالبان در اولین روزهای تصرف قدرت تلاش کرد چهره معتدلی از خود نشان دهد ولی در دو هفته اخیر موارد متعددی از دستگیری و ضرب‌وشتم خبرنگاران و واکنش‌های خشن به تجمع اعتراضی زنان در کابل و شهرهای دیگر گزارش شده است.

تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن اذعان به این نکته که برای خروج افراد در خطر و امور بشردوستانه با طالبان گفت‌وگو خواهند کرد، مناسبات رسمی با حکومت جدید را به رفتار طالبان در زمینه حقوق بشر مشروط کرده‌اند.

سخنگوی خطوط هوایی پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد یک هواپیمای این شرکت که هزینه آن را بانک جهانی تامین کرده است برای تخلیه مسافران به فرودگاه کابل پرواز کرده است.

پاکستان به دلایل امنیتی تمامی پروازها به افغانستان را لغو کرده و خطوط هوایی پاکستان در حال حاضر قرار نیست پروازهای عادی به کابل را از سر بگیرد.

روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته دو هواپیمای قطری بیش از ۲۰۰ نفر، از جمله شهروندان آمریکایی و کشورهای غربی دیگر، را از کابل به دوحه منتقل کردند. این دو مورد تنها پروازهایی است که پس از پایان عملیات گسترده تخلیه شهروندان خارجی و افغان و خروج نهایی آمریکا از افغانستان در روز ۳۰ اوت انجام شده است.

هنوز هم هزاران شهروند افغانستان که از حکومت طالبان هراس دارند می‌کوشند از کشور خارج شوند.

حکومت طالبان ادعا کرده که از خروج افرادی که مدارک کامل دارند، جلوگیری نخواهد کرد. ولی در مورد صحت ادعای طالبان تردیدهای جدی وجود دارد و بسیاری از شهروندان افغانستان نتوانسته‌اند مدارک لازم برای خروج از کشور را تهیه کنند.

رئیس فرودگاه کابل روز دوشنبه گفت تمامی پروازهای داخلی طبق برنامه همیشگی انجام می‌شوند ولی از سرگیری پروازهای بین‌المللی مستلزم حل چند مشکل فنی است. به گفته او به تمامی پرسنل مرزبانی که در فرودگاه کابل کار می‌کردند اعلام شده است که به سر کار خود بازگردند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG