لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۵

سازمان ملل به حکومت ایران: به‌جای سرکوب معترضان، بر بحران بی‌آبیِ خوزستان تمرکز کنید


میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه یکم مرداد ماه از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست به‌جای اعمال فشار و زور بیش از حد برای سرکوب معترضان خوزستان، با بحران مزمن کمبود آب در این استان مقابله کنند.

خانم باشله با ابراز «نگرانی شدید» از کشته و مجروح شدن معترضان در خوزستان طی یک هفته گذشته، تاکید کرد که بازداشت و تیراندازی به مردم صرفاً بر خشم و درماندگی آن‌ها خواهد افزود.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد شرایط امروز خوزستان را «فاجعه‌آمیز» خواند و آن را نتیجه سال‌ها سهل‌انگاری و بی‌توجهی حکومت ایران توصیف کرد.

در بیانیه این مقام سازمان ملل آمده است: «تأثیر بحران ویرانگر آب بر زندگی، سلامت و رفاه مردم خوزستان باید در کانون توجه حکومت (ایران) قرار گیرد، نه اعتراضات انجام شده توسط مردمی که در پی سال‌ها غفلت و بی‌توجهی جان به لب شده‌اند.»

خانم باشله با اشاره به گزارش‌های منتشر شده مبنی‌بر عدم مراجعه مجروحان به مراکز درمانی به‌دلیل ترس از بازداشت، افزود چنین مواردی نشان‌دهنده «وخامت اوضاع» است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن تاکید بر «فضای مدنی به‌شدت بسته و محدود» و «کمبود رسانه آزاد» در ایران تصریح کرد که سیستم حاکم بر کشور «فاقد مجاری مؤثر برای مردم است تا بتوانند شکایات خود را به طریقی غیر از اعتراض مطرح کنند».

به دنبال بحران کم‌آبی در بسیاری از مناطق ایران از جمله خوزستان که دسترسی به آب آشامیدنی را برای شهروندان با دشواری‌های زیادی همراه کرده، همچنین وضعیت کشاورزی و دامداری و در کل معیشت خانوارهای این مناطق را با خطرات جدی مواجه کرده، شهرهای مختلف استان خوزستان در هفته گذشته شاهد اعتراض‌های مردمی بوده است.

این اعتراض‌های شبانه ابتدا از شهرهای شرقی خوزستان آغاز و در ادامه به سایر شهرها و حتی استان‌ها کشیده شد.

در همین رابطه، سازمان عفو بین‌الملل نیز روز جمعه در بیانیه‌ای با اشاره به کشته شدن هشت نفر در اعتراض‌های اخیر خوزستان از مقامات ایرانی خواست تا استفاده از سلاح‌ و زور علیه معترضان را متوقف کنند.

منابع حقوق بشری و مردمی تاکنون کشته شدن دست‌کم هشت نفر و زخمی شدن و بازداشت تعدادی از شهروندان را گزارش داده‌اند.

براساس اعلام رسمی رسانه‌های حکومتی تاکنون چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند. تاکنون آماری از تعداد زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان ارائه نشده است.

تاکنون شخصیت‌ها و نهادهای حقوق بشری، سیاسی و فرهنگی داخلی و بین‌المللی بسیاری عملکرد نیروهای نظامی و امنیتی علیه معترضان در خوزستان را محکوم کرده‌ و خواستار رسیدگی به خواست معترضان در خصوص مشکلات کم‌آبی در این استان شده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG