لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

سازمان ملل بیش از «پنج میلیارد دلار» برای کمک به افغانستان اختصاص می‌دهد


تخلیه کمک‌های غذایی و دارویی از یک هواپیمای باری در فرودگاه بین‌المللی قندهار
تخلیه کمک‌های غذایی و دارویی از یک هواپیمای باری در فرودگاه بین‌المللی قندهار

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۱ دی اعلام کرد که کمک‌های این نهاد به افغانستان و پناهجویان افغان در کشورهای همسایه در سال جاری میلادی حداقل ۵.۱ میلیارد دلار خواهد بود.

این بالاترین مبلغی است که تاکنون سازمان ملل برای کمک به یک کشور اختصاص می‌دهد.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: «به دلیل فروپاشی خدمات درمانی در افغانستان، بدون این کمک، ده‌ها هزار کودک به دلیل سوء تغذیه در معرض خطر مرگ قرار خواهند گرفت».

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که حدود ۴.۷ میلیون نفر از جمله ۳.۹ میلیون کودک با خطر گرسنگی روبرو خواهند شد. مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل، گفت: «یک فاجعه بشری بزرگ در حال وقوع است».

در پی خروج نیروهای بین‌المللی و تصرف کابل توسط طالبان در مرداد امسال، اقتصاد افغانستان سقوط کرد. دولت سابق افغانستان هر سال ۸.۵ میلیارد دلار کمک نظامی و غیرنظامی دریافت می‌کرد ولی پس از روی کار آمدن طالبان کمک‌های خارجی قطع شد.

حدود ۷۵ درصد از هزینه‌های دولت سابق، از جمله خدمات پزشکی و آموزش‌وپرورش از محل کمک‌های خارجی تامین می‌شد.

بسیاری از کشورهای اهداکننده کمک مالی به افغانستان اکنون بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند، چون کمک مالی مستقيم به افغانستان به تثبیت رژیم طالبان منجر خواهد شد. از سوی دیگر، به اعتقاد کارشناسان قطع کمک‌های مالی و تحریم طالبان اساسا به مردم عادی لطمه خواهد زد.

سازمان ملل برای کمک به حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت به رقمی حدود ۴.۴ میلیارد دلار نیاز دارد. این شامل مواد غذایی، کمک به کشاورزان، خدمات بهداشتی، سرپناه‌های موقت برای آوارگان و تامین آب آشامیدنی است.

علاوه براین، برای کمک به حدود شش میلیون پناهجو و آواره افغان و کشورهای میزبان آن‌ها از جمله ایران و پاکستان نيز به صدها میلیون دلار دیگر نیاز دارد.

با توجه به این‌که قرار نیست هیچ پولی مستقیما به حکومت طالبان پرداخت شود نقش نهادهای بشردوستانه و امدادرسانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

شورای پناهجویی نروژ، یکی از سازمان‌های بین‌المللی حمایت از پناهجویان، روز سه‌شنبه در مورد دشواری‌های طرح سازمان ملل برای کمک به افغانستان هشدار داد.

مدیر این نهاد گفت: «اگر رژیم طالبان و جامعه بین‌المللی در مورد انتقال کمک‌های مالی بشردوستانه به افغانستان به توافق نرسند جمع‌آوری پول کمک چندانی نخواهد کرد».

نهادهای بشردوستانه و سازمان‌های امدادرسانی برای انتقال پول به افغانستان مشکلات فراوانی دارند. در پی تصرف قدرت توسط طالبان انتقال پول از طریق سیستم بین‌المللی نقل‌وانتقال بانکی (سوئیفت) قطع شده است.

به دلیل مسدود شدن دخایر ارز خارجی افغانستان که بخش عمده آن در آمریکاست انتقال پول نقد به خزانه این کشور نیز متوقف شده است.

اواخر ماه دسامبر سازمان ملل و دولت آمریکا در مورد معافیت انتقال پول مورد نیاز برای فعالیت نهادهای امدادرسانی از تحریم‌های واشینگتن علیه طالبان به توافق رسیدند.

شورای پناهجویی نروژ روز سه‌شنبه گفت که هنوز قادر نیست از طریق مجاری رسمی به افغانستان پول ارسال کند و تلاش برای پیدا کردن یک راه حل دائمی و مطمئن ادامه دارد.

کارزار سازمان ملل برای جمع‌آوری کمک مالی برای افغانستان در سال ۲۰۲۱ یکی از موفق‌ترین موارد در تاریخ فعالیت‌های این نهاد بود و حدود ۸۸ درصد از مبلغ ۸۷۰ میلیون دلاری که سازمان ملل تقاضا کرده بود، جمع‌آوری شد.

در اواسط سال میلادی قبل و همزمان با وخامت اوضاع افغانستان، سازمان ملل توانست حدود ۸۲۳ میلیون دلار دیگر برای کمک به افغانستان جمع‌آوری کند.

سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ قرار است به حداقل ۲۷۴ میلیون نفر در سراسر جهان کمک کند. تعداد افراد نیازمندی که در سال گذشته کمک‌های اين نهاد را دريافت کردند حدود ۲۵۰ میلیون نفر بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG