لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

خبرهای کوتاه

شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه تحقیق در مورد کشتار در اوکراین را تصویب کرد

بوچا در حومه کی‌یف
بوچا در حومه کی‌یف

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت با اکثریت قریب به اتفاق آرا قطعنامه تحقیق در مورد اتهامات مربوط به آزار و کشتار غیرنظامیان اوکراین توسط نیروهای روسیه را تصویب کرد.

۳۳ کشور عضو شورای حقوق بشر به این قطعنامه رای مثبت، چین و اریتره به آن رای منفی و ۱۲ کشور دیگر رای ممتنع دادند.

این قطعنامه براساس شواهدی که هیئت تحقیق سازمان ملل در مورد شکنجه، تیراندازی مستقیم، خشونت‌های جنسی و سایر موارد آزار علیه غیرنظامیان اوکراینی تاکنون در این کشور جمع‌آوری کرده تنظیم شده‌است.

میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل که ریاست این شورا را برعهده دارد، پیش از انجام رای‌گیری گفت پس از عقب‌نشینی ارتش روسیه هزاران جسد در حومه شهر کی‌یف شهر کشف شده که می‌تواند شواهد ارتکاب جنایات جنگی باشد.

او در بخش دیگری از سخنرانی ویدئویی خود گفت همزمان با تشدید تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین که از روز پنجم اسفند آغاز شد، تحقیقات دولت اوکراین و هیئت اعزامی سازمان ملل ادامه دارد.

خانم باچله در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «ابعاد کشتارهای غیرقانونی از جمله شواهد مربوط به اعدام صحرایی غیرنظامیان در مناطق شمال کی‌یف بهت‌آور است.»

ارتش روسیه با پیشروی سریع از شمال و شمال شرق اوکراین در روزهای اول تهاجم نظامی تلاش کرد کی‌یف را تصرف کند ولی پس از مواجه شدن با مقاومت شدید اواسط فروردین از این مناطق عقب‌نشینی کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ضمن محکوم کردن آزار و جنایت علیه غیرنظامیان در مناطقی که ارتش روسیه تصرف کرده بود، خواستار دسترسی کارمندان نهادهای حقوق بشری به آن بخش از اوکراینی‌ها شد که از زمان شروع جنگ به روسیه منتقل شده‌اند. این نهاد معتقد است که بسیاری از این افراد به‌زور به روسیه برده شده‌اند.

در پی عقب‌نشینی نیروهای روسیه از حومه شمال کی‌یف تحقیقات در مورد احتمال اعدام ساکنان غیرنظامی این مناطق توسط سربازان روسیه آغاز شده‌است. دست تعدادی از قربانیان که جسد آنها کشف شده‌است از پشت بسته شده بود. علاوه بر این، شواهد دیگری مربوط به اعمال خشونت فیزیکی علیه غیرنظامیان و احتمال تجاوز و خشونت جنسی جمع‌آوری شده‌است.

دولت روسیه ادعا می‌کند که نیروهای این کشور به غیرنظامیان حمله نکرده‌اند و شواهدی که در مورد آزار غیرنظامیان ارائه شده ساختگی و هدف آن توجیه تشدید تحریم‌های غرب علیه مسکو و مختل کردن مذاکرات صلح است.

«بحران حقوق کودکان»

در رویدادی دیگر یونیسف جنگ اوکراین را «بحران حقوق کودکان» توصیف کرد و روز پنج‌شنبه گفت فقط طی یک ماه گذشته حدود صد کودک در اوکراین کشته شده‌اند.

عمر عبدی، معاون یونیسف در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل گفت صدها کودک دیگر مجروح شده، میلیون‌ها کودک آواره شده‌اند و مدارس مورد حمله قرار می‌گیرند یا برای اهداف نظامی به‌کار می‌روند.

تا هفته گذشته دست‌کم ۱۵ مدرسه از مجموع ۸۹ مرکز آموزشی که با حمایت یونیسف در شرق اوکراین فعالیت می‌کنند در جریان جنگ آسیب دیده یا ویران شده‌اند.

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین سال تحصیلی متوقف شد ولی به گفته معاون یونیسف از اواسط ماه مارس بیش از ۱۵ هزار مدرسه فعالیت خود را به شکل آموزش از دور یا ترکیبی از آموزش حضوری و آنلاین از سرگرفته‌اند.

او افزود: «تخمین زده می‌شود که در حال حاضر حدود ۳٫۷ میلیون کودک در داخل اوکراین یا در خارج از این کشور از روش‌های آموزشی از راه دور یا آنلاین استفاده می‌کنند.»

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

کیمیا علیزاده به تیم ملی تکواندو بلغارستان پیوست

کیمیا علیزاده، تنها مدال‌آور زن ایرانی در تاریخ المپیک‌ها
کیمیا علیزاده، تنها مدال‌آور زن ایرانی در تاریخ المپیک‌ها

کیمیا علیزاده تنها مدال‌آور زن ایرانی در تاریخ المپیک‌ها، به عضویت تیم ملی تکواندو بلغارستان درآمد.

اسلاوی بینف، رئیس فدراسیون تکواندو بلغارستان، از خانم علیزاده با عنوان «یک مدال طلای بالقوه» نام برده است.

او گفته: «با دولت در ارتباط هستیم تا به سرعت اسناد را مهیا کند و انتظار حداکثر حمایت دولت را طی چند روز آینده داریم.»

به گفته آقای بینف آخرین فرصت برای تعیین عضویت خانم علیزاده در تیم بلغارستان یا تیم پناهندگان ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) است.

کیمیا علیراده شش رکورد تاریخی برای تکواندو و ورزش زنان ایران بر جا گذاشته است. پناهندگی او در ابعاد ملی و جهانی، خبرسازترین پناهندگی بین ورزشکاران ایرانی طی چهار دهه اخیر به شمار می‌رود.

او پیشتر در حساب کاربری خود در اینستاگرام گفته بود: «نه تاریخ‌سازم، نه پرچمدار کاروان ایران. یکی از میلیون‌ها زن سرکوب‌شده در ایرانم که سال‌ها است هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هر کجا خواستند بردند. هر چه گفتند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. مدال‌هایم را پای حجاب اجباری گذاشتند و به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند.»

بر اساس گزارش حضور کیمیا علیزاده در بلغارستان مورد توجه تلویزیون این کشور نیز قرار گرفته است.

او درباره پیوستن خود به تیم این کشور گفته است: «می‌توانم قول بدهم در هر مسابقه صددرصد خودم را ارائه می‌کنم. گذشته‌ها گذشته اما آینده در راه است. هیجان‌زده‌ام و تمام تلاشم را برای بلغارستان می‌کنم.»

رئیس فدراسیون تکواندو بلغارستان گفته است که کیمیا علیزاده «می‌توانست گذرنامه‌شان را در همان فرودگاه اخذ کند. تمایل بسیاری از آلمان، بلژیک و سایر کشورها وجود داشت اما ما او را در اختیار گرفته‌ایم.»

آمار کشته‌شدگان سفرهای نوروزی به ۵۸۵ نفر رسید

عکس مربوط به تصادف یک پراید و وانت در شهرستان دیر در استان بوشهر در نوروز ۱۴۰۳ است
عکس مربوط به تصادف یک پراید و وانت در شهرستان دیر در استان بوشهر در نوروز ۱۴۰۳ است

رئیس پلیس راهور روز نهم فروردین شمار کشته‌شدگان تصادفات سفرهای نوروزی را ۵۸۵ نفر اعلام کرد و اسامی شش استان‌ «پرحادثه» را نام برد.

به گزارش خبرگزاری مهر احمد شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور، اعلام کرده است که از روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا نهم فروردین ۱۴۰۳، ۵۸۵ نفر در تصادفات جاده‌ای کشته و بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

آقای شیرانی گفت که کرمان، فارس، سیستان‌وبلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان از استان‌های پرحادثه بوده‌اند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور هم‌چنین از کاهش سه‌درصدی حجم کل تردد‌های جاده‌ای در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد و گفت که از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۳۷۰ میلیون و روزانه به‌طور متوسط ۲۶ میلیون تردد در کشور انجام شده است.

هم‌زمان با اعلام این آمار سرپرست هلال‌احمر سمنان اعلام کرد که در جریان تصادف دو خودروی سواری سوناتا با پژوپارس در جاده جندق به معلمان در این استان در صبح روز پنج‌شنبه ۹ نفر کشته شدند.

آمار جان‌ باختن روزانه حدود ۴۰ نفر در تصادفات جاده‌ای طی نوروز ۱۴۰۳ در حالی است که وزیر راه و شهرسازی ابراهیم رئیسی چهارم فروردین مدعی شده بود که آمار فوتی‌های تصادفات و سوانح جاده‌ای در برخی استان‌ها ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش یافته است.

مهرداد بذرپاش درباره جزئیات ادعای خود توضیح نداده بود.

در همین حال تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، نهم فروردین از اعمال احتمالی جریمه‌های جدید از دو هفته آینده خبر داد و گفت: «نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز پنج برابر افزایش پیدا کرده است و جریمه سرعت غیر مجاز بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.»

کمال هادیانفر، رئیس سابق پلیس راهور ۱۷ دی پارسال از تصمیم چهار دستگاه حکومتی برای سه‌برابر شدن مبلغ جرایم رانندگی خبر داده و گفته بود که این مبلغ با توجه به میزان «حادثه‌ساز» بودن تخلفات متفاوت است.

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این کشور به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال اوری گوردین چهارشنبه هشتم فروردین در سخنانی در نشست فرماندهان ارتش در شمال اسرائیل که هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش نیز در آن شرکت داشت، گفت کشورش از شش ماه پیش با حزب‌الله لبنان «در جنگ است».

او گفت اسرائیل مصمم است وضعیت امنیتی در مرز شمالی خود را تغییر دهد تا ساکنان تخلیه شده در امنیت به خانه خود بازگردند.

این فرمانده اسرائیلی افزود اگر لازم باشد «همین امشب» وارد عملیات (جنگ در لبنان) خواهیم شد و آمادگی برای آن وجود دارد.

ژنرال گوردین هفت نفری را که ارتش اسرائیل در عملیات سه‌شنبه شب در جنوب لبنان از پای درآورد، شبه‌نظامیان وابسته به گروه «جماعت اسلامی» نامید و گفت با از بین رفتن آن‌ها، یک عملیات برنامه‌ریزی شده از سوی این جوخه، «به طور موفقیت‌آمیز خنثی شد».

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود گروه یادشده فلسطینیان مسلح از سنی‌های افراطی فعال در مناطق صور و صیدا بودند که اسرائیل تحرکات آن‌ها را زیر نظر داشت.

حزب‌الله هفت کشته یادشده را غیرنظامی نامید و در واکنش به آن، مسئولیت شلیک ده‌ها فروند راکت و خمپاره به شمال اسرائیل را در ساعات روز چهارشنبه برعهده گرفت.

در حملات راکتی حزب‌الله، انبار یک کارخانه در کریات شمونا، شمالی‌ترین شهر اسرائیل، که اکثر ساکنان آن از شش ماه پیش تخلیه شده‌اند، آتش گرفت و زهار بشاره، یک شهروند عرب اسرائیلی که انباردار کارگاه چوب‌ بود، کشته شد.

به گزارش شبکه کان، این شهروند عرب نوزدهمین اسرائیلی بود که در حملات شش ماه اخیر در این بخش از شمال اسرائیل کشته شد؛ ده تن از کشته‌های اسرائیلی در این دوره نظامی و ۹ نفر غیرنظامی بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع لبنانی گزارش داده بود که در عملیات هوایی اسرائیل در روز چهارشنبه در جنوب لبنان در واکنش به اقدامات حزب‌الله، هشت تن کشته شدند؛ ۵ نفر در روستای طیر حرفا و سه تن در شهرک ناقوره.

حملات راکتی حزب‌الله به شمال اسرائیل در روز پنجشنبه نهم فروردین نیز ادامه یافته و رسانه‌های اسرائیلی از اصابت چند راکت و خمپاره به برخی از مناطق خبر دادند.

حزب‌الله چهارشنبه شب کشته شدن دو عضو دیگر خود در عملیات اسرائیل را تأیید کرد. بر اساس داده‌هایی که این گروه متحد جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌کند، در شش ماه گذشته ۲۵۵ تن از اعضای آن از پای درآمده‌اند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، که به آمریکا سفر کرده بود، چهارشنبه در واشینگتن با آموس هوکشتاین، نماینده ویژه دولت جو بایدن، دیدار و در خصوص وضعیت در مرزهای شمال اسرائیل و جنوب لبنان گفت‌وگو کرد.

آقای هوکشتاین در سفرهای متعدد ماه‌های اخیر خود به بیروت و اورشلیم برای دستیابی به راهکار سیاسی که موجب دور شدن اعضای حزب‌الله و سایر شبه‌نظامیان فعال در لبنان از نزدیکی مرزهای اسرائیل شود، تلاش کرده است.

انتقاد فرزند مولوی عبدالحمید از فشارهای امنیتی برای ورود «مهمانان» به مسجد مکی

مولوی محمد طیب فرزند مولوی عبدالحمید (سمت چپ) در کنار پدرش
مولوی محمد طیب فرزند مولوی عبدالحمید (سمت چپ) در کنار پدرش

فرزند مولوی عبدالحمید از فشارهای امنیتی برای ورود «مهمانان نوروزی» به داخل مسجد مکی انتقاد کرد.

مولوی محمد طیب در یک استوری که روز پنج‌شنبه نهم فروردین در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرده، خطاب به نهادهای امنیتی نوشته است: «چگونه و با چه حکمی از ما می‌خواهید مهمانان را داخل مسجد مکی نگذاریم.»

او در ادامه این عمل را «خلاف شریعت و آموزه‌های دینی» عنوان کرده است.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی درباره فشار نهادهای امنیتی به کارکنان مسجد مکی، برای جلوگیری از ورود مسافران نوروزی به این مکان منتشر شده است.

کانال تلگرام «حال‌وش» که به انتشار اخبار بلوچستان استان سیستان و بلوچستان ایران می‌پردازد، هفتم فروردین‌ گزارش داده بود که در پی «حضور پرشمار مسافران نوروزی از سایر نقاط کشور» برای بازدید مسجد مکی و ملاقات با مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت این شهر، «افراد لباس شخصی که با موتورسیکلت هستند، اقدام به سرقت و‌ ضبط تلفن‌های همراه مهمانان کرده‌اند.»

این منبع هم‌چنین گزارش داده بود: «روز یک‌شنبه شیشه‌های حدود ۱۵ خودرو از مسافران نوروزی توسط افراد لباس شخصی شکسته و سه خودرو نیز سرقت شده است.»

از آغاز سال نو شمار زیادی از شهروندان و مسافر نوروزی برای بازدید از مسجد مکی و دیدار به مولوی عبدالحمید به مسجد مکی در زاهدان رفته‌اند. ازجمله خانواده‌های جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان و خاش روز سه‌شنبه هفتم فروردین در مسجد مکی با امام جمعه زاهدان دیدار کردند و خواهان مجازات آمران و عاملان کشتار جمعه‌‌های خونین در سیستان‌وبلوچستان شدند.

مولوی عبدالحمید پس از آغاز اعتراضات و کشتار جمعه خونین زاهدان آشکارا به انتقاد از مقامات و سیاست‌های جمهوری اسلامی پرداخته است.

او سال گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را مسئول کشته شدن بیش از صد نفر در جمعه خونین زاهدان اعلام کرده و خواستار توقف سرکوب خشونت‌آمیز معترضان شده بود.

خاویر میلی همتای کلمبیایی‌ خود را «تروریست» خواند؛ اخراج دیپلمات‌های آرژانتینی

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا
گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا

دولت کلمبیا در پی اظهارات رئیس‌جمهور آرژانتین درباره همتای کلمبیایی خود اعلام کرد تمام دیپلمات‌های آرژانتینی را از این کشور اخراج می‌کند.

این خبر پس از آن اعلام می‌شود که خاویر میلی، رئیس‌جمهور پوپولیست آرژانتین در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی از گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا به عنوان یک «قاتل و تروریست» یاد کرد.

اظهارات میلیِ راستگرا علیه همتای کلمبیایی چپگرای خود در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌ان‌ان هنوز به طور کامل پخش نشده و قرار است روز یکشنبه به طور کامل پخش شود.

وزارت خارجه کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرده که این اظهارات به «شأن و منزلت» آقای پترو که به صورت «دموکراتیک» به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شده، توهین می‌کند.

دولت کلمبیا اعلام کرده که تصمیم به اخراج همه دیپلمات‌های آرژانتینی را از راه مجاری دیپلماتیک به سفارت آرژانتین در این کشور ابلاغ خواهد کرد.

میلی در گفت‌و‌گو با آندرس اوپنهایمر، خبرنگار سی‌ان‌ان، به رهبران کوبا و ونزوئلا نیز حمله کرد، کوبا را «جزیره زندان» نامید و درباره رئیس‌جمهوری کلمبیا گفت «از کسی که یک تروریست و قاتل کمونیست بود، نمی توان انتظار زیادی داشت.»

او همچنین در واکنش به انتقاد آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک که گفته بود آرژانتین با انتخاب میلی به خود «گُل» زده نیز گفت: «بدگویی‌هایی او از من، خوشحالم می‌کند.»

گوستاوو پترو از اعضای سابق جنبش چریکی ام ۱۹ است که پس از امضای قرارداد صلح با بوگوتا در دهه ۱۹۸۰ به یک حزب سیاسی تبدیل شد.

او در انتخابات سال ۲۰۲۲ با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا، نخستین رهبر چپگرا در تاریخ کلمبیا شد.

روابط بین آرژانتین و کلمبیا به طور معمول باثبات بوده و وزارت خارجه کلمبیا نیز دو کشور را دارای روابط «برادرانه تاریخی» توصیف کرده است، اما با روی کار آمدن خاویر میلی و اظهارات او، این روابط مدت‌ها است که دیگر ثبات گذشته را نداشته است.

صدیقه وسمقی خواستار مداخله نهادهای بین‌المللی برای آزادی راحله راحمی‌پور شد

راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی و از اعضای خانواده‌های دادخواه
راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی و از اعضای خانواده‌های دادخواه

صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و زندانی سیاسی،‌ با هشدار نسبت به شرایط جسمانی راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی در زندان اوین، خواستار مداخله نهادهای بین‌المللی برای آزادی او شد.

راحله راحمی‌پور یکی از اعضای خانواده‌های دادخواه است که برادرش در سال ۱۳۶۳ در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شد و در سال‌های گذشته دادخواه برادرش و هم‌چنین خواستار کسب اطلاع از نوزاد برادرش بوده که در زندان ناپدید شده است.

او در سال‌های گذشته بارها بازداشت و زندانی شده بود و آخرین بار به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» حکم پنج سال زندان برای او تأیید و ۲۷ آبان ۱۴۰۲ برای اجرای این حکم به زندان اوین منتقل شد.

پستی در حساب کاربری خانم وسمقی در روز پنج‌شنبه نهم فروردین منتشر شده که در آن آمده است که خانم راحمی‌پور از «تومور مغزی و بیماری‌های دیگر رنج می‌برد و همواره سردرد دارد».

صدیقه وسمقی حضور این عضو خانواده‌های دادخواه در بند زنان زندان اوین را «یکی از نشانه‌های آشکار ظلم دستگاه قضائی» عنوان کرده و جمهوری اسلامی را «مسئول» هر اتفاقی دانسته است که برای این زندانی سیاسی بیفتد.

او هم‌چنین از «نهادهای حقوق ‌بشری داخلی و بین‌المللی و اشخاص حقیقی موثر» خواستار «تلاش برای آزادی» او شده است.

وسمقی، در ادامه درباره راحمی‌پور افزوده: «وقتی او را می‌بینم که رنجور و بیمار در سنی که باید در خانه استراحت کند و به دلیل رنج‌های فراوانِ تحمیل‌شده از او دلجویی شود، در بند از این سو به آن سو می‌رود و کلافه از سردرد روی تخت دراز می‌کشد، دلم به درد می‌آید.»

صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و منتقد جمهوری اسلامی، در ماه‌های گذشته تصاویری از خود بدون حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است

او اخیراً اعلام کرده بود که «حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی» نمی‌داند و «حجاب اجباری یک بازی سیاسی بیهوده است که زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد».

وسمقی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ بازداشت شد و در حال حاضر در زندان اوین به‌سر می‌برد.

ترکیه هرگونه همکاری نظامی و فروش تسلیحات به اسرائیل را رد کرد

وزارت دفاع ترکیه هرگونه رابطه با اسرائیل در حوزه آموزش نظامی، همکاری در صنایع دفاعی و فروش تسلیحات را رد کرد.

انتشار این موضوع در حساب کاربری وزارت دفاع ترکیه در شبکه ایکس پس از آن صورت گرفت که گزارشی مبنی بر فروش تسلیحات به اسرائیل توسط ترکیه در جریان حمله این کشور به غزه منتشر شد.

وزارت دفاع ترکیه نوشته که «امکان ندارد جمهوری ترکیه که همیشه پای آرمان عادلانه فلسطین ایستاده است، دست به فعالیتی بزند که به فلسطینیان آسیب برساند.»

موسسه آمار ترکیه (TUIK) به تازگی در گزارش تجارت خارجی خود، صادرات «مواد منفجره»، «سلاح» و «مهمات» به اسرائیل در ماه ژانویه را منتشر کرده بود.

انتشار این گزارش که با موجی از واکنش‌های تند در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ترکیه همراه شد، پیش از وزارت دفاع، توسط خود مؤسسه آمار ترکیه رد شده بود.

این مؤسسه با اصلاح گزارش اولیه، اعلام کرده که آنکارا به جای مهمات و لوازم جنگی، «قطعات سلاح کمری» به اسرائیل صادر کرده است.

وزارت بازرگانی ترکیه هم اعلام کرده که صادرات مورد اشاره در گزارش مؤسسه آمار، شامل محصولاتی چون «مایع فندک»، «قطعات یدکی سلاح شکاری» و «تجهیزات ماهیگیری» بوده است.

مرکز مقابله با اطلاعات گمراه‌کننده ریاست جمهوری ترکیه نیز گزارش‌ مؤسسه آمار را «دستکاری‌شده» و «بی‌پایه» خواند.

وزارت دفاع ترکیه نیز در توییت خود نوشته که انتشار این آمار برای «دستکاری افکار عمومی» صورت گرفته و شامل وسائل ورزشی و شکار بوده است.

با وجود این توضیحات انتقادها از سوی شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ترکیه و رسانه‌های مخالف دولت از جمله روزنامه‌های قرار، نارداق و وب‌سایت کیسا دالگا ادامه دارد و آنها تجارت ترکیه با اسرائیل در بحبوحه حمله این کشور به غزه را «ننگ» توصیف می‌کنند.

هلال کاپلان روزنامه‌نگار شناخته‌شده طرفدار دولت هم خواستار قطع کامل روابط تجاری آنکارا با اسرائیل شده است.

این انتقادها در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت رجب طیب اردوغان همواره به صراحت از اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان انتقاد کرده، اما این کشور روز ۳۱ مارس قرار است انتخابات محلی برگزار کند.

رئیس جمهور ترکیه پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ که منجر به جنگی شد که تاکنون ادامه دارد، بارها حمایت خود را از این گروه که در فهرست تروریستی اروپا و آمریکا قرار دارد، اعلام کرده است.

جو لیبرمن، سناتور سابق و رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» درگذشت

جو لیبرمن
جو لیبرمن

جو لیبرمن، سناتور سابق ایالات متحده و نامزد معاون ریاست جمهوری حزب دموکرات، چهارشنبه، هشتم فروردین، در سن ۸۲ سالگی در نیویورک درگذشت.

خانواده آقای لیبرمن در بیانیه‌ای که در شبکه سی‌بی‌اس منتشر شده، علت مرگ او را عوارض ناشی از زمین خوردگی اعلام کرده‌اند.

او همچنین رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، سازمانی غیرانتفاعی بود که سال ۲۰۰۸ برای جلوگیری از تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک قدرت هسته‌ای تشکیل شد.

سناتور لیبرمن: پذیرفتن رئیسی در نیویورک، اشتباهی بزرگ بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00

این سیاستمدار کهنه‌کار یهودی، از حامیان جدی اسرائيل در کنگره به شمار می‌رفت، هموار در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به تندی موضع‌گیری می‌کرد و مخالفت مذاکره با رهبران حکومت ایران بود.

آن‌طور که آسوشیتدپرس نوشته، لیبرمن حدود یک چهارم قرن سناتور ایالت کنتیکت بود و نخستین سیاستمدار یهودی بود که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۰ به ال گور، نامزد حزب دموکرات پیوست.

او با آنکه دموکرات بود در چند موضوع مهم از جمله جنگ در عراق بر خلاف این حزب رای داد و در سال ۲۰۰۶ نیز هنگامی که قصد داشت برای آخرین بار نامزد سناتوری در کنگره شود، به صورت مستقل و بدون وابستگی حزبی در رقابت‌ها شرکت کرد و پیروز شد.

لیبرمن در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ نیز برخلاف موضع حزب دموکرات، به جای باراک اوباما از جان مک‌کین نامزد حزب جمهوری خواه حمایت کرد.

هیئت مقامات امنیتی روسیه از کره شمالی بازدید کرد

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز پنج‌شنبه گزارش داد که هیئتی از اداره اطلاعات خارجی روسیه طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری از پیونگ‌یانگ بازدید کردند و با مقامات این کشور درباره افزایش همکاری‌ها علیه جاسوسی به گفت‌وگو پرداختند.

بر اساس این گزارش، سرگئی ای. ناریشکین، رئیس اداره اطلاعات خارجی روسیه، و ری چانگ دائه، وزیر امنیت کشور کره شمالی در رابطه با شرایط شبه‌جزیره کره و روسیه در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل اطلاعات کردند.

این خبرگزاری می‌گوید که مقامات امنیتی دو کشور همچنین درباره تقویت بیشتر همکاری‌ها برای مقابله با «جاسوسی و توطئه‌های فزاینده نیروهای متخاصم» گفت‌وگو کردند.

همکاری‌های دو کشور روسیه و کره شمالی در حوزه‌های تسلیحاتی و سیاسی به ویژه در پی جنگ اوکراین افزایش یافته است. ایالات متحده پیونگ‌یانگ را متهم به ارسال موشک‌های بالستیک و گلوله‌های توپ به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین کرده است.

روز چهارشنبه نیز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده شرکت آلیس در ولادی وستوک روسیه را به دلیل تامین مالی برنامه تسلیحاتی کره شمالی تحریم کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند

آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه هشتم بهمن اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، هفته آینده به فرانسه، هلند و بلژیک سفر خواهد کرد.

متیو میلر گفت، آقای بلینکن نخست به پاریس می‌رود و با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، دیدار خواهد کرد تا در مورد حمایت از اوکراین، تلاش برای جلوگیری از تشدید درگیری در غزه و موضوعات مهم دیگری گفت‌وگو کند.

طبق این گزارش، وزیر خارجه آمریکا سپس به هلند می‌رود و در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو، شرکت می‌کند.

این نشست مصادف با هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل ناتو در چهارم آوریل برگزار می‌شود.

متیو میلر گفت: آنتونی بلینکن در بروکسل با اینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، وزیر امور خارجه اوکراین و نمایندگانی از سایر متحدین دیدار خواهد کرد.

آقای بلینکن همچنین در لوون بلژیک در ششمین نشست شورای تجارت و فناوری ایالات متحده و اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد.

متیو میلر تصریح کرد که وزیر خارجه آمریکا در این نشست بر تعهد مشترک «به نوآوری و همکاری اقتصادی تأکید می‌کند.»

آمریکا شش فرد و دو نهاد را در ارتباط با برنامه تسلیحاتی کره شمالی تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، شش فرد و دو نهاد مستقر در کشورهای روسیه، چین و امارات متحده عربی را به دلیل تامین مالی برنامه تسلیحاتی کره شمالی مورد تحریم قرار داده است.

کره جنوبی، متحد آمریکا، نیز تحریم‌هایی را علیه چهار نفر از این شش فرد و همچنین این دو نهاد اعمال کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دربیانیه خود تصریح کرد که این تحریم‌ها در هماهنگی با کره جنوبی اعمال شده است.

طبق این بیانیه شرکت آلیس در ولادی وستوک روسیه و «پایونیر بنکونت ریل استیت» در امارات مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این دو شرکت تحت پوشش شرکت فناوری اطلاعات چینیونگ کره شمالی قرار دارند که این نهاد نیز با نیروهای مسلح کره شمالی مرتبط است.

وزارت خارجه کره جنوبی هم در بیانیه ای اعلام کرد که این افراد به فعالیت‌های مالی غیرقانونی کره شمالی، به ویژه در بخش فناوری اطلاعات کمک کرده‌اند.

پیونگ‌یانگ در سال‌های اخیر نه تنها صاحب زرادخانه سلاح‌های اتمی شده، بلکه توانایی خود در ساخت موشک‌های بالیستیک را نیز به‌طور چشم‌گیری افزایش داد‌ه‌است.

کره شمالی به دلیل توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای خود تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد. ‌

ارتش آمریکا چهار پهپاد دوربرد حوثی‌ها را بر فراز دریای سرخ سرنگون کرد

تصویری آرشیوی از یک ناو آمریکایی در دریای سرخ
تصویری آرشیوی از یک ناو آمریکایی در دریای سرخ

ارتش ایالات متحده بامداد پنج‌شنبه اعلام کرد چهار فروند پهپاد دوربرد حوثی‌ها را که برای حمله بر فراز دریای سرخ به پرواز درآمده بودند، سرنگون کرده است.

اطلاعیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، می‌گوید این پهپادها که یک کشتی جنگی آمریکایی در دریای را هدف قرار داده بودند در فاصله ساعت ۲ تا ۲:۲۰ بامداد چهارشنبه منهدم شدند.

سنتکام همچنین اطمینان داده که در این عملیات هیچ خسارت مادی به کشتی‌های آمریکایی یا کشتی‌های ائتلاف بین‌المللی وارد نشده و کسی هم مجروح نشده.

حوثی‌ها یک روز قبل از این رخداد اعلام کرده بودند که طی ۷۲ ساعت با پهپادها و موشک‌های خود به ۶ فروند کشتی در خلیج عدن و دریای سرخ حمله کرده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها، روز سه‌شنبه هفتم فروردین مدعی شد کشتی‌های «بریتانیایی» و «آمریکایی» هدف قرار گرفته‌اند که از جمله «عازم اسرائیل بودند» .او همچنین به کشتی‌هایی با اسامی هوانگ پو، پرتی لیدی، مرسک ساراتوگا و ای‌پی‌ال دیترویت اشاره کرد.

ایالات متحده طی ماه‌های اخیر با هدف حفاظت از کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن در برابر حملات حوثی‌ها، ائتلافی بین‌المللی را شکل داده‌ است. ارتش آمریکا همچنین در عملیات‌هایی یکجانبه یا به همراهی بریتانیا بارها مواضع حوثی‌ها را هدف قرار داده، اما این اقدامات تاکنون مانع ادامه حملات شورشیان حوثی نشده است.

با استفاده از حساب کاربری سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس؛ س.ن/ک.ر

درخواست برای بررسی «نقش» حکومت ایران در انتخابات کانادا

تعدادی از سازمان‌های مدنی فعال در جامعه ایرانی-کانادایی با ارسال نامه‌ای به قاضی هوگ، بازپرس ویژه تحقیقات علنی در مورد دخالت خارجی در فرایندهای انتخاباتی فدرال و نهادهای دموکراتیک خواستار تحقیقات دقیق در مورد دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در امور سیاسی کانادا شدند.

این نامه که در پیگیری نامه‌ انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی به قاضی هوگ فرستاده شده، خواستار گنجاندن جمهوری اسلامی در فهرست کشورهای مورد تحقیق درباره دخالت در انتخابات کانادا است.

در بخشی از این نامه به تلاش‌های جمهوری اسلامی برای انجام عملیات ربایش و ترور در خارج از کشور و ارتباط برخی از این اقدامات با کشور کانادا اشاره شده است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های موسسه امنیت ارتباطات کانادا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدهای سایبری علیه کانادا شناخته شده است.

امضا کنندگان این نامه ،نگرانی‌های عمیق خود را از حضور ایران در فعالیت‌های سیاسی کانادا و تأثیرات منفی آن بر دموکراسی و جامعه کانادا خاطر نشان کرده‌اند.

این نامه که از طرف انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز۷۵۲، جمعیت عدالت ایرانیان، انجمن میراث ایرانی ادمونتون، مجمع ملی ایرانیان کانادا و سایر سازمان‌‌های مرتبط نوشته شده، بر این نکته تاکید می‌کند که تحقیقات مورد نظر، باید به طور جامع و دقیق به بررسی تلاش‌ها و دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی کانادا بپردازد.

این نامه تأکید می‌کند که بدون بررسی دقیق و کامل این موارد، نتایج نهایی تحقیقات ممکن است دچار نقص و کمبود شود.

پیشتر در بهمن ماه گذشته،انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با انتشار بیانیه‌ای از کمیسیون بررسی دخالت خارجی در کانادا خواسته بود که حکومت ایران را به لیست کشورهای مورد بررسی خود اضافه کند.

این انجمن همچنین نسبت به گسترش اعمال نفوذ جمهوری اسلامی در سیاست‌های کانادا و انتخابات پیش رو در این کشور هشدار داده بود.

حامد اسماعیلیون از اعضای انجمن پرواز اوکراینی، نیز روز چهارشنبه هشتم فروردین ماه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که برای شهادت در کمیسیون تحقیقات درباره دخالت‌های خارجی در کانادا و نقش مداخله جویانه جمهوری اسلامی در این کشور شهادت داده است.

آقای اسماعیلیون در این جلسه با اشاره دخالت‌های جمهوری اسلامی در کانادا تاکید کرد که تهران در تلاش است که در أمور سیاسی کانادا تاثیر بگذارد و همچنین با این دخالت‌ها به نظارت و ارعاب جامعه ایرانی-کانادایی بپردازد.

او گفت که حکومت جمهوری اسلامی با استفاده از عوامل نفوذی خود در کانادا سعی در ایجاد تفرقه و ترس در میان ایرانیان کانادا دارد.

حامد اسماعیلیون ، در ادامه اظهارات خود، به حضور افرادی مانند سامانی و ایرانمهر در کانادا و تلاش‌های خانواده قالیباف برای ورود به این کشور اشاره کرد.

این افراد به گفته وی، تنها بخشی از چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که نشان‌دهنده گستردگی حضور عوامل جمهوری اسلامی در کانادا هستند .

آقای اسماعیلیون تاکید کرد که این مسئله تهدیدی جدی برای امنیت و آزادی جامعه ایرانی-کانادایی و کل جامعه کانادا محسوب می‌شود.

جسد دو تن از جان‌باختگان حادثه فروریختن پل بالتیمور از آب بیرون کشید شد

تصویری از برخورد کشتی باری دالی با پل «فرانسیس اسکات کی»
تصویری از برخورد کشتی باری دالی با پل «فرانسیس اسکات کی»

پلیس ایالت مریلند در آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، جسدهای دو نفر از جان‌باختگان حادثه فروریختن پل «فرانسیس اسکات کی» در بالتیمور از رودخانه بیرون کشیده شده است.

بامداد روز سه‌شنبه هفتم فروردین برخورد یک کشتی باری بزرگ با «پل فرانسیس اسکات» به فروریختن این پل عظیم منجر شد که این حادثه چندین مفقود بر جای گذاشت.

رولند باتلر، از پلیس ایالت مریلند، در یک کنفرانس خبری گفت، غواصان جسد دو مرد ۳۵ و ۲۶ ساله را از داخل یک وانت قرمز رنگ از رودخانه پاتاپسکو در نزدیکی میانه پل فروریخته فرانسیس اسکات کی از آب بیرون کشیدند.

این مقام پلیس مریلند در ادامه گفت: شواهد نشان می‌دهد که شش کارگر ساختمانی که پس از برخورد کشتی باری دالی با «فرانسیس اسکات کی» مفقود شدند، جان خود را از دست داده‌اند. این کشته شدگان شهروند کشورهای مکزیک، گواتمالا، هندوراس و السالوادور بودند.

بازسازی پل «آسان، سریع و ارزان نخواهد بود»

پیت بودجیچ، وزیر ترابری آمریکا، روز چهارشنبه در خصوص پل «فرانسیس اسکات کی» گفت بازسازی این پل «آسان، سریع و ارزان نخواهد بود.»

به دنبال فرویختن پل نگرانی‌هایی در خصوص تاثیر این حادثه برای زنجیره تامین کالاها در جهان مطرح شده است. بندر بالتیمورمهم‌ترین بندر برای واردات و صادرات صنعت خودروسازی آمریکا محسوب می‌شود.

پیت بودجیچ در این خصوص گفت، روزانه بین۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار کالا از طریق بندر بالتیمور جابه جا می‌شد.

وزیر ترابری آمریکا اضافه کرد، اگر به خاطر فرویختن این پل کشتی‌ها نتوانند به بندر بالتیمور برسند، خیلی‌ها بیکار می‌شوند.

گفته می‌شود بیش از هشت هزار نفر در بندر بالتیمور کار می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی است که روزانه بیش از ۳۵ هزار خودرو از پل فرانسیس اسکات کی عبور می‌کردند و اکنون فقدان این پل بر ترافیک منطقه تاثیر گذاشته است.

افزایش واردات بنزین روسیه از بلاروس در پی حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌ها

یکی از پالایشگاه‌های روسیه در منطقه ریازان که مورد حمله اوکراین قرار گرفت
یکی از پالایشگاه‌های روسیه در منطقه ریازان که مورد حمله اوکراین قرار گرفت

حملات گسترده پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه در هفته‌های اخیر، باعث شده که مسکو نه تنها صادرات بنزین را از اول ماه مارس ممنوع کند، بلکه واردات بنزین از بلاروس را به شدت افزایش دهد.

روسیه که خود زمانی یکی از بزرگترین صادرکنندگان بنزین بود، اکنون با کسری سوخت و افزایش قیمت آن در بازار داخلی مواجه شده است.

اوکراین طی هفته‌های گذشته چندین پالایشگاه روسیه را هدف حمله قرار داده و فعالیت برخی از آنها مختل شده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۸ فروردین از قول منابع صنعتی و تجاری گزارش داده در حالی که روسیه ژانویه امسال واردات بنزینی نداشت، در ماه فوریه ۵۹۰ تن و در نیمه ابتدایی ماه جاری سه هزار تن بنزین از بلاروس وارد کرده است.

این منابع گفته‌اند روسیه با بلاروس برای خرید بیشتر بنزین در حال مذاکره است؛ اگرچه ترجیح بلاروس برای صادرات بنزین به بازارهای بین‌المللی است.

بلاروس دو پالایشگاه با ظرفیت پالایش سالانه ۲۴ میلیون تن (۴۸۰ هزار بشکه در روز) نفت خام دارد، اما هر دو آنها با سه چهارم ظرفیت کار می‌کنند که بخش بزرگی از خوراک آنها با نفت روسیه تامین می‌شود. دقیقا مشخص نیست آیا این پالایشگاه‌ها توان کار با ظرفیت کامل را دارند یا نه.

جایگاه‌های سوخت‌رسانی در بلاروس نیز عمدتا در دست شرکت‌های روسی است.

خبرگزاری رویترز از قول منابع خود گزارش داده که احتمالا روسیه نفت بیشتری به پالایشگاه‌های بلاروس خواهد داد و به جای آن بنزین بیشتری از این کشور خریداری می‌کند.

روسیه در فاصله ماه‌های اوت تا اکتبر پارسال نیز از بلاروس بنزین خریداری کرده بود تا از کسری سوخت در بازارهای داخلی و افزایش قیمت آن جلوگیری کند.

این منابع گفته‌اند ادامه خرید بنزین روسیه از بلاروس بستگی به مدت زمان تعمیر پالایشگاه‌های آسیب‌دیده از حملات پهپادهای اوکراینی دارد.

روسیه در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۴ میلیون تن تولید بنزین داشت که ۱۳ درصد آن (۵.۷۶ میلیون تن) صادر شده بود.

اتحادیه اروپا پیش از حمله روسیه به اوکراین، بزرگترین مشتری محصولات نفتی روسیه بود. اکنون این کشور برای تامین بنزین داخلی، به بلاروس روی آورده است.

بلاروس تنها متحد اروپایی روسیه است و بخشی از نیروهای نظامی روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تهاجم نظامی به اوکراین را از خاک بلاروس آغاز کردند.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG