لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

عراق از حمله موشکی ایران به خاک این کشور به شورای امنیت شکایت کرد


خانه پیشرو دزه‌ای بازرگان اهل اقلیم کردستان در اربیل از مواضعی بود که هدف حملات سپاه پاسداران قرار گرفت
خانه پیشرو دزه‌ای بازرگان اهل اقلیم کردستان در اربیل از مواضعی بود که هدف حملات سپاه پاسداران قرار گرفت

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که علیه حمله موشکی ایران به خاک این کشور به شورای امنیت شکایت کرده است.

ایران نیز در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد حملات به مواضعی در عراق و سوریه را برای دفاع از «حاکمیت ملی» خود انجام داده است.

وزارت خارجه عراق سه‌شنبه ۲۶ دی ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دو نامه مشابه و جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد از حملات موشکی ایران به اربیل٬ مرکز اقلیم کردستان عراق، شکایت کرده است.

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که حمله جمهوری اسلامی ایران «تجاوز، نقض آشکار حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت مردم عراق است.»

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز در همین روز در واکنش به حمله ایران به اربیل، آن را «تجاوز آشکار» به این کشور و یک اقدام خطرناک دانست که روابط قوی دوجانبه تهران و بغداد را تضعیف می‌کند.

سپاه پاسداران شامگاه دوشنبه چند منطقه در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله موشکی قرار داد و مدعی شد در این حملات مقرهای مرتبط با سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد‌) را منهدم کرده است؛ ادعایی که دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان آن را رد کرده‌اند.

خانه پیشرو دزه‌ای بازرگان اهل اقلیم کردستان در اربیل از مواضعی بود که هدف حملات سپاه پاسداران قرار گرفت و او همراه با همسر و دختر خردسالش کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

نامه ایران به شورای امنیت

جمهوری اسلامی ایران نیز در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص حملات موشکی به مواضعی در سوریه و منزل مسکونی یک بازرگان عراقی اعلام کرد که «برای حفاظت از حاکمیت، امنیت ملی و شهروندان خود در برابر هر گونه تهدید یا حمله» دست به این حملات زده است.

ایران همچنین در نامه خود تصریح کرده است که چند موشک «دقیقاً» به تأسیسات گروه حکومت اسلامی، داعش، وگروه حیات تحریر الشام شلیک کرده است.

در نامه جمهوری اسلامی همچنین تصریح شده است حملات به مواضع این دو گروه در واکنش به بمب‌گذاری‌های کرمان انجام شده است که در آنها بیش از صد نفر کشته شدند.

در حالی جمهوری اسلامی مواضع گروه داعش در سوریه را مورد حمله قرار داده است که «داعش خراسان» که شاخه‌ای از گروه «حکومت اسلامی» در افغانستان به شمار می‌آید مسئولیت حمله به کرمان را برعهده گرفته است.

واکنش به حملات ایران

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به حملات موشکی ایران به سوریه و عراق ابراز نگرانی کرد.

استفادن دوژاریک تصریح کرد که دبیرکل سازمان ملل خواستار «نهایت خویشتنداری و پرهیز از هر گونه تشدید بیشتر در منطقه» است.

او تاکید کرد با توجه به «وضعیت بسیار شکننده» منطقه چنین اقداماتی می‌تواند «منجر به اشتباه محاسباتی با عواقب بدتر شود.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز حمله ایران به اربیل را به شدت محکوم کرد و گفت چنین حملاتی «ثبات عراق را تضعیف می‌کند.»

XS
SM
MD
LG