لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۲

هشدار سازمان ملل در مورد افزایش «بی‌سابقه» مرگ غیرنظامیان بر اثر حملات طالبان


یک عضو نیروهای ویژه افغانستان در حال هدایت ترافیک در جریان یک عملیات نجات
یک عضو نیروهای ویژه افغانستان در حال هدایت ترافیک در جریان یک عملیات نجات

سازمان ملل روز دوشنبه چهارم مرداد هشدار داد که اگر حملات طالبان در سراسر افغانستان متوقف نشود مرگ غیرنظامیان در سال جاری به بالاترین رقم طی بیش از یک دهه اخیر خواهد رسید.

از اواسط اردیبهشت‌ماه و همزمان با شروع خروج نظاميان خارجی، طالبان حملات خود را در سراسر افغانستان تشدید کرده و مدعی است که تعداد زیادی از ولسوالی‌ها و نواحی مرزی کشور را در کنترل خود دارد.

دفتر همیاری سازمان ملل در افغانستان روز دوشنبه همزمان با انتشار تعداد تلفات غیرنظامیان طی شش ماهه اول سال جاری میلادی پیش‌بینی کرد که این تلفات تا پایان امسال به بالاترین رقم از زمان شروع ثبت آن در بیش از یک دهه قبل خواهد رسید.

این نهاد هشدار داد که ارتش افغانستان و نیروهای طرفدار دولت مسئول حدود یک چهارم از تلفات غیرنظامی هستند.

دبرا لیونز، مسئول دفتر همیاری سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفت: «در صورت تداوم درگیری‌های نظامی تعداد بی‌سابقه‌ای از غیرنظامیان کشته و مجروح خواهند شد. از طالبان و حکومت افغانستان می‌خواهم که این درگیری‌ها و پیامدهای فاجعه بار آن برای غیرنظامیان را متوقف کنند».

به گفته این نهاد، طی شش ماه اول سال جاری میلادی حداقل هزار و ۶۵۹ غیرنظامی کشته و سه هزار و ۲۵۴ نفر مجروح شده‌اند. این رقم در مقایسه با نيمه اول سال گذشته ۴۷ درصد افزایش یافته است.

تعداد تلفات و مجروحان غیرنظامی بخصوص در ماه‌های اردیبهشت و خرداد که مرحله اول حملات اخیر طالبان بود افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.

دفتر همیاری سازمان ملل در افغانستان در بخشی از گزارش خود یادآوری کرد که موضوع تکان‌دهنده و نگران‌کننده این است که حدود نیمی از تلفات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

این نهاد می‌گوید که گروه‌های شورشی مسئول ۶۴ درصد از تلفات غیرنظامیان هستند. طالبان مسئول حدود ۴۰ درصد و شاخه افغانستان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» مسئول حدود ۹ درصد از این تلفات هستند. مسئولیت حدود ۱۶ درصد دیگر از تلفات غیرنظامیان برعهده سایر گروه‌های مسلح مخالف حکومت است.

براساس این گزارش، ارتش افغانستان و گروه‌های مسلح وابسته به حکومت نیز مسئول حدود ۲۵ درصد از تلفات غیرنظامی هستند.

دفتر همیاری سازمان ملل در افغانستان می‌گوید حدود ۱۱ درصد از تلفات غیرنظامی بر اثر تبادل آتش بین طرف‌های درگیر روی داده و مسئولین آن را نمی‌توان با دقت مشخص کرد.

طالبان طی سه ماه اخیر نیمی از ولسوالی‌ها و بخش اعظم نوار مرزی افغانستان را تصرف و چندین شهر مهم را محاصره کرده است. اما بخش اعظم درگیری‌ها در مناطق روستایی روی می‌دهد.

گروه طالبان گزارش دفتر همیاری سازمان ملل را رد کرد و در بیانیه‌ای گفت: «طی شش ماه گذشته مجاهدین امارات اسلامی در هیچ نقطه‌ای غیرنظامیان را عامدا نکشته و هیچ حمله و یا عملیاتی که به مرگ غیرنظامیان منجر شود انجام نداده‌اند».

ارتش پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد که ۴۶ پرسنل نظامی افغان به خاک آن کشور گریخته‌اند. ولی یک سخنگوی ارتش افغانستان این ادعا را رد کرد.

دیده‌بان حقوق بشر هفته گذشته اعلام کرد که شواهد متعددی حاکی از قتل پرشمار غیرنظامیان توسط نیروهای طالبان در مناطقی که اخیرا اين گروه تصرف کرده نظیر اسپین بولدک، شهری در جوار مرز با پاکستان، جمع‌آوری شده است.

یک سخنگوی ارتش افغانستان گفت که طی روزهای اخیر حدود ۴۰۰ نفر از ساکنان این شهر توسط طالبان بازداشت شده و صد نفر از آن‌ها به قتل رسیده‌اند.

دفتر همیاری سازمان ملل در افغانستان در گزارش خود به از سرگیری حملات مرگبار به اقلیت شیعه و هزاره نیز اشاره کرد و گفت در این حملات ۱۴۳ نفر کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG