لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

آژانس: ایران از تعهدات خود دوباره عدول نکرده است


رافائل گروسی عنوان کرد که در واشینگتن با وزیر خارجه آمریکا در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است
رافائل گروسی عنوان کرد که در واشینگتن با وزیر خارجه آمریکا در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است

رافائل گروسی، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۶ بهمن گفت از ماه گذشته که ایران اعلام کرد تمامی تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را نقض خواهد کرد در عمل از محدودیت‌های برجام عدول نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای گروسی در اولین سفر خود به واشنگتن پس از انتصاب به ریاست آژانس در ماه دسامبر گفت: «پس از گام پنجم هیچ مورد دیگری از نقض تعهدات ایران روی نداده است. البته آنها به غنی‌سازی ادامه می‌دهند.»

حکومت ایران در اولین مورد از نقض تعهدات خود در تابستان غنی‌سازی اورانیوم بیشتر از میزان تعیین شده در برجام را آغاز کرد. این اقدام ایران واکنشی به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران بود که موجب کاهش شديد صادرات نفت آن شده و به اقتصادش به شدت لطمه زده است.

ایران اعلام کرده که در صورت لغو تحریم‌ها عدول از تعهدات خود در قبال برجام، از جمله غنی سازی با غلظت بالاتر از حد نصاب تعیین شده در برجام و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را که به کارگیری آنها ممنوع است، متوقف خواهد کرد.

هدف لغو این تعهدات اعمال فشار به اروپا برای کمک به ایران به منظور کاستن از فشار تحریم‌های آمریکا و احتمالا فشار به واشنگتن برای تخفیف تحریم‌ها و مذاکره با تهران است.

ماه گذشته پس از آنکه ایران اعلام کرد که دیگر خود را به رعایت محدودیت‌های در نظر گرفته در برجام ملزم نمی‌داند فرانسه، بریتانیا و آلمان روند حل اختلاف (موسوم به مکانیسم ماشه) در برجام را فعال کردند که در صورت عدم حل اختلاف پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع خواهد داد و ممکن است به از سرگیری تحریم‌های بین المللی علیه ایران منجر شود.

چین و روسیه، دو کشور دیگر امضا کننده توافق هسته ای، ضمن درخواست از ایران برای اجرای تعهدات خود تاکنون از فعال کردن مکانیسم ماشه حمایت نکرده‌اند. مقامات اتحادیه اروپا نیز در روزهای اخیر اعلام کردند مهلت مذاکرات با ایران در مورد روند حل اختلاف را تمدید کرده‌اند.

رافائل گروسی افزود روز سه‌شنبه در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرده. او اما حاضر نشد جزییات این مذاکرات را اعلام کند. آقای گروسی در سخنرانی روز چهارشنبه خود در یک پژوهشکده گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی به نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

هدف توافق هسته‌ای که سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی امضا شد پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و نهادهای اطلاعاتی آمریکا به طور جداگانه اعلام کرده‌اند که ایران فعالیت‌های مربوط به تولید سلاح هسته‌ای را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است. اما دولت ایران وجود هر گونه طرحی برای تولید سلاح هسته‌ای را تکذیب می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG