لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

سازمان ملل: گرسنگی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا شدیدتر شده است


تخمین زده می‌شود که در حال حاضر ۲۱ درصد از ساکنان قاره آفریقا غذای کافی ندارند
تخمین زده می‌شود که در حال حاضر ۲۱ درصد از ساکنان قاره آفریقا غذای کافی ندارند

سازمان ملل روز دوشنبه ۲۱ تیرماه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ میلادی گرسنگی در سطح جهان «بسیار شدیدتر» بود و به احتمال فراوان دلیل آن همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.

گزارشی که به طور مشترک توسط پنج نهاد سازمان ملل تهیه شده نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ افزایش دامنه گرسنگی از رشد جمعیت جهان پیشی گرفته و حدود ۱۰ درصد از مردم جهان از سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی رنج می‌برند.

طبق این گزارش، بالاترین رقم افزایش گرسنگی در قاره آفریقا روی داده و تخمین زده می‌شود که در حال حاضر ۲۱ درصد از ساکنان این قاره غذای کافی ندارند.

افزایش میزان گرسنگی بیش از همه به کودکان آسیب می‌رساند و طبق ارزیابی‌های سازمان ملل حدود ۱۵۰ میلیون کودک زیر پنج سال به دلیل سوء تغذیه از قد طبیعی کوتاهترند و حدود ۵۰ میلیون کودک نیز به شدت لاغرند.

نهادهای سازمان ملل در بخشی از گزارش خود می‌گویند: «حدود ۳ میلیارد کودک و بزرگسال به دلیل گرانی شدید مواد غذایی از یک تغذیه سالم محرومند. در بسیاری از نقاط جهان تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا رکود اقتصادی شدیدی روی داده و در مقايسه با گذشته جمعیت بیشتری قادر نیستند حداقل مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند.»

البته در مقدمه این گزارش قید شده که حتی قبل از شروع همه‌گیری نیز فقر و گرسنگی در حال افزایش و پیشرفت در زمینه ریشه کنی گرسنگی در سطح جهان کند شده بود.

این گزارش در بخشی از نتیجه گیری خود تاکید می‌کند که گسترش گرسنگی در سال گذشته از نرخ رشد جمعیت جهان پیشی گرفته است.

در سال ۲۰۲۰ حدود ۹.۹ درصد از جمعیت جهان از سوء تغذیه رنج می‌برد در صورتی که این رقم در سال قبل حدود ۸.۵ درصد بود.

در این گزارش در عین حال به آن روی سکه نیز اشاره می‌شود که چاقی مفرط و اضافه وزن حدود ۳۹ میلیون کودک است.

سازمان ملل در این گزارش خاطر نشان می‌کند که تحت تاثیر پیامدهای بحران کرونا هدف تعیین شده از سوی این نهاد برای ریشه‌کن کردن گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ بیش از گذشته به تاخیر خواهد افتاد.

ارزیابی‌های جدید نشان می‌دهد که به احتمال فراوان در سال ۲۰۳۰ کماکان حدود ۶۶۰ میلیون نفر دچار گرسنگی خواهند بود. تخمین زده می‌شود که دلیل گرسنگی حدود ۳۰ میلیون نفر از این جمعیت پیامدهای دراز مدت بحران کرونا خواهد بود.

این گزارش با عنوان «وضعیت امنیت مواد غذایی و تغذیه در جهان» منتشر شده و به طور مشترک توسط سازمان جهانی غذا، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی، سازمان خواروبار و کشاورزی، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی تهیه شده است.

سازمان ملل می‌گوید این گزارش نتایج اولین تحقیقات در زمینه گرسنگی و امنیت مواد غذایی پس از همه گیری ویروس کروناست.

یکی از توصیه‌های سازمان ملل برای کاهش گرسنگی انجام اقدامات موثر توسط دولت‌های جهان برای حفاظت از چرخه تولید و عرضه مواد غذایی و اقشار آسیب‌پذیر در برابر بحران‌های شدید و شوک‌های اقتصادی نظیر همه‌گیری ویروس است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG