لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

خواسته آژانس پناهندگان از همسایگان افغانستان: مرزها را به روی افغان‌ها باز نگه دارید


شماری از پناهجویان افغان در اردوگاه پناهندگی در زاهدان، ایران
شماری از پناهجویان افغان در اردوگاه پناهندگی در زاهدان، ایران

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان از همه کشورها به‌ویژه همسایگان افغانستان خواست مرزهای خود را به روی افغان‌هایی که قصد دارند از کشورشان فرار کنند، باز نگاه دارند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل روز چهارشنبه، دهم آذرماه، عمیقاً از تشدید خطرات پیش روی افغان‌هایی که به دلیل وخامت اوضاع در افغانستان، به دنبال فرار به کشورهای همسایه هستند، ابراز نگرانی کرده است.

به گفته این نهاد، برخلاف توصیه‌ها، اخراج افغان‌ها از ماه اوت سال جاری از پاکستان، ایران و تاجیکستان تشدید شده است.

رسانه‌های محلی به نقل از مقامات ایرانی گزارش می‌دهند که روزانه بیش از پنج هزار افغان به ایران وارد می‌شوند.

با این حال کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین می‌زند از ماه اوت تا نوامبر، روزانه به طور متوسط سه هزار افغان از ایران اخراج شده‌اند، و تنها افغان‌هایی قادر به ورود به ایران هستند که مدارک موردنیازِ لازم را دارند.

پاکستان نیز در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، حدود ۱۸۰۰ افغان و تاجیکستان در ماه گذشته، ۲۳ پناهجوی افغان، از جمله زنان و کودکان را اخراج کرده است.

بر اساس این گزارش، از روز چهارشنبه، دهم آذر، مرزهای زمینی افغانستان با پاکستان و ایران تقریباً به روی کسانی که گذرنامه و ویزا دارند باز است، اما مرزهای زمینی تاجیکستان و ازبکستان به روی افغان‌ها کاملا بسته است.

ضمن این که تعداد کمی از موارد پزشکی به طور استثنایی بدون مدارک اجازه ورود به پاکستان را دارند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده از آنجا که در سراسر جهان، بسیاری از افرادی که مجبور به فرار می‌شوند معمولاً مجوز سفر و مدارک لازم را ندارند، کشورها باید به دلایل انسان‌دوستانه برای ورود آنها استثنا قائل شوند.

در این گزارش آمده حتی قبل از بحران انسانی کنونی و حاکمیت طالبان بر افغانستان، هزاران افغان بیشتر به دلایل تجاری، ملاقات با اعضای خانواده و استفاده از امکانات درمانی، روزانه به پاکستان و ایران می‌رفتند، اما پس از مدت کوتاهی دوباره به افغانستان بازمی‌گشتند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گزارش کرده از آنجا که مرزهای رسمی به روی بیشتر مهاجران افغان‌ بسته است، پناهجویان تلاش می‌کنند به کمک قاچاقچیان، از طریق کانال‌های غیررسمی به کشورهای همسایه وارد شوند.

بسیاری از افرادی که با کمک قاچاقچیان وارد ایران می‌شوند، به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفته‌اند که در سفر در معرض خطرات جدی از جمله اخاذی، ضرب و شتم و سایر خشونت‌ها به‌ویژه علیه زنان و دختران قرار داشته‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد هشدار داده «ناتوانی در پناه‌جویی» ممکن است جان غیرنظامیان بی‌شماری را به خطر بیندازد و به همین دلیل از کشورهای همسایه افغانستان خواسته فورا بازگرداندن اجباری افغان‌ها را متوقف کنند.

پس از تصرف افغانستان از سوی گروه طالبان، موج مهاجرت از این کشور تشدید شده و افراد بسیاری تلاش دارند به هر روشی از وطن خود بگریزند.

با استفاده از گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG