لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

حمله هواپیمای ناشناس به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شرق سوریه


موقعیت استان دیرالزور در نقشه سوریه
موقعیت استان دیرالزور در نقشه سوریه

یک هواپیمای ناشناس شامگاه دوشنبه ۵ مهر پایگاه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در استان دیرالزور سوریه نزدیک مرز عراق را هدف قرار دارد، منطقه‌ای که جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته حضور نظامی خود را در آن گسترش داده است.

خبرگزاری رویترز به نقل منابع نظامی و ساکنان منطقه گزارش داد که این حمله در جنوب شهرک مدائن در مجاورت رود فرات رخ داده که از چهار سال پیش در پی بیرون راندن داعش از آنجا به یکی از پایگاه‌های اصلی گروه‌های مختلف شبه‌نظامی شیعه مذهب تبدیل شده است.

دو نفر از ساکنان منطقه می‌گویند، پس از چندین انفجار که صدایشان شنیده شد، گشتی‌های شبه‌نظامی در حالت آماده‌باش به سرمی‌برند و در این حال آمبولانس‌ها به سمت حومه شهر حرکت کرده‌اند.

یکی از ساکنان شهرک مدائن، به رویترز گفت: «شبه‌نظامیان وحشت‌زده از عابران و خودروها می‌خواهند که مرکز شهر و خیابان‌های اطراف آن را خالی کنند.»

این گزارش می‌افزاید که اکنون شبه‌نظامیان کنترل این شهرک عمدتا سنی‌شنین در استان شرقی دیرالزور را در دست گرفته‌اند.

رسانه‌های دولتی سوریه که پیش از این استقرار هزاران شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در نقاط مختلف کشور را تکذیب کرده بودند، هنوز گزارشی درباره این حمله منتشر نکرده‌اند.

اسرائیل که از گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران و حضور نظامی آن در سوریه نگران است، می‌گوید برای مقابله با این امر تاکنون صدها حمله در سوریه انجام داده است.

حملات اسرائیل که با هواپیماهای بدون سرنشین انجام می‌گیرد، طی یک سال گذشته معطوف به شهر مرزی ابو کمال در جنوب شرقی مدائن بوده است که در یک مسیر استراتژیک برای شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران قرار دارد، مسیری که از آن برای ارسال تجهیزات از عراق به سوریه استفاده می‌شود.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران همچنین خط مرزی عراق با سوریه در طرف عراق را نیز تحت کنترل خود دارند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG