لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

دبیر کانون انبوه‌سازان: ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل در تهران در حال ساخت است


دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ایران با اشاره به «مراحل ساخت ۲۰۰ ساختمان شبیه برج متروپل آبادان» در تهران بر رسیدگی فوری به وضعیت این ساختمان‌ها تاکید کرد.

فرشید پورحاجت روز جمعه، ۱۳ خرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم بر ضرورت اصلاح «چرخه معیوب در صنعت ساخت‌وساز» تاکید کرد و گفت که این صنعت در ایران به‌صورتی رشد کرده است که «هیچ چیزی سر جای خودش قرار نگرفته است».

آقای پورحاجت درباره برج متروپل آبادان نیز گفت که در پروژه مشارکت بین سازنده این ساختمان و شهرداری آبادان، بحث «تعارض منافع» دخیل بوده است.

پس از وقوع حادثه ریزش برج متروپل آبادان در دوم خرداد که منجر به مرگ دست‌کم ۳۸ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد، مسئولان و کارشناسان آمارهای متفاوتی از ساختمان‌های ناایمن در کشور ارائه و درباره احتمال وقوع حوادث مشابه متروپل و تلفات گسترده آن به‌ویژه در پایتخت هشدار داده‌اند.

از جمله، احمد خرم رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ایران هشتم خرداد از ممانعت دولت برای اطلاع‌رسانی درباره تخلفات بیش از ۲۵۰ برج برای «لطمه نخوردن به حیثیت شهرداری» وقت تهران خبر داده بود.

آقای خرم که از دی ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۴۰۰ ریاست سازمان نظام مهندسی ایران را به عهده داشته است، هشتم خرداد گفته بود که درباره تخلفات برج‌سازی در تهران «یک دنیا پرونده وجود دارد» و این موضوع «حتی در دولت مطرح شد، اما جلوی انعکاس آن به جامعه را گرفتند.»

در همان روز رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران بر لزوم انتشار اسامی «۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر پایتخت» تاکید کرد.

سرپرست آتش‌نشانی تهران یک روز پس از تایید این موضوع، فهرست منتشرشده از سال ۱۳۹۹ را «غیرمعتبر» خوانده بود.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اما دو روز بعد تلویحا فهرست موجود از ۱۲۹ ساختمان پرخطر در شهر تهران را تایید کرد و گفت که «برخی مراجع» موافق علنی کردن این فهرست نبوده‌اند.

او در مورد این ‌که این «مراجع» چه کسانی هستند و چرا با اعلام فهرست ساختمان‌هایی که عدم تخلیه آنها می‌تواند جان شهروندان را به خطر بیندازند مخالفت دارند، توضیحی نداد.

در واکنش به این اظهارات علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز گفته بود که «به هیچ‌وجه نه برای این لیست منتشرشده و نه برای سایر لیست‌ها مرجعیتی وجود ندارد.»

در همین زمینه روز پنج‌شنبه عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که اعلامیه رسمی آتش‌نشانی را مبنی بر معرفی بناهای ناایمن نشان می‌داد که بر سردر برخی از ساختمان‌ها نصب شده است.

نخستین بار در تیر ۱۳۹۹ فهرستی از ساختمان‌های ناایمن تهران به‌ تفکیک مناطق ۲۲ گانه اعلام شد، اما تاکنون هیچ گزارشی از اقدام شهرداری و دیگر مراجع قانونی مرتبط برای ایمن‌سازی آن‌ها منتشر نشده است.

اظهارنظرهای مبهم و متناقض درباره فهرست ساختمان‌‌های پرخطر در پایتخت در حالی مطرح می‌شود که در مورد آمار مشابه کشوری تاکنون صحبتی به‌میان نیامده است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری تسنیم و رادیوفردا/ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG