لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

سرمایه‌گذاری‌ خارجی در ایران «به کمترین میزان طی ۱۷ سال گذشته» رسید


سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در تازه‌ترین گزارش خود از افت ۳۶.۵ درصدی سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل آن خبر داد.

آمارهای این نهاد وابسته به سازمان ملل نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی در ایران طی سال گذشته به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده که کمترین رقم طی ۱۷ سال گذشته (از سال ۲۰۰۲) است.

این رقم در سال ۲۰۱۷ بالای پنج میلیارد دلار بود، اما سال بعد تا ۲.۳ میلیارد دلار افت کرد و پارسال به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. با این حال، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، بهمن پارسال مدعی شد که «در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ میزان سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد رشد داشته است».

آقای دژپسند ریز ارقام و مستنداتی درباره این ادعای خود ارائه نداد. آمارهای رسمی ایران معمولا مورد تردید جدی کارشناسان و گاهی در تضاد با آمارهای نهادهای بین‌المللی است.

بر اساس آمارهای آنکتاد، سهم ایران از جذب سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی در کل جهان طی سال گذشته میلادی کمتر از یک دهم درصد (یک هزارم) بوده است. پارسال حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در جهان به ۱۵۴۰ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۸ رشدی سه درصدی داشته است.

در سال گذشته امارات تقریبا ۱۰ برابر ایران، ترکیه پنج برابر، عربستان سه برابر و عراق و عمان دو برابر ایران سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی جذب کردند.

آنکتاد می‌گوید در سایه بحران کرونا انتظار می‌رود در سال جاری حجم سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی در جهان نسبت به پارسال ۴۰ درصد کاهش یابد و برای اولین بار از سال ۲۰۰۵ به زیر یک تریلیون دلار سقوط کند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل می‌گوید حجم سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی در جهان طی سال آینده میلادی نیز ۵ تا ۱۰ درصد افت خواهد داشت و در سال ۲۰۲۲ دوباره بهبود خواهد یافت.

این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در جهان طی سال ۲۰۱۵ با جهشی ۲۵ درصدی به رکورد دو تریلیون دلار رسید، اما از آن به بعد هر سال کاهش یافته و نهایتا پارسال دوباره مقداری بهبود یافت.

بانک جهانی اخیرا گزارش داد که شیوع کرونا احتمالا باعث خواهد شد که اقتصاد جهانی در سال جاری با رشد منفی ۵.۳ درصدی مواجه شود.

با استفاده از گزارش‌های آنکتاد و رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG