لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

کاهش «۲۶ درصدی» بارش، برنامه احیای دریاچه ارومیه را دچار اختلال کرده است


دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه

یک مقام مسئول در برنامه احیای دریاچه ارومیه از «اختلال» در روند احیای این دریاچه به دلیل «کاهش محسوس حجم بارش» و ضرورت بازنگری در این برنامه خبر داده‌است.

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه (۱۶ شهریور) این خبر را به نقل از مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه منتشر کرده‌است.

آقای موسوی گفته که کاهش ۲۶ درصدی بارش نسبت به سال قبل «در حوضه آبریز دریاچه برنامه‌های احیای دریاچه همچون افزایش جریان‌های ورودی به دریاچه از سدها را دچار اختلال کرده‌است.»

وی به همین دلیل افزوده که برنامه احیای دریاچه ارومیه «باید براساس شرایط و امکانات فعلی کشور و دولت بازنگری و سنجیده شود.»

آن‌طور که این مقام مسئول گفته، براساس برنامه احیای دریاچه ارومیه، باید هر سال با تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای طرح‌های اصلاح کشت و شیوه‌های نوین آبیاری، هشت درصد در مصرف آب بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه صرفه‌جویی شود.

این صرفه‌جویی موجب می‌شود آب بیشتری از سدها روانه دریاچه ارومیه شوند.

این در حالی است که به گفته موسوی، در سال جاری به دلیل کاهش حجم بارش‌ها، «میزان برداشت از سدها نیز برای آبیاری مزارع کشاورزی افزایش پیدا کرده‌است.»

این موضوع موجب شده برنامه کاهش هشت درصدی مصرف در بخش کشاورزی به خوبی اجرایی نشود، چرا که به گفته وی، «اگر آب مورد نیاز کشاورزان را تأمین نکنیم، تنش‌های اجتماعی فراوانی در منطقه به وجود می‌آید.»

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین گفته که وزارت جهاد کشاورزی باید تا مدت زمان باقیمانده برای شروع سال آبی جدید، «همچنان پیش‌زمینه‌های لازم برای رها کردن آب سدها به سمت دریاچه ارومیه و اصلاح الگوهای کشت را فراهم کند.»

وی هشدار داده که در غیر این صورت، «با چالش‌های اجتماعی فراوانی در این بخش مواجه خواهیم شد.»

آن‌طور که ایسنا گزارش کرده، حجم بارش‌های سال جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۰۸ میلی‌متر تخمین زده شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد و نسبت به دوره متوسط بلندمدت ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده‌است.

بر اساس این گزارش، به دلیل کاهش چشمگیر حجم بارش‌ها، تراز دریاچه از ۱۲۷۰٫۶۳ در سال گذشته به ۱۲۷۰٫۳۵ رسیده‌است که کاهش ۲۸ سانتیمتری تراز دریاچه را نشان می‌دهد.

همچنین حجم مخزن دریاچه نسبت به سال گذشته ۵۰۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده و وسعت پوشش آب دریاچه نیز از ۲۱۵۰٫۷ کیلومتر مربع سال گذشته به ۱۸۱۹٫۸ کیلومترمربع در سال جاری رسیده‌است.

خبر اختلال در احیای دریاچه ارومیه در حالی اعلام شده که خرداد ماه سال جاری، یک مقام حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی از ماندگاری نزدیک به ۱۰ هزار فلامینگو (مرغ آتشی) در پارک ملی دریاچه ارومیه به علت «شرایط مناسب زیستی» خبر داده بود.

به گفته امید یوسفی، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی، گزارش‌هایی مبنی بر تردد فلامینگوها در بین پارک ملی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری این دریاچه به دلیل «وجود آب در این نواحی» کسب شده‌است.

در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای نجات دریاچه ارومیه از خشکسالی انجام شده‌است.

برخی از موسسات کشورهای خارجی از جمله آلمان نیز پروژه‌های مشترکی را با ایران برای احیای این دریاچه اجرا می‌کنند.

دولت ژاپن نیز تاکنون دو میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه به برنامه توسعه ملل متحد کمک کرده‌است.

مسئولان آذربایجان غربی پیشتر اعلام کرده‌اند بر اساس نظرسنجی‌ها، مهم‌ترین خواسته مردم این استان نجات دریاچه ارومیه است.​

ادامه خشک شدن دریاچه‌ها در دیگر نقاط ایران

در پی مخابره گزارش‌های متعدد از خشک شدن دریاچه‌های بختگان فارس، هامون سیستان و دیگر دریاچه‌های ایران، این هفته خبرهای در مورد روند خشک شدن دریاچه‌های استان مازندران منتشر شد.

خبرگزاری ایرنا در روزهای اخیر خبر داد که اکنون حدود ۹۰ درصد از مساحت ۱۷ هکتاری دریاچه الندان مازندران که در سال ۹۴ در زمره آثار ملی کشور به ثبت رسید، خشک شده‌است.

دریاچهٔ اَلَندان که بدان «دریاچهٔ پلهٔ ازنی» هم گفته می‌شود، با مساحت ۱۷ هکتار که در هنگام بارندگی به ۳۰ هکتار می‌رسد در روستای الندان بخش چهاردانگه شهرستان ساری قراردارد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی بابیان اینکه متأسفانه مازندران از نظر خشک‌سالی در رتبه ۸ کشور قرار داشته و ازنظر کاهش بارندگی رتبه دوم را دارد، از خشک شدن دریاچه عباس‌آباد بهشهر خبر داد.

وی تأکید کرد: «لیکن در سال جاری به علت تداوم خشک‌سالی‌ها، عدم ورود مناسب جریانات آبی به داخل دریاچه، برداشت آب از دریاچه بیش‌ازحد متعارف، شاهد خشک شدن کامل دریاچه هستیم که اگرچه مدتی است دریچه خروج آب بسته‌شده‌است اما به علت کم بودن آب ورودی، دریاچه تقریباً به‌صورت کامل خشک‌شده‌است.»

XS
SM
MD
LG