لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

آمریکا کلاهک هسته‌ای جدیدی را به زرادخانه زیردریایی‌های خود افزود


زیردریایی یواس‌اس تنسی
زیردریایی یواس‌اس تنسی

ارتش آمریکا یک موشک دوربرد مجهز به کلاهک هسته‌ای با قدرت تخریب ضعیف‌تر را به مجموعه سلاح‌های عملیاتی زیردریایی‌های خود افزوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس عملیاتی شدن این نوع موشک در زیردریایی‌های با برد طولانی (موسوم به بومر) را یک تحول مهم در سیاست تسلیحات هسته‌ای آمریکا ارزیابی کرده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد، این اولین مورد مهم از افزودن سلاح‌های راهبردی به زرادخانه هسته‌ای آمریکا طی چند دهه اخیر است و به نسبت سیاست دولت باراک اوباما که به سمت جهانی عاری از این تسلیحات گام برمی‌داشت یک چرخش اساسی تلقی می‌شود.

مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا ضمن تایید عملیاتی شدن این موشک‌ها تاکید کردند که به کارگیری این اسلحه با کاستن از احتمال وقوع جنگ هسته‌ای امنیت آمریکا را افزایش خواهد داد. اما منتقدان از جمله برخی از اعضای دمکرات کنگره آن را یک زیاده‌روی خطرناک می‌دانند که خطر جنگ را افزایش می‌دهد.

جان رود، از معاونان وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت افزودن کلاهک‌های هسته‌ای با قدرت تخریب ضعیف‌تر (مدل - ۷۶ W) به زیردریایی‌های حامل موشک بالستیک ترایدنت ۲ احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

او افزود دولت آمریکا همچنان به سیاست اعلام شده خود مبنی بر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فقط «در موقعیت‌های فوق‌العاده» پایبند است.

او یادآوری کرد که این کلاهک‌ها به آمریکا کمک خواهد کرد تا روسیه را از خطر آغاز درگیری‌های هسته‌ای محدود منصرف کند.

جان رود به دليل محرمانه بودن اين اطلاعات حاضر نشد در مورد جزییات عملیاتی شدن این کلاهک‌ها، از جمله زمان و محل آن، اطلاعاتی ارائه دهد.

عملیاتی شدن این موشک‌های مسلح به کلاهک هسته‌ای اولین بار هفته گذشته توسط فدراسیون دانشمندان آمریکا و به نقل از منابع ناشناس گزارش شد. در آن گزارش گفته شد که حدس زده می‌شود این تسلیحات جدید در آخرین هفته‌های سال ۲۰۱۹ و در جریان ماموریت زیردریایی یواس‌اس تنسی در آب‌های اقیانوس اطلس وارد عملیات شده باشند.

افزودن موشک‌های (مدل ۲-۷۶ W) به زرادخانه هسته‌ای آمریکا با سیاست دونالد ترامپ برای تقویت توان هسته‌ای نیروهای مسلح آمریکا انطباق دارد هر چند او به طور مشخص تاکنون در مورد این تسلیحات اظهار نظر نکرده است.

مدرن‌سازی پرهزینه تسلیحات هسته‌ای آمریکا یکی از محورهای مهم سیاست‌های دفاعی دولت دونالد ترامپ است.

جوهره استدلال منتقدان این است که چون به تصمیم‌گیران برای درگیری‌های هسته‌ای یک گزینه دیگر می‌دهد جهان را ناامن‌تر خواهد کرد. آنها در عین حال می‌گویند با توجه به اینکه آمریکا موشک‌های مشابهی که از هوا شلیک می‌شوند در اختیار دارد به کارگیری آن در زیردریایی‌ها غیرضروری است.

XS
SM
MD
LG