لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

استقبال واشینگتن از حکم دیوان کیفری برای عدم رسیدگی به اتهام جنایت جنگی در افغانستان


نمایی از ساختمان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه
نمایی از ساختمان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه

کاخ سفید روز جمعه ۲۳ فروردین تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای عدم آغاز تحقیقات پیرامون اتهام جنایت جنگی در افغاستان را ستود و آن را یک «پیروزی بزرگ» خواند.

بیانیه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیرو این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی منتشر کرد، تاکید می‌کند که این دیوان صلاحیت محاکمه شهروندان آمریکایی را ندارد چرا که ایالات متحده عضو آن نیست.

وی همچنین به دیوان کیفری هشدار داد که «هر گونه تلاشی برای تعقیب قضایی افراد آمریکایی، اسرائیلی یا متحدان آن با واکنشی سریع و محکم مواجه خواهد شد».

ساعاتی قبل از آن دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه اعلام کرده بود که تحقیقات پیرامون اتهامات جنایت جنگی در افغانستان را متوقف می‌کند چرا که ایالات متحده و دیگر طرف‌های درگیر در این جنگ همکاری نمی‌کنند.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی مدت‌هاست در پی اجازه تحقیقات رسمی پیرامون اتهام کشتار غیرنظامیان، شکنجه و آزار و اذیت شهروندان افغانستانی‌ست که به سربازان آمریکایی نسبت داده شده است.

اما قضات این دادگاه در نهایت به این نتیجه رسیدند که عدم امکان جمع‌آوری مستندات و شواهد، رسیدگی به این پرونده را بسیار دشوار می‌سازد.

پیش از آن مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرده بود که واشینگتن به کارمندان دادگاه و قضاتی که درصدد رسیدگی قضایی به اتهامات آمریکایی‌ها هستند، روادید نخواهد داد. هفته گذشته نیز وزارت خارجه ایالات متحده تایید کرد که ویزای آمریکای فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، را باطل کرده است.

مجموع این تحولات قضات دیوان کیفری بین‌المللی را به این نتیجه رساند که «در حال حاضر شرایط برای انجام تحقیقاتی در افغانستان که به نفع عدالت باشد، مهیا نیست».

این تصمیم همچنین استقبال جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، را در پی داشت که آن را نشانه اصرار آقای ترامپ بر حقوق آمریکایی‌ها دانست.

آقای بولتون تاکید کرد که هیچ نهاد و قدرتی جز نهادهای مصرح در قانون اساسی آمریکا نمی‌تواند شهروندان آمریکایی را وادار به پاسخ‌گویی کند.

دیوان کیفری بین‌المللی با هدف رسیدگی قضایی به پرونده‌های نسل کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تاسیس شده است. بیشتر تمرکز این نهاد تاکنون بر کشورهای آفریقایی بوده است.

منابع: روزنامه نیویورک تایمز، یو‌اس‌ای تودی، شبکه خبری سی‌بی‌اس؛ س. ن.
XS
SM
MD
LG