لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

کمک ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا به فلسطینی‌ها صرف «اولویت‌های دیگر می‌شود»


 نمایی از شهر غزه (عکس از آرشیو)
نمایی از شهر غزه (عکس از آرشیو)

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشینگتن کمک۲۰۰ میلیون دلاری به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و غزه را برای اولویت‌های دیگری هزینه خواهد کرد.

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده، گفته است که برنامه کمک آمریکا به حکومت خودگردان فلسطینی در کرانه باختری و غزه مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود آیا این کمک‌ها در راستای منافع آمریکا هزینه می شود یا نه.

وی اضافه کرده است: در نتیجه این بررسی ها و با هدایت رئیس جمهوری ما بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در چارچوب سال مالی ۲۰۱۷ را در محل دیگری هزینه خواهیم کرد. این منابع صرف محل‌هایی خواهد شد که اولویت بیشتری دارند.

یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفته است: ما در حال همکاری با کنگره هستیم تا این منابع رابه سمت اولویت‌های دیگر هدایت کنیم.

با این حال این مقام وزارت خارجه آمریکا توضیح بیشتری در خصوص این اولویت‌ها ارائه نکرده است.

دولت ترامپ روز ۱۵ آذر سال گذشته با تغییر در هفت دهه سیاست دولت‌های پیشین این کشور، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در روز ۲۴ اردیبهشت امسال سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم منتقل کرد.

این تصمیم با اعتراض فلسطینیان و شماری از کشورها مواجه شد.

فلسطینیان، بسیاری از کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی تاکید دارند که بخش شرقی اورشلیم/بیت‌المقدس باید پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد.

دونالد ترامپ در دیدار ماه گذشته خود با ملک عبدالله دوم،‌ پادشاه اردن، در واشینگتن گفته بود اگر صلح تاریخی میان اسرائیل و فلسطینیان در دولت او به دست نیاید، دیگر هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند این هدف را عملی کند.

دولت دونالد ترامپ اعلام کرده که در حال نهایی کردن طرح جدیدی برای دستیابی به صلح اسرائیل و فلسطینیان است و این طرح به‌زودی ارائه خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا توافق صلح را در صورت دستیابی «معامله قرن» نامیده است.

سازمان آزادیبخش فلسطین هم هفته گذشته در بیانیه‌ای سخنان تازه آقای ترامپ را رد کرد و آن را تحمیل سیاست‌های اسرائیل از سوی آمریکا بر فلسطینیان دانست.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG