لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

فرمانده ارشد آمریکایی خواستار اتحاد نظامی کشورهای عرب خلیج‌فارس شد


دیوید گلدفین، فرمانده ستاد نیروی هوایی آمریکا
دیوید گلدفین، فرمانده ستاد نیروی هوایی آمریکا

دیوید گلدفین، فرمانده ستاد نیروی هوایی ایالات متحده، روز شنبه ۲۵ آبان ابراز امیدواری کرد که اختلافات میان کشورهای عربی خلیج‌فارس به زودی پایان یابد و از این کشورها خواست که با توجه به رویکردهای ایران، در عرصه نظامی با هم متحد شوند.

واشینگتن اختلاف میان عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با قطر را تهدیدی علیه سیاست‌های خود برای مهار ایران می‌داند و از این رو برای ایجاد یک جبهه متحد با آنها تلاش کرده است.

در این میان تصمیم اخیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین برای حضور در یک دوره مسابقه منطقه‌ای فوتبال در قطر به کاهش اختلافات میان آنها با دوحه تعبیر شده است.

ژنرال گلدفین در پاسخ به این سئوال خبرنگار رویترز که آیا گمان می‌کند این اختلافات به زودی حل‌وفصل شود، گفت: «قطعا امیدوارم. دستیابی آنها به یک راه‌حل سیاسی قطعا به سود ما خواهد بود».

روابط سیاسی و تجاری میان چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با قطر از اواسط سال ۲۰۱۷ به شدت تیره‌وتار شد. این کشورها دوحه را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند، اتهامی که قطر آن را به شدت رد کرده است. در این میان تلاش‌های آمریکا برای میانجی‌گری میان این کشورها تاکنون ناموفق بوده است.

ژنرال گلدفین پیش از این از کشورهای عربی خلیج فارس خواسته بود که با حل‌وفصل اختلافات میان خود موضع واحدی علیه آن‌چه تهدیدهای ایران نامیده است، اتخاذ کنند.

وی اظهار داشت: «وقتی یک موشک یا پهپاد ایرانی در راه است، دیگر زمان رفع کدورت‌های قدیم است. اکنون این زمان فرا رسیده است».

وی افزود: «هیچ کشوری همه ابزارهای لازم برای دفاع از خود را یک جا ندارد، اما اگر با هم باشیم آن وقت از نیروی لازم برای یک دفاع مشترک برخورداریم».

ایالات متحده آمریکا، ایران را مسئول حملات موشکی و پهپادی اخیر به نفتکش‌ها در خلیج فارس و تاسیسات نفتی عربستان سعودی می‌داند. اما تهران هر گونه دخالت در این حملات را رد می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG