لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۳

سفیر جدید آمریکا در اسرائیل: قطعا از شهرک‌نشین‌های یهودی دیدار نخواهم کرد


تام نایدز
تام نایدز

توماس ریچارد نایدز، سفیر جدید آمریکا در اسرائیل، روز جمعه، ۲۴ دی، تاکید کرد که در تلاش برای عدم ایجاد التهاب بیشتر در اوضاع «به طور قطع از شهرک‌نشین‌های یهودی دیدار نخواهد کرد تا مانع از بروز تنش شود».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نایدز گفت که دولت جو بایدن، برخلاف دونالد ترامپ، معتقد است که «آمریکا باید مراقب فلسطینیان نیز باشد، و این، تفاوت بین دولت کنونی با دولت ترامپ است».

وی تاکید کرد که «بدون ایدئولوژی این مقام را به دست گرفته»، اما «هرگز از شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری دیدار نکرده و قطعا هیچ برنامه‌ای نیز برای انجام این کار ندارد زیرا بخشی از تلاش‌هایش به عنوان نماینده دولت آمریکا، خودداری از اقداماتی است که می‌تواند اوضاع میدانی را ملتهب کند».

سفارت آمریکا در اورشلیم در بیانیه‌ای تایید کرد که آقای نایدز در نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود با رسانه‌های اسرائیل در حدود دو ماهی که در مقام سفیر به اسرائیل اعزام شده، مطالب یادشده را بیان کرده و نقل قول رسانه‌ها از اظهارات او درست است.

دیوید فریدمن، سفیر دونالد ترامپ در اسرائیل، پیش از انتصاب به مقام سفارت، از حامیان مالی شهرک‌نشین‌های یهودی در کرانه باختری بود و در مقام سفارت نیز مدافع الحاق برخی از این مناطق به خاک اسرائیل بود.

بر اساس «معاهده قرن» که توافق پیشنهادی دولت ترامپ به اسرائیل و فلسطینیان برای صلح بود، قرار بود که بخش بزرگی از شهرک‌نشین‌های اسرائیلی در کرانه باختری به خاک اسرائیل منضم شود.

اما توماس نایدزبه روزنامه یدیعوت آخرونوت گفت که از راه و روش سلف خود دوری خواهد کرد.

وی افزود که حمایتش از راهکار دو کشوری (برپایی کشوری برای فلسطینیان در کنار اسرائیل) اساس کار او در مقام سفیر است و برای «زنده نگاه داشتن این راه حل، باید هر دو طرف را متقاعد کرد که از گام‌های یک‌جانبه‌ای که درگیری را افزایش ‌دهد، دوری کنند».

با وجود تغییر دولت در اسرائیل، نفتالی بنت، نخست‌ وزیر کنونی کماکان حامی عمده شهرک‌نشین‌ها است و با ساخت هزاران خانه جدید برای گسترش شهرک‌ها موافقت کرده است.

آقای بنت همچنین هرگز از راهکار دو کشوری حمایت نکرده و از هر نوع تلاش برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی راکد مانده اسرائیلی- فلسطینی، خودداری کرده است.

نفتالی بنت تاکید کرده که هرگز با محمود عباس دیدار نخواهد کرد و دو دیداری که بنی گانتز، وزیر دفاع در دولت او با رهبر تشکیلات فلسطینی انجام داده، با او ارتباطی ندارد و برای برخی هماهنگی‌های امنیتی بوده است.

آقای نایدز اما با گفتن این ‌که در هفته‌های آینده برای دیدار با سران فلسطینی به کرانه باختری خواهد رفت، تصریح کرد که دولت بایدن اعطای صدها میلیون دلار کمک بشردوستانه به نهادهای فلسطینی را نیز که با بروز بحران میان دونالد ترامپ با حکومت خودگردانی قطع شد، از سرگرفته است.

به نوشته تایمز اسرائیل، توماس نایدز نیز که از آمریکاییان یهودی است، به اسرائیل «هشدار» داده که «نباید در مورد روابط میان آمریکاییان یهودی با اسرائیل سر خود را در برف فرو ببرد».

وی گفته که دوستان فرزندانش (از میان یهودیان آمریکایی) علاقه نسل او را نسبت به اسرائیل ندارند و باید برای آموزش آنها سخت‌تر کار کرد و اظهاراتی که «بوی یهودستیزی می‌دهد» غیرقابل قبول است.

مقامات اسرائیل، از جناح دولت یا اپوزیسیون، هنوز به اظهارات سفیر آمریکا واکنش نشان نداده‌اند.

اسرائیل آمریکا را متحد اصلی و مهم خود می‌داند و دولت بنت تلاش کرده که برای حفظ حمایت آمریکا در قبال راهبرد اسرائیل در برابر تهدیدات ناشی از ایران، از بروز تنش علنی در مناسبات با دولت بایدن خودداری کند.

XS
SM
MD
LG