لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

آمریکا و ایران گزارش‌‌ها در مورد «توافق موقت هسته‌ای» را رد کردند


تصویری آرشیوی از مذاکرات احیای برجام در وین
تصویری آرشیوی از مذاکرات احیای برجام در وین

آمریکا و ایران روز پنجشنبه ۱۸ خرداد، گزارش وبسایت «میدل ایست آی» را که در آن ادعا شده بود این دو کشور به توافقی موقتی بر سر مسئله انرژی هسته‌ای ایران نزدیک شده‌اند، رد کردند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، این گزارش را «غلط و گمراه‌کننده» خواند و تأکید کرد که «تمام گزارش‌ها درباره توافق موقت» با تهران «غلط» است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد نیز گزارش وبسایت میدل ایست آی را زیر سوال برد و گفت: «نظر ما [در مورد این گزارش] با کاخ سفید یکی است.»

پس از توقف مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای برجام، مقامات آمریکایی و اروپایی به دنبال راه‌های دیگری برای مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده‌اند.

رویترز می‌نویسد، اگر هم قرار بر انجام توافقی با هدف ممانعت از تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران باشد، تهران باید به اِعمال پاره‌ای از محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای‌‌اش و همکاری با سازمان ملل متحد در بازبینی‌های گسترده‌تر این سازمان از نیروگاه‌های هسته‌ای‌ خود متعهد شود تا در مقابل، تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران نیز خاتمه پیدا کند.

یک راه حل نیز می‌توانست توافقی موقتی باشد که به موجب آن ایران با ایجاد اندکی محدودیت‌ در برنامه هسته‌ای خود موافقت کند و در مقابل، برخی تحریم‌های کم اهمیت‌تر علیه این کشور کاهش پیدا کند.

وبسایت میدل ایست آی در گزارش خود از دو منبع ناشناس نقل قول آورده است که گفته‌اند ایران و ایالات متحده «به توافقی موقت نزدیک شده‌اند».

در این گزارش آمده که ایران قرار است غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورنیوم را متوقف کند و به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد و در مقابل، اجازه داشته باشد روزانه تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند و دسترسی‌اش به «درآمدها و دیگر پول‌های بلوکه شده‌ در خارج از این کشور» نیز برقرار شود.

قیمت‌های جهانی نفت در پی انتشار گزارش میدل ایست آی با کاهش چشمگیرِ بیش از ۳ دلار به ازای هر بشکه نفت مواجه شده است.

علاوه بر سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه گزارش‌ها درباره این توافق موقت را رد کرده است.

با استفاده از گزارش رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG