لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

قطعنامه‌ مجلس نمایندگان آمریکا برای منع فروش سلاح به عربستان


قانونگذاران آمریکایی از قتل هشت ماه پیش جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی ساکن آمریکا هنوز خشمناک هستند. آنها همچنین نگران استفاده از این تسلیحات در جنگ یمن هستند.
قانونگذاران آمریکایی از قتل هشت ماه پیش جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی ساکن آمریکا هنوز خشمناک هستند. آنها همچنین نگران استفاده از این تسلیحات در جنگ یمن هستند.

گزارش‌ها حاکی است قانونگذارانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد، قطعنامه‌ای برای جلوگیری از فروش تسلیحات نظامی به عربستان را آماده کرده‌اند.

هنوز زمان رای‌گیری برای این قطعنامه مشخص نیست، اما تد لو، از حزب دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ارائه این قطعنامه، خواستار تصویب ممنوعیت صادرات تسلیحات آمریکا به عربستان شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعد از اعلام «وضعیت اضطراری» توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کشور برای فروش ۸.۱ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان، امارات و اردن با دور زدن کنگره، نمایندگان مجلس دست به کار شده‌اند تا جلوی این معامله را بگیرند.

کاخ سفید می‌گوید کشورهای متحد آمریکا در خاورمیانه نیاز فوری به تسلیحات نظامی برای مواجهه با تهدید ایران دارند و نباید منتظر بررسی و تایید کنگره برای تحویل ۲۲ محموله نظامی شامل جنگنده‌ها، بمب‌ها، موشک‌ها و دیگر تسلیحات نظامی ماند.

اما قانونگذاران آمریکایی از قتل هشت ماه پیش جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی ساکن آمریکا در سفارت ریاض در استانبول هنوز خشمناک هستند. آنها همچنین نگران استفاده از این تسلیحات در جنگ یمن هستند.

ائتلافی به رهبری عربستان و عضویت امارات چهار سال است علیه نیروهای شیعه حوثی مورد حمایت ایران وارد جنگی شده‌اند که دهها هزار کشته بر جای گذاشته و سازمان ملل آن را «بزرگترین بحران انسانی زمان حاضر» توصیف کرده است.

در هر دو مورد یاد شده، حتی بسیاری از قانونگذاران حامی ترامپ نیز هشدار داده و اقدام ترامپ برای دور زدن کنگره در فروش سلاح به عربستان را نکوهش کرده‌اند.

هفته گذشته سناتورهای جمهوری‌خواه شامل لیندزی گراهام از حامیان ترامپ نیز به نماینده‌های دموکرات ملحق شدند تا قطعنامه ممنوعیت فروش محموله‌های تسلیحاتی به عربستان را آماده کنند.

الیوت انگل نماینده دموکرات گفته است «هیچ وضعیت اضطراری وجود ندارد. این (اعلام وضعیت اضطراری توسط ترامپ) ساختگی، و اشتباه و نقض قانون است».

مایکل مک‌کاول از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز گفته است هیچ چیز فوری و ضروری وجود ندارد و بخشی از محموله‌هایی که قرار است فروخته شوند، سال آینده آماده خواهد شد.

با این‌ حال یک دیپلمات آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته است، «غیر اضطراری بودن این موضوع با عنایت به اوج‌گیری تهدیدهای ایران، صحیح نیست».

کلارک کوپر دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور نظامی گفته است واشینگتن باید پیامی «بازدارنده» به تهران و پیامی نیز به هم‌پیمانان منطقه‌ای (عربستان و امارات) بفرستد که دوش به دوش آنها ایستاده است.

این گزارش می‌افزاید احتمالا ترامپ این قطعنامه را وتو خواهد کرد. دو سوم رای نمایندگاه کنگره برای بی‌اثر کردن وتوی ریاست جمهوری مورد نیاز است.

جدال بر سر صادرات تسلیحات به عربستان در حالی است که از ماه گذشته چندین حمله به کشتی‌ها در آبهای امارات و دریای عمان اتفاق افتاده و حوثی‌های یمن حملات خود به تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان را افزایش داده‌اند.

امارات، عربستان و آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌اند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG