لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

ابراز نگرانی فرمانده آمریکایی از وضعیت شکننده متحدان در شرق آسیا


هر دو کشور ژاپن و کره جنوبی متحدان اصلی آمریکا در شرق آسیا هستند و نیروهای آمریکایی با هر دو کشور تمرین‌ها و توافقات نظامی گسترده دارد. در تصویر رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در سال ۲۰۱۷.
هر دو کشور ژاپن و کره جنوبی متحدان اصلی آمریکا در شرق آسیا هستند و نیروهای آمریکایی با هر دو کشور تمرین‌ها و توافقات نظامی گسترده دارد. در تصویر رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در سال ۲۰۱۷.

در حالی‌که توکیو و سئول درگیر تنش‌های دامنه‌داری شده‌اند، فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا با اشاره به نفوذ چین و تهدیدهای کره شمالی، در مورد وضعیت در شرق آسیا ابراز نگرانی کرد.

این اظهارات در حالی بیان شده که ژاپن و کره جنوبی دچار تنش‌هایی فزاینده در روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود شده‌اند؛ موضوعی که واکنش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر «کمک به کاهش این تنش‌ها»، را نیز در پی داشته‌است.

تنش‌های تازه بین کره جنوبی و ژاپن، هم‌پیمانان اصلی آمریکا در شرق آسیا، از اوایل تابستان آغاز شد و همچنان رو به افزایش است.

اوایل مرداد ماه ژاپن، کره جنوبی را از فهرست موسوم به «سپید» خارج کرد؛ فهرستی که کشورهایی که صاحب اولویت‌ در روابط تجاری هستند را در بر می‌گیرد.

توکیو، سئول را متهم کرده «احتمالا، به‌طور غیرقانونی» واردات شیمیایی خود را با کره شمالی قسمت کرده‌است. محصولاتی که ممکن است سر از کارخانه‌های نظامی کره شمالی درآورند.

سئول که این اتهام را رد کرده، می‌گوید توکیو داد و ستد را بهانه کرده است، و در مقابل ژاپن را از فهرست سپید خود خارج کرد. کره جنوبی در عین حال تهدید کره اقدام به حذف ژاپن از فهرست کشورهایی که با آن‌ها توافقات امنیتی و تبادل اطلاعات دارد، می‌کند.

طی روزهای گذشته اما این تنش‌ها بالا گرفته‌ و به‌نظر نمی‌رسد طرف‌ها فعلا قصد توقف تهدیدهای خود را داشته باشند. اظهارات یک فرمانده ارشد نظامی ایالات متحده گواه دیگری بر سرایت نگرانی‌ها در واشینگتن است.

ژنرال دیوید برگر در جریان میزگردی مطبوعاتی در توکیو گفته «چالش‌ها در هر بخشی از اتحاد ما، قطعا موجب نگرانی‌ست».

او افزوده «هر کشوری اطلاعاتی دارد که دیگری به آن نیاز دارد».

او همچنین از وقوع تنش‌ها در شرایطی که «تهدیدهای راهبردی» در منطقه‌، «در کوتاه‌مدت از سوی کره شمالی» و «در بلندمدت از سوی چین» ادامه دارد ابراز نگرانی کرده و می‌گوید «مطمئن هستم که ما رویکرد مشترکی در مورد تهدیدهای منطقه‌ای داریم».

تنش‌های فعلی به‌طور مشخصی بر روند حساسیت‌های اجتماعی در کره جنوبی نیز افزوده‌است.

در حالی‌که سئول و پکن، به‌دلایل تاریخی، ژاپن را عامل «سرکوب» و «کشتار» در جریان جنگ جهانی و دوران اشغال می‌دانند، کشمکش‌های سیاسی به تظاهرات و نیز جنبش «تحریم ژاپن» در کره جنوبی انجامیده‌است.

با این حال آن‌طور که رسانه‌های ژاپن و کره جنوبی گزارش داده‌اند، وزیران خارجه دو کشور قرار است روز چهارشنبه دیدار کنند. هرچند خود این دیدار قرار است در جریان شرکت تارو کونو و کنگ کیانگ‌هوآ در نشست سه‌جانبه، در چین، صورت گیرد؛ همان‌ کشوری که ژنرال برگر در مورد «تهدیدهای راهبردی بلندمدت» از آن هشدار داده‌است.

رویترز، پی‌بی‌اس، گزارش‌های محلی
XS
SM
MD
LG