لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

تاکید وزیر دفاع آمریکا بر تعهد به مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران


لوید آستین، وزیر دفاع ایالات‌متحده 
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات‌متحده 

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات‌ متحده، در گفت‌و‌گوی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفته است دولت آمریکا با عربستان سعودی برای مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و مبارزه با تندروی‌های خشن در منطقه تعهد مشترک دارد».

بر اساس بیانیه پنتاگون، این تماس تلفنی روز جمعه اول اسفند انجام شده و وزیر دفاع آمریکا با توصیف عربستان سعودی به عنوان «ستون معماری امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه»، حملات شبه‌نظامیان حوثی به عربستان را محکوم کرده و گفته است آمریکا عربستان سعودی را در دفاع از مرزهای خود یاری خواهد کرد.

لوید آستین همچنین با اشاره به سیاست جدید دولت بایدن درباره جنگ یمن، خواستار پایان جنگ یمن و یافتن راه‌ حل سیاسی برای این بحران شده است.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز ۱۶ بهمن‌ اعلام کرد که ایالات متحده به حمایت نظامی خود از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن پایان می‌دهد و روز ۲۸ بهمن نیز شبه نظامیان حوثی یمن، را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد.

در جنگ داخلی یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، شبه‌نظامیان حوثی از حمایت ایران برخوردارند و دولت عربستان با تشکیل یک ائتلاف نظامی از دولت یمن حمایت می‌کنند.

در جریان این جنگ شش ساله، بیش از صد هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

سازمان ملل از چند سال پیش یمن را بزرگ‌ترین فاجعه بشری جهان اعلام کرده و حدود ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه خارجی نیاز دارند.

دولت آمریکا که در هفته‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این بحران را شدت بخشیده است، معتقد است شناخته‌ شدن گروه حوثی‌ها به عنوان گروه تروریستی، اقدامات بشردوستانه برای کمک به جمعیت ساکن مناطق در کنترل این گروه را دشوار می‌کند، ولی در عین حال به تحریم‌ مقام‌های گروه حوثی ادامه می‌دهد و از مقابله با حملات این گروه به عربستان حمایت می‌کند.

موضوع برجام و برنامه‌های موشکی ایران که دولت بایدن از آمادگی برای بازگشت به توافق اتمی خبر داده است، از جمله مسائل مهم بین عربستان سعودی و آمریکا است.

دولت عربستان از جمله مخالفان توافق هسته‌ای است و خواهان انجام یک توافق جامع برای مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران، برنامه موشکی این کشور و همچنین فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

در روزهای گذشته دولت فرانسه پیشنهاد داده بود که در گفت‌وگوهای احتمالی آینده با ایران، عربستان سعودی نیز به جمع کشورهای طرف مذاکره اضافه شود ولی این پیشنهاد توسط حکومت ایران رد شد.

مقام‌های دولت بایدن می‌گویند در صورت بازگشت به برجام، از فرصت گفت‌وگو با ایران برای رسیدن به یک توافق طولانی و پایدار درباره مواردی چون برنامه اتمی و موشکی ایران که نگرانی‌های عربستان سعودی را در برمی‌گیرد، استفاده خواهند کرد.

واکنش وزیر دفاع آمریکا به حوادث اربیل

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات ‌متحده همچنین در اظهار نظری دیگر گفته است حملات راکتی به مناطقی در اربیل کردستان عراق نشان می‌دهد که آمریکا باید به فعالیت‌های خود در منطقه ادامه دهد.

او که روز گذشته در نشست مجازی وزرای دفاع ناتو سخن می‌گفت گفته است که آمریکا به هدف شکست دادن داعش در عراق پایبند است.

یک پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه اربیل که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش، گروه حکومت اسلامی، از آن استفاده می‌کردند، دوشنبه هدف حملات راکتی قرار گرفت که منجر به کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی و مجروح شدن یک سرباز آمریکایی شد.

رویترز می‌گوید، یک گروه ناشناخته مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است، اما مقام‌های عراق معتقدند این گروه وابسته به ایران است.

وزرای خارجه ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا، و بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه در بیانیه مشترکی این حمله را محکوم کردند و گفتند از تحقیقات دولت عراق در مورد حمله با هدف مسئول شناختن عاملان آن، حمایت می‌کنند.

منبع: رویترز، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG