لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

پرواز بمب‌افکن‌ راهبردی آمریکا بر فراز منطقه خاورمیانه و خلیج فارس


بمب‌افکن راهبردی «بی-۱» آمریکا (عکس از آرشیو)
بمب‌افکن راهبردی «بی-۱» آمریکا (عکس از آرشیو)

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، روز شنبه هشتم آبان از پرواز بمب‌افکن راهبردی «بی-۱ بی» در منطقه تحت پوشش این فرماندهی در خاورمیانه و خلیج فارس خبر داده است.

سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد، گشت‌های حضوری و پرواز بمب افکن بی-۱بی نیروی هوایی آمریکا به همراه جنگنده‌هایی از کشورهای شریک ایالات متحده در منطقه تحت پوشش این مرکز انجام شد.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این زمینه گفته است: هدف ماموریت گروه ضربت بمب افکن که پنجمین ماموریت در منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در سال جاری است این بود که پیام روشنی از اطمینان خاطر ارائه کند.

ژنرال کنت مک‌کنزی اضافه کرده است٬ ما با هم قوی‌تر هستیم. آمادگی نظامی برای هرگونه احتمال یا ماموریت - از پاسخ به بحران گرفته تا تمرینات چندجانبه تا گشت‌های حضوری یک روزه مانند این٬ به مشارکت‌های قابل اعتماد بستگی دارد.

سنتکام می‌گوید در این گشت زنی پنج ساعته جنگنده‌هایی از کشورهای بحرین، مصر، اسرائیل و عربستان سعودی با پرواز بر فراز حریم هوایی خود به این گشت زنی پیوستند.

طبق این بیانیه، بمب‌افکن «بی-۱ بی» گشت زنی بدون توقف پنج ساعته خود را از اقیانوس هند آغاز کرد و پیش از خروج از منطقه بر فراز خلیج عدن، تنگه باب المندب، دریای سرخ، کانال سوئز، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان پرواز کرد.

ارتش اسرائیل هم می‌گوید که جنگنده‌های اف ۱۵ اسرائیل بمب‌افکن «بی-۱ بی» را در قلمرو هوایی این کشور در مسیر به خلیج فارس همراهی کردند.

نیروهای دفاعی اسرائیل گفته است: این پرواز بیانگر تداوم همکاری عملیاتی با نیروهای آمریکایی در منطقه است.

بمب‌افکن «بی-۱» هواپیمای مافوق‌صوت است و در کنار بی-۲ و بی-۵۲، یکی از سه هواپیمای راهبردی‌ست که در نیروی هوایی ایالات متحده به خدمت گرفته شده‌است.

تایمز اسرائیل نوشته است، بمب‌افکن «بی-۱ بی» قادر به حمل بمب‌های فوق سنگین معروف به سنگرشکن است که برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران، به چنین بمب‌هایی نیاز است.

در همین زمینه در حدود ۱۰ روز پیش رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که پس از وقفه‌ای دوساله، نیروی هوایی ارتش این کشور تمرینات خود برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران را «از سر گرفته است».

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل ، ۲۹ مهر گزارش داد که آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش این کشور، دستور داده پس از دو سال وقفه در انجام این نوع تمرینات، بودجه لازم برای اجرای آن اختصاص یابد.

ژنرال کوخاوی همچنین دستور داده تا نیروی هوایی در«شبیه‌سازی حمله به برنامه هسته‌ای ایران، سخت آموزش ببیند».

به گزارش این شبکه، این دستورات در نشست روز ۲۸ مهر در ستاد کل ارتش در تل‌آویو صادر شده است.

با استفاده از بیانیه سنتکام، تایمز اسرائیل و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG