لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

طالبان قندوز و سرپل را تصرف کردند؛ حمله بمب‌افکن‌های آمریکا به طالبان


گزارش‌ها حاکی است جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور حمله هواپیماهای بمب‌افکن سنگین بی-۵۲ و همچنین جنگنده «اسپکتر» را به مواضع طالبان صادر کرده است و عملیات این هواپیماها بیش از ۲۰۰ عضو طالبان را کشته و بیش از ۱۰۰ خودروی آنها را منهدم کرده است.

وزارت دفاع افغانستان محل بمباران‌های این هواپیماها را سه ولایت قند‌هار و هرات و هلمند ذکر کرده است.

در همین حال، در کنار نبردهای سختی که در شهرهای هرات و لشکرگاه میان طالبان و ارتش افغانستان در جریان است خبر می‌رسد که گروه طالبان بامداد یک‌شنبه شهرهای قندوز و سرپل را در شمال این کشور به تصرف خود درآورده است.

گروه طالبان روز یکشنبه ۱۷ مرداد، با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که قندوز را تصرف کرده و کنترل مقر پلیس، استانداری و زندان این شهر را در دست گرفته است و پس از آن خبرگزاری فرانسه از تصرف قندوز و همچنین سرپل به‌دست شبه‌نظامیان طالبان خبر داد.

شهر قُندوز (کهن‌دژ)، مرکز ولایت قندوز، با حدود ۳۷۰ هزار جمعیت از شهرهای مهم افغانستان است و در مسیر کابل به تاجیکستان قرار گرفته است.

خبر بمباران مواضع طالبان از سوی آمریکا پس از آن می‌رسد که سفارت ایالات متحده در کابل، روز شنبه، ۱۶ مرداد، در اعلامیه‌ای با اشاره به حمله‌های اخیر طالبان به شهرهای زرنج، مرکز نیمروز، شِبِرغان، مرکز جوزجان و پیش از آن به شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند گفته است، این اقدام‌های طالبان به منظور تحمیل اجباری حاکمیت‌شان «ناپذیرفتنی» است و با ادعای آن گروه مبنی بر حمایت از راه حل سیاسی از طریق مذاکرات صلح دوحه، مغایرت دارد.

روزنامه تایمز لندن به نقل از منابع وزارت دفاع آمریکا گزارش می‌دهد که بمب‌افکن‌های بی-۵۲ بوئینگ آمریکا، اصلی‌ترین سلاح قدرت هوایی راهبردی آمریکا، از پایگاه هوایی العُدید در قطر به افغانستان پرواز کرده‌اند و در این عملیات، هواپیماهای تهاجمی اسپکتر لاکهید که «مرگبارترین قدرت تیرباران هوایی جهان» نامیده می‌شود، نیز وارد عمل شده است.

طی هفته‌های گذشته و با خروج نیروهای خارجی، به‌ویژه نیروهای آمریکا از افغانستان، طالبان بیشتر مناطق روستایی کشور را تسخیر کرده است، اما اکنون حملات خود را متوجه مراکز ولایات (استان‌ها) نیز کرده است.

یک پیروزی مهمِ دیگربرای شبه نظامیان طالبان، تصرف شهر "شِبِرغان" مرکز ایالت جوزجان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00
لینک مستقیم

سه فرمانده طالبان در روزهای اخیز گفته بودند که این گروه در واکنش به تشدید حملات هوایی آمریکا همزمان با خروج نیروهای این کشور از افغانستان، استراتژی خود را از تصرف مناطق روستایی کشور به حمله به مراکز ولایات تغییر داده است.

محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان ایران، گفته است که پس از حمله نیروهای طالبان به شهر زرنج که نزدیک مرزهای ایران است، «مرز ایران و افغانستان در محدوده میلک سیستان» بسته شده است.

او همچنین از بازگرداندن ۲۷۰ کامیون ایرانی از افغانستان به ایران خبر داده و گفته است نیروی‌های نظامی و انتظامی ایران در مناطق مرزی مستقر شده‌اند.

همزمان سفارت آمریکا از شهروندان این کشور در افغانستان خواسته است تا این کشور را ترک کنند.

در این میان دبورا لیونز، نماینده سازمان ملل در امور افغانستان، اعلام کرده است که این کشور وارد مرحله‌ای خطرناک و مرگبار شده است. وی هشدار داده است که عواقب این وضعیت از مرزهای افغانستان نیز فراتر خواهد رفت.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، رویترز، تایمز لندن و رادیو آزادی / پ.پ
XS
SM
MD
LG