لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

آمریکا به علیرضا دبیر روادید نداد؛ احتمال لغو سفر تیم ملی کشتی ایران


علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون ملی کشتی ایران
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون ملی کشتی ایران

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن خبر دادند که آمریکا به علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون ملی کشتی ایران، برای حضور در مسابقه ۲۳ بهمن در آرلینگتون تگزاس روادید نداده است.

به‌نظر می‌رسد این تصمیم درپی تأکید آقای دبیر به «التزام عملی» به شعار «مرگ بر آمریکا» گرفته شده است.

محمدابراهیم امامی، سخنگوی فدراسیون کشتی ایران، روز سه‌شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که آمریکا روادید تمامی نفرات اعزامی به غیر از چهار نفر (علیرضا دبیر، دو کشتی‌گیر و یک مربی) را صادر کرده است.

او افزود: «به طرف آمریکایی اعلام کردیم تنها در صورت صدور روادید تمامی نفرات، تیم ملی عازم آمریکا خواهد شد».

پیش از این خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی نوشته بود که «اگر آمریکایی‌ها در خصوص صدور روادید گزینشی عمل کنند، تیم ملی کشتی آزاد ایران سفرش به این کشور را لغو خواهد کرد».

سخنگوی فدراسیون کشتی ایران نیز روز سه‌شنبه همین موضع را تکرار کرد و گفت تنها در صورتی‌که روادید تمامی نفرات صادر شود، تیم ملی عازم آمریکا خواهد شد، در غیر این‌صورت این اعزام لغو می‌شود.

فدراسیون کشتی آمریکا در حاشیه مسابقات قهرمانی جهان در اسلو، پایتخت نروژ، از تیم کشتی آزاد ایران برای حضور در مسابقه دوستانه ۲۳ بهمن در آرلینگتون تگزاس دعوت به عمل آورد و فدراسیون کشتی ایران نیز این دعوت را پذیرفت.

با وجود این، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، روز ۱۳ دی‌ همزمان با دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، در گفت‌وگویی ویدئویی با یک خبرگزاری داخلی از «التزام عملی» به شعار «مرگ بر آمریکا» سخن گفت.

او در این گفت‌وگو اظهار داشت که «ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند اما کار زیادی نمی‌کنند. ما باید این را شعار را در عمل ثابت کنیم».

پس از انتشار این سخنان علیرضا دبیر، شبکه خبری آمریکایی فاکس نیوز در گزارشی با اشاره به ضدیت رئیس فدراسیون کشتی ایران با آمریکا، گرین کارت اقامت او در آمریکا را زیر سؤال برد.

مصاحبه ضد‌ آمریکایی دبیر و برنامه سفر تیم‌ ملی کشتی!
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:57 0:00

این موضوع به نشست خبری سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز کشیده شد و او روز ۲۰ دی خواستار «سیاسی نکردن» موضوعات ورزشی شد.

این درخواست او در حالی مطرح شده است که شمار زیادی از ورزشکاران ایرانی با انتقاد از سیاسی کردن ورزش از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر پناهنده شده و نهادهای ورزشی بین‌المللی نیز بارها در مورد پرهیز از سیاسی‌کاری در ورزش به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

پس از انتشار این خبرها، روز ۲۲ دی‌ماه یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نام او اعلام نشده، با اشاره به مسئله روادید علیرضا دبیر به شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» گفته بود: «همان‌طور که [جیک] سالیوان، مشاور امنیت ملی، اوایل این هفته گفت، ما در عزم خود در برابر تهدیدها و تحریکات متحد هستیم. ما در دفاع از مردم خود متحد هستیم. ما با متحدان و شرکای خود برای بازدارندگی و پاسخگویی به هر گونه اقدامی همکاری خواهیم کرد. اگر ایران به هر یک از اتباع ما حمله کند، با عواقب سختی روبرو خواهد شد».

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا و گزارش‌های رادیو فردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG