لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

انتقاد بایدن از حملات «ضد یهودیان» در آمریکا در پی جنگ غزه


رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که «رویدادهای ضد یهودی» که اخیرا در آمریکا افزایش یافته، «حقیرانه، مغایر با وجدان و رفتاری ضد آمریکایی و ترور یهودیان آمریکا است».

جو بایدن روز جمعه، هفتم خرداد، در بیانیه‌ای افزود که آمریکا در هفته‌های اخیر «شاهد سلسه حملات ضد یهودی با هدف ایجاد وحشت در میان یهودیان آمریکا بوده»، اما «این رفتار شنیع باید متوقف شود».

اشاره آقای بایدن به مواردی است که همزمان با جنگ اسرائیل و سازمان حماس در غزه درگرفت، اما پس از آن نیز ادامه یافته است.

وی گفت: «آجری که به پنجره مغازه‌های یهودیان در منهتن (در نیویورک) پرتاب شده؛ علامت صلیب شکسته که بر روی ورودی کنیسه (در شهر) سالت‌لیک‌ سیتی کشیده شده، خانواده‌هایی که بیرون یک رستوران در لس‌آنجلس مورد تعرض قرار گرفتند و موزه‌های فلوریدا و آلاسکا که آثار فرهنگ یهودیان و یادبود هولوکاست در آن قرار داشت، با نقش بستن پیام‌های ضد یهودی به روی آنها، مورد بی‌حرمتی قرار گرفت.»

آقای بایدن اظهار داشت: «در روزهای اخیر شاهد بودیم که هیچ جامعه‌ای مصون نیست. همه باید کنار هم بایستیم و این طنین شوم را که یادآور بدترین دوران تاریخ جهان است، خاموش کنیم.»

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «نباید گذاشت مردم در وحشت زندگی کنند یا به خاطر هویت و باورهای خود تهدید شوند» و «نباید اجازه داد که این زهر سمی با ترکیبی از نفرت، دروغ‌های خطرناک و تئوری‌های توطئه، زندگی این بخش از آمریکاییان را به خطر بیندازد».

رئیس جمهوری آمریکا گفت مریک گارلند، دادستان، و وزات دادگستری آمریکا «از همه امکانات خود برای مبارزه با جرایم ناشی از نفرت اقدام خواهد کرد».

به گزارش رویترز، آقای بایدن روز دوشنبه گذشته نیز افزایش حملات به یهودیان آمریکا در زمینه جنگ اسرائیل و حماس را نکوهش کرده و گفته بود این موارد در سایر کشورها (در غرب) نیز افزایش یافته است.

کامالا هریس، معاون جو بایدن، نیز گفته است که افزایش تعرض به یهودیان آمریکا و در سایر کشورهای دیگر، «چندش‌آور» است و «باید محکوم شود». همسر خانم هریس یهودی است.

اشاره کامالا هریس به این امر بود که همزمان با حملات متقابل اسرائیل و حماس و افزایش تعرض به یهودیان در آمریکا، مواردی از اذیت و آزار علیه یهودیان در آلمان و نیز بریتانیا رسانه‌ای شد.

در مجلس عوام بریتانیا این پرسش مطرح شد که آیا بریتانیا هنوز جای امنی برای زندگی یهودیان هست یا نه.

در طول عملیات اسرائیل و حماس، صدها تجمع و راه‌پیمایی اعتراضی در کشورهای مختلف غربی و نیز در نقاط دیگر جهان، عمدتا علیه اسرائیل برگزار شد و با فلسطینیان ابراز همبستگی شد.

گلیعاد اردان، سفیر اسرائیل در آمریکا، با سپاس از موضع‌گیری قاطع دولت آمریکا علیه تعرض به یهودیان آمریکایی، گفته است که در افزایش حملات یهودستیزانه، تلاش برای سلب مشروعیت از اسرائیل نهفته است.

افزایش تعرض به یهودیان در آمریکا یکی از موضوع‌های مهم روزهای گذشته در رسانه‌های آمریکا نیز بوده است.

فیلم‌های تعرض به رستوران متعلق به اسرائیلی‌ها در لس‌آنجلس و نیویورک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

پلیس آمریکا در جریان موارد اذیت و آزار زندگی و محل کار یهودیان در ایالت‌های مختلف قرار گرفته است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که برخی از یهودیان آمریکایی از استفاده از نشانه‌هایی که یهودی بودن آنها را در معرض دید می‌گذارد، خودداری می‌کنند.

با وجود آتش‌بس که از روز ۳۱ اردیبهشت و در پی ۱۲ روز حملات متقابل اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس، از جمله با میانجی‌گری مصر و با حمایت آمریکا به دست آمد، تنش در میان جوامع یهودی آمریکایی هنوز احساس می‌شود.

این تنش ظاهرا در زمینه رقابت برای برگزاری تظاهرات حمایت از اسرائیل یا ابراز پشتیبانی از فلسطینیان ادامه دارد.

پنج گروه یهودی آمریکایی در روزهای گذشته با ارسال نامه به جو بایدن، خواهان افزایش تدابیر امنیتی، از جمله در دانشگاه‌های آمریکا شدند؛ به گفته آنها، فضای بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا، در ابراز حمایت از فلسطینیان، از ضدیت با اسرائیل به یهودستیزی مبدل شده است.

اما به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، ساختمان شماری از مساجد آمریکایی نیز در دوره اخیر آسیب دیده است.

در این میان، تازه‌ترین نظرسنجی در آمریکا که در زمینه عملیات اخیر اسرائیل و حماس انجام شده، می‌گوید که ۵۹ درصد از پرسش‌شوندگان آمریکایی خود را به نوعی حامی اسرائیل می‌دانند و ۲۴ درصد از فلسطینیان حمایت می‌کنند.

در این نظرسنجی که نتایج آن را شبکه فاکس‌نیوز آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته منتشر کرد، ۵۱ درصد از سوال‌شوندگان از ادامه حمایت نظامی آمریکا به اسرائیل نیز طرفداری کرده‌ و ۴۴ درصد خواهان قطع تحویل تسلیحات آمریکایی به اسرائیل هستند.

زمانی که حمایت پرسش‌شوندگان از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات مورد توجه قرار گرفته، ۷۱ درصد از جمهوری‌خواهان و ۴۷ درصد از دموکرات‌ها از ادامه کمک تسلیحاتی به اسرائیل پشتیبانی کردند.

جو بایدن درخواست شماری از اعضای دموکرات در کنگره را که خواهان محدود شدن کمک تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل هستند، رد کرده است.

آقای بایدن مشخصا گفته است که حمایت آمریکا از سامانه گنبد آهنین اسرائیل افزایش خواهد یافت و راکت‌هایی که این سامانه برای رهگیری راکت‌های شلیک شده از سوی حماس، پرتاب کرد، جبران می‌شود.

XS
SM
MD
LG