لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

آمریکا: دیدار بلینکن با همتای چینی‌اش صریح و سازنده بود


دیدار چن گانگ (راست)،وزیر خارجه چین با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش، در پکن
دیدار چن گانگ (راست)،وزیر خارجه چین با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش، در پکن

کمی پس از دیدار وزیران خارجه آمریکا و چین در پکن، وزارت خارجه آمریکا گفت‌وگوهای این دو را «صریح»، «قاطع» و «سازنده» توصیف کرد و از توافق برای دیدار دوباره آن‌ها در واشینگتن خبر داد.

مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز یکشنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد آنتونی بلینکن، چن گانگ را دعوت کرد که به واشینگتن سفر کند و این دو در مورد انجام چنین دیداری در یک تاریخ مناسب توافق کردند.

آقای میلر گفت که بلینکن «بر اهمیت دیپلماسی و باز نگاه داشتن کانال‌های ارتباطی در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات، به منظور کاهش خطر سوءبرداشت و محاسبه اشتباه تاکید کرد».

رسانه‌های دولتی چین نیز پس از این دیدار گزارش دادند که پکن قصد دارد یک رابطه «با ثبات، قابل پیش‌بینی و سازنده» با واشینگتن داشته باشد.

این رسانه‌ها افزودند که وزیر خارجه چین نگرانی‌های این کشور درباره منافع خود از جمله موضوع تایوان را در این دیدار برجسته کرد.

سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن، نخستین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به پایتخت چین در پنج سال گذشته است.

همچنین ملاقات بلینکن با گانگ و احتمال دیدار میان وزیر خارجه آمریکا با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور و رهبر حزب کمونیست چین، در شرایطی است که روابط واشینگتن و پکن به‌دلیل تنش بر سر مسائل متعدد، به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر کاهش یافته است.

به‌نوشته سایت آمریکایی اکسیوس، سفر آقای بلینکن به پکن تلاش برای تنش‌زدایی یا دست‌کم کاهش سطح تنش بین دو کشور است.

برخی خبرگزاری‌ها گزارش دادند که نحوه دست دادن وزیر خارجه چین و نحوه استقبال او از همتای آمریکایی‌اش «عامدانه سرد بود».

مقامات آمریکا و چین تا پیش از آغاز سفر وزیر خارجه ایالات متحده سطح انتظارات از نتایج احتمالی آن را پایین نگاه داشته بودند و هنوز معلوم نیست که آقای شی تمایلی به دیدار با آنتونی بلینکن داشته باشد.

دانیل کرایتنبرینک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام، هفته گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ما برای دستیابی به نوعی پیشرفت یا تحول در برخورد با یکدیگر به این سفر نمی‌رویم. هدف ما، مدیریت رقابت میان خود به مسئولانه‌ترین شکل آن است».

آقای کرایتنبرینک افزود وزیر خارجه آمریکا به‌دنبال ایجاد همکاری در زمینه‌هایی مانند تغییرات آب‌ و هوایی و ثبات اقتصادی در سطح جهان است که دو کشور در آن‌ها منافع مشترک دارند.

وزیر خارجه چین هفته گذشته در تماس تلفنی با آقای بلینکن گفته بود روابط دوجانبه «با مشکلات و چالش‌های جدیدی روبرو شده و مشخص است که مقصر کدام طرف است».

آقای گانگ از آمریکا خواسته بود از «تضعیف حاکمیت، امنیت، و لطمه به منافع توسعه‌ای چین، در زیر پوشش "رقابت" دست بردارد».

آماندا هسیائو، تحلیلگر ارشد امور چین در گروه بین‌المللی بحران، به اکسیوس گفت بعید است یک دیدار بتواند تنش‌های دو کشور را برطرف کند اما دست‌کم می‌تواند به کاهش خطر اشتباه محاسباتی و کمتر شدن درگیری کمک کند.

قرار بود آنتونی بلینکن چهار ماه پیش به پکن برود اما به‌دلیل اختلافات مربوط به پرواز بالن‌های چینی در آسمان آمریکا آن را به تعویق انداخت. واشینگتن آن بالن‌ها را «جاسوسی» دانسته بود اما چین مدعی شد که اهداف مطالعات آب‌وهوایی را پیگیری می‌کرد.

آمریکا از «تحریکات» ارتش چین در آب‌های نزدیک تایوان نگران است، با برنامه چین جهت ایجاد پایگاه‌های نظامی در آسیا و آفریقا مخالف است و موضع پکن در زمینه جنگ روسیه در اوکراین و ابتکاری را که در این ارتباط ارائه کرده، قابل قبول نمی‌داند و همچنین به چین در زمینه احتمال ارسال تسلیحات برای روسیه هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر خارجه آمریکا خواهان آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در چین و محدود شدن صادرات مواد خام برای تولید یک داروی اعتیادآور است اما پیشنهاد ازسرگیری تبادل هیئت‌هایی مانند روزنامه‌نگاران بین دوکشور را نیز مطرح خواهد کرد.

پیش از سفر آنتونی بلینکن به پکن، ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با مقامات ارشد چینی در کشورهای ثالث دیدار کرده بودند.

اما وزیر دفاع چین از دیدار با همتای آمریکایی خود در نشست اخیر در سنگاپور خودداری کرد.

بر اساس گزارش‌های اکسیوس، سی‌ان‌ان و وال‌ استریت جورنال/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG