لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

بلینکن در گفت‌وگو با مقام چینی خواستار شفافیت درباره منشاء کرونا شد


آنتونی بلینکن در این گفت‌وگو همچنین نگرانی‌های واشینگتن را در مورد نقض موازین دمکراتیک در هنگ کنگ و «نسل کشی» مسلمانان اویغور مطرح کرده است.
آنتونی بلینکن در این گفت‌وگو همچنین نگرانی‌های واشینگتن را در مورد نقض موازین دمکراتیک در هنگ کنگ و «نسل کشی» مسلمانان اویغور مطرح کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۲۱ خرداد در گفت‌وگوی تلفنی با یانگ جیچی٬ رییس کمیسیون امورخارجه مرکزی حزب حاکم کمونیست چین ضمن تاکید بر ضرورت همکاری و شفافیت در مورد منشاء ویروس کرونا موضوعات حساس دیگری نظیر برخورد حکومت چین با مسلمانان اویغور، هنگ کنگ و تایوان را مطرح کرد.

رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که یانگ جیچی در این مذاکرات حساسیت پکن را در مورد ادعای نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان توسط برخی در آمریکا عنوان و این ادعا را «داستان مضحکی» توصیف کرد.

به گزارش این رسانه‌ها، آقای یانگ به وزیر خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن با مسایل مربوط به تایوان باید «با احتیاط و مناسب» برخورد کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این مذاکره تلفنی در شرایطی انجام می‌شود که مناسبات دو کشور به دلایل گوناگون، از جمله اختلافات تجاری، مسئله حقوق بشر و منشاء ویروس کرونا دچار تنش شده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت٬ دیپلمات‌های ارشد دو کشور در مورد کره شمالی نیز گفت‌وگو کرده و آنتونی بلینکن نگرانی‌های واشنگتن را در مورد وخامت موازین دمکراتیک در هنگ کنگ و «نسل کشی» مسلمانان اویغور مطرح کرده است.

وزارت خارجه آمریکا افزود که آنتونی بلینکن از چین خواسته است کارزار اعمال فشار بر تایوان را متوقف کرده و شهروندان آمریکایی و کانادایی را که «غیر قانونی بازداشت» شده اند آزاد کند.

وزارت خارجه آمریکا گفت موضوع اصلی سخنان وزیر خارجه این کشور در مورد کره شمالی تاکید بر ضرورت همکاری پکن و واشنگتن برای خلع سلاح هسته ی کره شمالی بوده است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا دیپلمات‌های ارشد دو کشور در این گفت‌وگو به سایر چالش های مهم بین المللی از جمله ایران و میانمار نیز پرداخته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود یادآوری کرد که آنتونی بلینکن در مورد منشاء ویروس کرونا بر ضرورت همکاری و شفافیت، از جمله انجام مرحله دوم تحقیقات هیئت علمی سازمان بهداشت جهانی در چین تاکید کرده است.

روزنامه وال استریت جورنال روز دوشنبه در گزارشی نوشت که آزمایشگاه ملی دولت آمریکا در پایان تحقیقات خود اعلام کرده که نشت ویروس از آزمایشگاه شهر ووهان امکانپذیر بوده و در این مورد باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

به گزارش رسانه های دولتی چین، یانگ جیچی در این گفت‌وگو مخالفت قاطع پکن با «رفتار ناشایست» واشینگتن در مورد همه گیری ویروس کرونا عنوان کرده است.

یانگ جیچی به رسانه‌های دولتی چین گفت:«ما از آمریکا خواسته‌ایم که به علوم و حقایق احترام بگذارد، از سیاسی کردن مسئله پرهیز کرده و روی همکاری بین المللی برای مقابله با همه گیری ویروس تمرکز کند.»

تاکید او روی برخورد «با احتیاط و مناسب» با مسائل مربوط به تایوان اشاره ای به سفر یک هفته پیش سه سناتور آمریکایی به آن کشور است. ملاقات آنها با رئیس جمهور تایوان و وعده اهداء ۷۵۰ هزار دوز واکسن کرونا از سوی آمریکا به آن کشور با انتقاد شدید وزیر دفاع چین روبرو شد.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG