لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

ناخشنودی آمریکا از موافقت اسرائیل با ادامه سرمایه‌گذاری‌های چین


سخنرانی نتانیاهو در شانگهای در سال ۲۰۱۳
سخنرانی نتانیاهو در شانگهای در سال ۲۰۱۳

رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، گزارش دادند که دولت آمریکا به دلیل ناخشنودی از موافقت اسرائیل با ادامه سرمایه‌گذاری‌های چین در این کشور، به دولت نفتالی بنت «هشدار» خواهد داد.

همزمان یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در دولت جو بایدن تایید کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، در دیدار روز چهارشنبه، ۱۳ بهمن، خود با یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، «در مورد خطرات ناشی از همکاری‌های اسرائیل و چین، با صراحت سخن خواهد گفت».

مقام آمریکایی تاکید کرد که آنتونی بلینکن «صادقانه» به همتای اسرائیلی خود خواهد گفت که ادامه همکاری و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در اسرائیل «خطری مشترک برای منافع ملی» آمریکا و اسرائیل است.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، مقامات دولت جو بایدن به تازگی نیز با ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل که به واشینگتن سفر کرده بود، درباره همکاری‌های اسرائیلی- چینی سخن گفته‌اند.

اما مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا این هفته تایید کردند که نگرانی‌های دولت بایدن در خصوص برخی مسائل خاص در همکاری اسرائیل و چین، کماکان باقی مانده است.

قرار است آنتونی بلینکن روز چهارشنبه میزبان نشست مشترک سه‌جانبه با وزیران خارجه اسرائیل و امارات متحده عربی باشد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، هرچند امارات نیز با چین همکاری‌ گسترده دارد و از جمله از فن‌آوری‌ چینی هوآوی در سیستم ارتباطی خود استفاده می‌کند، اما سرمایه‌گذاری و همکاری چین و اسرائیل، بیشتر باعث نگرانی آمریکا است.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در آستانه دیدار آنتونی بلینکن با وزیران خارجه اسرائیل و امارات گفت که آمریکا چین را به عنوان رقیبی می‌بیند که «نظم مبتنی بر قوانین جاری بین‌الملل را به چالش می‌کشد».

دولت بایدن اذعان کرده که روابط آمریکا با چین کماکان بر اساس رقابت خواهد بود. اسرائیل با وجودی‌ که خود را متحد و شریک اصلی آمریکا می‌داند، اما در زمان دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین نیز، همکاری با چین را با وجود ناخشنودی دونالد ترامپ از دولت چین گسترش داد.

چین در سال ۲۰۱۷ از برنامه خود برای برپایی صندوق سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در عرصه فن‌آوری‌های نوین اسرائیلی خبر داد. این برنامه به دنبال سفر وقت بنیامین نتانیاهو به چین اعلام شد.

نخست ‌وزیر پیشین اسرائیل گفته بود که کشورش می‌تواند «یک شریک کوچک اما کامل، برای اقتصاد چین باشد» و «روابط خوب دو دولت، مانند یک زوج آسمانی است».

در بهار سال ۲۰۲۰، مایک پومپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا، در سفر به اسرائیل، به دولت بنیامین نتانیاهو خبر داد که واشینگتن فشار بر چین را گسترش خواهد داد.

رسانه‌های اسرائیل در آن زمان گفته بودند که این کشور در نزاع و رقابت سخت میان آمریکا و چین گرفتار شده، اما عملا سیاست اسرائیل در قبال چین تغییری نکرد.

در پی تغییر دولت در اسرائیل نیز، هرچند دولت نفتالی بنت کمیسیونی در وزارت دارایی برای نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های چین در اسرائیل برپا کرد و اندکی احتیاط بیشتر در قبال نزدیکی به چین نشان داد، اما عملا چین کماکان سومین شریک بزرگ تجاری اسرائیل است.

چین غیر از سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‌های نوین، طرح‌های بزرگی را در بنادر و خطوط راه‌آهن اسرائیل اجرا کرده و شماری از صنایع بزرگ غذایی و ارتباطاتی اسرائیلی را خریداری کرده است.

برخی از مقامات ارشد امنیتی پیشین اسرائیل سرمایه‌گذاری‌های کلان چین در اسرائیل را «خطر»، به‌ویژه در ارتباط با ایران، توصیف کرده‌اند.

افرائیم هالوی، رئیس پیشین موساد، گفته است که کنترل چین در زمینه‌های راهبردی، مانند زیربناهای ملی، شرکت‌های تولید غذا و تشکیلات مالی اسرائیل، به توان اسرائیل در مقابله با ایران لطمه خواهد زد زیرا «برای چین مناسبات با ایران بسیار مهم‌تر از رابطه با اسرائیل است».

چین و جمهوری اسلامی ایران نیز به تازگی قرارداد ۲۵ ساله همکاری‌های گسترده خود را نهایی کردند.

XS
SM
MD
LG