لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

واکنش به توقیف نفتکش؛ بولتون: خبر عالی؛ ایران: راهزنی دریایی


جان بولتون خبر توقیف نفتکش را «عالی» خوانده است
جان بولتون خبر توقیف نفتکش را «عالی» خوانده است

در واکنش به توقیف ابرنفتکش ایران در جبل‌الطارق، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پنج‌شنبه شب در پیامی این اتفاق را «خبری عالی» خواند. در مقابل وزارت خارجه ایران از توقیف نفتکش با عنوان «راهزنی دریایی» یاد کرده است.

دولت جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه، ۱۳ تیرماه، در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش در آب‌های خود خبر داد که به گفته خبرگزاری رویترز «از ایران» عازم سوریه بوده است.

در بیانیه دولت جبل‌الطارق به نام ایران اشاره نشده است. دلیل توقیف این نفتکش «نقض» تحریم‌های اروپا علیه سوریه قید شده است.

با این حال ساعاتی بعد وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که سفیر بریتانیا در تهران را در همین رابطه احضار کرده است.

در این باره سخنگوی وزارت خارجه در توییتر خود نوشت: «در پی توقیف غیرقانونی یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران هم اکنون به وزارت امور خارجه احضار شد.»

پس از آن که خبری منتشر شد مبنی بر این که بریتانیا «به خواسته آمریکا» دست به توقیف این کشتی زده است، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، به عنوان اولین مقام به این اتفاق واکنش نشان داد.

آقای بولتون در یک پیام توییتری توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران برای سوریه را «خبر عالی» توصیف کرد.

او در ادامه نوشت: «آمریکا و متحدان‌مان به کار ممانعت از سود بردن تهران و دمشق از این تجارت غیرقانونی ادامه خواهند داد.»

طبق آمارهای موجود، ایران در فاصله ژانویه ۲۰۱۷ تا اکتبر ۲۰۱۸ روزانه به‌ طور متوسط ۵۰ هزار بشکه نفت به سوریه تحویل داده و در همه ماه‌های این دوره نیز تحویل نفت ادامه داشته است.

در همین حال خبرگزاری مهر پنج‌شنبه شب جزئیاتی از حضور سفیر بریتانیا در تهران در ساختمان وزارت خارجه را منتشر کرد.

مهر به نقل از رئیس اداره سوم غرب اروپا در وزارت خارجه ایران در جریان احضار سفیر بریتانیا نوشت: «اقدام نیروی دریایی انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی معادل با راهزنی دریایی است.»

این اتهام را، به گزارش خبرگزاری ایرنا، مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، نیز در توئیتی مطرح کرده است.

آقای کواکبیان می‌گوید: «اقدام انگلستان در توقف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق نوعی راهزنی دریایی و خصومت غیرقانونی با ایران است.»

اما مقام وزارت خارجه که خبرگزاری مهر به نامش اشاره نکرده است با تکیه بر این که ابرنفتکش گریس ۱ «در آبراه‌های بین‌المللی» در حال حرکت بوده گفته است: «آن کشور [آمریکا] حق ندارد تحریم‌های یک‌جانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید. این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده‌اند.»

آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌هایی یک‌جانبه علیه ایران به اجرا گذاشت که به‌شدت بر درآمد تهران از نفت اثر گذاشته است.

آخرین آمارها حاکی است که صادرات روزانه نفت ایران در ماه گذشته میلادی به ۳۰۰ هزار بشکه یا کمتر رسیده است، در حالی که پیش از تحریم‌ها این رقم ۲.۵ میلیون بشکه بود.

در ویدئویی که دولت جبل‌الطارق در شبکه اجتماعی توییتر هم منتشر کرده، وزیر ارشد جبل‌الطارق اشاره می‌کند که ابرنفتکش موسوم به «گریس ۱» محموله خود را به پالایشگاه بانیاس در غرب سوریه انتقال می‌داده است.

جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود و در توقیف ابرنفتکش نیروی دریایی بریتانیا نیز مشارکت داشته است.

در بیانیه جبل‌الطارق آمده است: «دلایلی داریم مبنی بر این که گریس ۱ محموله نفت خام خود را به پالایشگاه بانیاس در سوریه می‌برد.»

این پالایشگاه نیز مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت بشار اسد در سوریه است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، مهر،‌ توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG