لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

برایان هوک: امیدواریم کلید سفارت ایران به نمایندگان واقعی ایرانیان بازگردانده شود


برایان هوک: مردم ایران باید آزادی خود را بازیابند و حاکمان‌شان را خود انتخاب کنند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:29 0:00

برایان هوک: مردم ایران باید آزادی خود را بازیابند و حاکمان‌شان را خود انتخاب کنند

وزارت خارجه ایالات متحده در حساب توئیتر خود با انتشار ویدیویی از سفارت سابق ایران در واشینگتن، نسبت به برقراری دوباره پیوندهای دیپلماتیک میان دو کشور ابراز امیدواری کرد، اما در عین حال تاکید کرده که این امر میسر نیست مگر آن که حکومت ایران سیاست‌هایی متفاوت با چهار دهه گذشته در پیش بگیرد.

این ویدئو با گفتاری از برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، همراه است که در ابتدای سخنان خود از تعهد ایالات متحده نسبت به حفظ ساختمان سفارت ایران در واشینگتن و متعلقات این ساختمان از جمله فرش‌های ایرانی نفیس می‌گوید تا روزی که «کلید آن به نمایندگان واقعی مردم ایران بازگردانده شود».

آقای هوک سپس از ضرورت بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور می‌گوید و می‌افزاید که اما این امر «دست حکومت ایران است که مسیر بهتری برای مردمش ترسیم کند. این رژیم باید کمتر مانند یک آرمان انقلابی و بیشتر شبیه یک کشور نرمال رفتار کند».

آمریکا تاکید دارد که حکومت ایران باید رفتار خود را تغییر دهد. مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور، نیز در گفت‌وگویی که به تازگی با رادیو فردا انجام داد، عنوان کرد که واشینگتن می‌خواهد «رفتار ایران مانند یک کشور معمولی باشد».

برایان هوک در ویدئوی وزارت خارجه آمریکا منظور از این «رفتار معمولی» را شرح داده است، که از جمله آن «پایان دادن به سیاست تهدید ایالات متحده و شرکای آن در خاورمیانه» و «توجه به منافع و خواست ملت ایران» است.

به گفته وی، مشخصه سیاست‌های جمهوری اسلامی «سوءمدیریت اقتصادی، تخریب محیط زیست و ماجراجویی‌های خشونت‌آمیز در خارج از کشور» است که حال یا باید این سیاست‌ها را تغییر دهد یا «شاهد فروپاشی اقتصاد خود باشد».

آقای هوک ایدئولوژی حکومت ایران را بر پایه «تنفر» دانسته و می‌گوید که «مردم ایران سرانجام باید آزادی خود را بازیابند و حاکمان‌شان را خود انتخاب کنند، نه آن که گروهی مفسد برای آنها دست به انتخاب بزنند».

حکومت ایران به تازگی وارد پنجمین دهه حیات خود شده است، امری که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را بر آن داشت تا با انتشار بیانیه‌ای مسیر آینده حکومت را تبیین کند. وی در این بیانیه می‌گوید که جمهوری اسلامی «آماده تصحیح خطاهای خویش است، اما قابل تجدیدنظر نیست» و «از ارزش‌هایش فاصله نمی‌گیرد».

این در حالی‌ست که دولت آمریکا اعتقاد دارد با تحریم‌های کنونی چاره‌ای برای جمهوری اسلامی نمی‌ماند جز این که رفتار خود را تغییر دهد.

منبع: شبکه اجتماعی توییتر، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG