لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

آمریکا «جایزه ۳ میلیون دلاری» نماینده مجلس ایران برای قتل ترامپ را «مضحک» خواند


احمد حمزه، نماینده کهنوج در مجلس شورای اسلامی
احمد حمزه، نماینده کهنوج در مجلس شورای اسلامی

نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح در واکنش به «جایزه سه میلیون دلاری» یک نماینده مجلس ایران برای کسی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، را به قتل برساند، این سخنان را «مضحک» خواند و آن را تاییدی بر «تروریستی بودن جمهوری اسلامی» عنوان کرد.

احمد حمزه، نماینده کهنوج، روز سه‌شنبه اول بهمن‌ ماه طی نطقی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «به نیابت از مردم کرمان به هر کس که ترامپ را به قتل برساند سه میلیون دلار جایزه نقدی می‌دهیم.»

وی با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران در بغداد با حملات پهپادی آمریکا گفت: «اگر حمله پیشدستانه را در قوانین بین‌المللی مجاز بدانید، آیا سفارتخانه‌های شما در منطقه امن خواهند بود؟ مگر نه اینکه سفارتخانه‌های شما محل توطئه برای قتل مردم بی‌گناه ما است، آیا مجاز به انهدام آن‌ها هستیم؟ آیا پایگاه‌ها و مراکز نظامی شما در منطقه برای خیرخواهی مستقر هستند یا برای ضربه به ملت‌ها؟»

ماه گذشته در پی کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی با حملات راکتی در عراق، آمریکا چندین پایگاه کتائب حزب‌الله در این کشور را مورد هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۲۵ نفر از اعضای این گروه مورد حمایت ایران شد. در پی آن، گزارش شد که نیروهای حشد شعبی که آن هم مورد حمایت ایران است به سفارت آمریکا در بغداد حمله کرده‌اند.

متعاقبا چندی بعد آمریکا سلیمانی را به همراه چند نفر دیگر، از جمله ابومهدی مهندس، معاون نیروهای حشد شعبی، در نزدیکی فرودگاه بغداد مورد هدف قرار داد. آمریکا گفت وی برای توطئه علیه پایگاه‌ها و سفارت آمریکا در عراق وارد این کشور شده بود.

در واکنش به سخنان حمزه، رابرت وود، نماینده دائمی آمریکا در امور خلع سلاح به رویترز گفت تهدید به قتل ترامپ توسط نماینده مجلس ایران نشان‌دهنده «تروریستی بودن جمهوری اسلامی» و لزوم تغییر رفتار آن است.

آقای حمزه همچنین در نطق علنی مجلس گفته بود: «اگر امروز جنگ‌افزار هسته‌ای داشتیم از تهدید مصون بودیم. حال که اروپا از تعهدات خود سر باز زده است، پیشنهاد می‌کنم هر چه سریع‌تر از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شده و انفجارهای شکاف و جوش هسته‌ای را انجام دهیم و به دنیا اعلام کنیم که به باشگاه قدرت‌های هسته‌ای پیوسته‌ایم.»

وی افزود باید موشک‌هایی با بُرد زیاد و دارای ظرفیت قابل حمل کلاهک‌های نامتعارف را در دستور کار قرار دهیم.

آمریکا ایران را متهم به پنهانکاری هسته‌ای و برنامه تولید بمب هسته‌ای کرده است. مقامات ایران با استناد به فتوای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره «حرام بودن استفاده از بمب هسته‌ای» می‌گویند که ایران هرگز دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌هایی علیه ایران به اجرا گذاشت با این هدف که سیاست فشار حداکثری جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره بیاورد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، رویترز و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG