لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

مسلمان اویغور در سین‌کیانگ؛ آمریکا و کانادا تحریم‌های چین را محکوم کردند


 ورودی یک بازار در منطقه هوتان در شمال غربی استان سین‌کیانگ (عکس از آرشیو)
ورودی یک بازار در منطقه هوتان در شمال غربی استان سین‌کیانگ (عکس از آرشیو)

آمریکا و کانادا روز شنبه هفتم فروردین ماه تحریم‌های چین را علیه افراد و مقام‌های کانادایی و آمریکایی بر سر مسئله حقوق اقلیت مسلمان اویغور در سین‌کیانگ، محکوم کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است، ایالات متحده تحریم‌های بی اساس جمهوری خلق چین علیه دو کمیساریای کمیسیون آزادی مذهب بین المللی ایالات متحده را محکوم می‌کند٬ این اقدام ظاهرا به تلافی تحریم‌های ایالات متحده علیه مقامات چینی در ارتباط با نقض جدی حقوق بشر در سین کیانگ انجام شده است.

آنتونی بلینکن اضافه کرده است، ما در همبستگی با کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و سایر شرکا و متحدان در سراسر جهان از جمهوری خلق چین می‌خواهیم به نقض حقوق بشر اقلیت مسلمان و سایر اقلیت‌های قومی و مذهبی در سین کیانگ پایان دهد و افرادی که خودسرانه بازداشت شده‌اند٬ را آزاد کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است، تلاش‌های پکن برای ترساندن و ساکت کردن کسانی که برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی صحبت می‌کنند، تنها نتیجه توجه روز افزون بین المللی به موضوع نسل کشی و جنایات علیه بشریت در سین کیانگ است.

چین روز شنبه در واکنش به تحریم شهروندان و گروه‌های چینی به‌دلیل نقض حقوق اقلیت مسلمان اویغور در سین‌کیانگ، تحریم‌هایی علیه گیل منچین، رئیس کمیسیون آمریکایی آزادی بین‌المللی مذهب و همچنین تونی پرکینز، نایب‌رئیس این نهاد اعمال کرده است.

همزمان، یک عضو پارلمان کانادا به نام مایکل چونگ و نیز کمیته فرعی حقوق بشر وابسته به کمیته دائمی امور خارجه و توسعه بین‌الملل مجلس عوام کانادا مشمول تحریم‌های دولت چین شدند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم روز شنبه تحریم‌های چین را «حمله به شفافیت و آزادی بیان» خواند.

جاستین ترودو در حساب کاربری توییتر خود نوشت: ما در کنار نمایندگان مجلس در برابر این اقدامات غیرقابل قبول ایستاده‌ایم و با شرکای بین المللی خود به دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.

چین روز جمعه هم در اقدامی مشابه تحریم‌هایی علیه چهار سازمان و ۹ شخص بریتانیایی از جمله یک نماینده مجلس این کشور وضع کرد.

چین می‌گوید اشخاص حقیقی و حقوقی یادشده در انتشار «دروغ و اطلاعات غلط» درباره وضعیت اقلیت مسلمان در سین‌کیانگ دخیل بوده‌اند.

پیش از این‌ ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا روز دوم فروردین شماری از مقامات حکومت چین را به اتهام نقض حقوق بشر در ایالت سین‌کیانگ چین تحریم کردند.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده از بیستم ژانویه، این نخستی اقدام هماهنگ غرب علیه پکن محسوب می‌شود.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG