لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

آمریکا، بریتانیا و کانادا هکرهای روس را به حمله به مراکز پژوهشی واکسن کرونا متهم کردند


حملات سایبری حکومت‌های خارجی و گروه‌های تبهکار به نهادهای پزشکی و علمی آمریکا که در زمینه مقابله با ویروس کرونا فعالیت می‌کنند افزایش یافته است.
حملات سایبری حکومت‌های خارجی و گروه‌های تبهکار به نهادهای پزشکی و علمی آمریکا که در زمینه مقابله با ویروس کرونا فعالیت می‌کنند افزایش یافته است.

نهادهای امنیتی بریتانیا، آمریکا و کانادا روز پنجشنبه ۲۶ تير در مورد حمله سایبری هکرهای روس به مراکز پژوهشی و تولید واکسن ویروس کرونا هشدار دادند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا در گزارش مفصلی ضمن تشریح جزئیات فعالیت هکرهای روس گفت، یکی از اهداف این حملات مراکز پژوهش و تولید واکسن کرونا در بریتانیا، آمریکا و کانادا است.

در بخشی از بیانیه این نهاد امنیتی که همراه با گزارش منتشر شد، آمده است: «هدف حملات مداوم هکرهای روس سرقت اطلاعات ارزشمند از نهادهای دولتی، دیپلماتیک، پژوهشکده‌ها، شبکه بهداشت و درمان و تاسیسات انرژی است.»

در این بیانیه گروه هکرهای موسوم به «کوزی بر» که در عین حال تحت عنوان «دوک» و یا «ای پی تی ۲۹» نیز شناخته می‌شود مسئول حملات معرفی شده است.

«کوزی بر» یکی از دو گروه هکر وابسته به حکومت روسیه است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حمله سایبری به شبکه ای میل های درونی حزب دموکرات آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ شرکت داشت.

بیانیه روز پنجشنبه مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا اولین موردی است که این گروه از هکرهای روس را با حملات سایبری مربوط به ویروس کرونا مرتبط می‌داند.

نهادهای امنيتی بریتانیا، آمریکا و کانادا طی ماه‌های اخیر چندین بار در مورد حملات سایبری هکرهای مورد حمایت دولت های خارجی به موسسات فعال در مقابله با ویروس کرونا هشدار داده‌اند.

شبکه خبری سی ان ان در ماه آوریل نیز گزارش داد که حملات سایبری حکومت‌های خارجی و گروه‌های تبهکار به نهادهای پزشکی و علمی آمریکا که در زمینه مقابله با ویروس کرونا فعالیت می‌کنند افزایش یافته است.

یک مقام آمریکایی مطلع از این حملات به شبکه خبری سی ان ان گفته بود که شبکه کامپیوتری وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در آمریکا هر روز هدف این حملات قرار می گیرند و هکرهای وابسته به چین و روسیه مسئول اصلی این حملات هستند.

آن نئوبرگر، مسئول امنیت سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت:«ما همراه با نهادهای همکار در حفاظت از امنیت ملی مصمم هستیم و با توجه به تداوم سوء استفاده بازیگران خارجی از بحران کرونا این بیانیه مشترک را صادر می کنیم.»

او در بخش دیگری از بیانیه افزود:«هکرهای موسوم به گروه ای پی تی ۲۹ در حمله به نهادهای دولتی، دیپلماتیک، پژوهشکده ها، نهادهای پزشکی و موسسات و تاسیسات انرژی سابقه طولانی دارد و از همه می خواهیم این تهدید را جدی گرفته و توصیه هایی را که در گزارش قید شده اجرا کنند.»

مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا معتقد است که «به احتمال قریب به یقین» هکرهای موسوم به ای پی تی ۲۹ به عنوان بخشی از نهادهای امنیتی و جاسوسی روسیه فعالیت می کند.

این نهاد امنیتی بریتانیایی می‌گويد، نهادهای امنیتی آمریکا و کانادا نیز با این ارزیابی موافقند. رییس این نهاد در بیانیه ای گفت: «ما این حملات بی شرمانه علیه کسانی که در زمینه مقابله با ویروس کرونا فعالیت می کنند را محکوم می‌کنیم.»

همچنین این نهاد اضافه کرده است: «مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا در همکاری با کشورهای متحد به تلاش برای محافظت از نهادها و اطلاعات حساس ادامه می دهد و در شرایط فعلی تامین امنیت نهادهای پزشکی و علمی اولویت های اصلی ماست.»

مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا در بخش دیگری از گزارش خود می افزاید «هکرهای روس به حملات خود به نهادهای فعال در زمینه تولید واکسن کرونا ادامه خواهند داد چون در جستجوی کشف و سرقت اطلاعات بیشتری در زمینه بحران کرونا هستند.»

منبع: سی ان ان. ش.ر
XS
SM
MD
LG