لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

آمریکا شرکت هواوی را به نقض تحریم‌های ایران و تقلب در امور بانکی متهم کرد


دفتر شرکت هواوی (عکس از آرشیو)
دفتر شرکت هواوی (عکس از آرشیو)

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه هشتم بهمن هواوی، شرکت چینی و مدیر مالی این شرکت را به تقلب در امور بانکی، سرقت اسرار تجاری و نقض تحریم‌های ایران متهم کرد.

به گزارش رویترز، وزارت دادگستری آمریکا در ۱۳ مورد شرکت هواوی را متهم کرده است.

وزارت دادگستری همچنین شرکت هواوی را متهم کرده است که دو شرکت زیرمجموعه‌اش یعنی اسکای کام تک و «هواوی دیویس ایالات متحده»، با ایران رابطه دارند و هواوی کوشیده این رابطه را از یک بانک بین‌المللی و از مقا‌م‌های آمریکایی پنهان کند.

طبق این گزارش، دادگستری آمریکا همچنین دو شرکت زیرمجموعه شرکت هواوی را در ۱۰ موردبه سرقت اسرار تجاری، جعل تراکنش بانکی و کارشکنی در مسیر تحقیقات سرقت فناوری شرکت آمریکایی «تی موبایل» متهم کرده است.

رویترز می‌گوید، اتهامات تازه آمریکا علیه شرکت هواوی برای تشدید فشار بر بزرگترین شرکت مخابراتی جهان است.

طبق این گزارش، دولت آمریکا در تلاش است تا نگذارد شرکت‌های آمریکایی تجهیزات خود را از هواوی بخرند چرا که کارشناسان نگران استفاده از این تجهیزات برای جاسوسی هستند.

منگ وانژو، مدیر مالی و دختر بنیانگذار شرکت هواوی دهم آذرماه به درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط کانادا بازداشت شد. او به قید ضمانت آزاد شده و قرار است روز ۶ فوریه در جلسه دادگاه در شهر ونکوور حاضر شود.

آمریکا خانم منگ وانژو را متهم کرده است از شرکت‌های پوششی برای روابط تجاری با ایران و در نقض تحریم‌های آمریکا استفاده کرده است. منگ وانژو این اتهامات را رد می‌کند.

به دنبال بازداشت خانم منگ وانژو مناسبات کانادا و چین متشنج شده است. چین دو شهروند کانادایی را بازداشت کرده و یک مرد کانادایی دیگر را که قبلا به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم شده بود به مجازات مرگ محکوم کرده‌ است.

دولت چین هیچیک از این اقدامات را به بازداشت منگ وانژو ارتباط نداده ولی هشدار داده که در صورت عدم آزادی او اقدامات تلافی‌جویانه شدیدی انجام خواهد داد.

دیپلمات‌های کانادایی و غربی تردید ندارند که بازداشت شهروندان کانادایی در چین با پرونده خانم منگ وانژو ارتباط دارد.

با استفاده رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG